Baletní panorama Pavla Juráše (26)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Petr Zuska (umělecký šéf baletu Národního divadla, Praha): Některým tanečníkům není prodloužena smlouva, jiní odcházejí do zahraničních angažmá nebo končí kariéru. Na druhou stranu přicházejí noví, zahraniční i domácí. Vcelku se jedná o výměnu asi šesti lidí. Naprosto normální každoroční situace. Nic zvláštního. Výrazné personální změny bych vřele doporučil v poněkud odlišných sférách – viz odpovědi na předešlé otázky.

Jozef Dolinský ml. (riaditeľ baletu Slovenského národného divadla, Bratislava): Výrazné personálne zmeny súbor nečakajú.

Andrii Sukhanov (umelecký šéf baletu Štátneho divadlo Košice): Žiadne výraznejšie personálne zmeny v Balete Štátneho divadla Košice neplánujeme. Sú tu interpreti, ktorí už dlhé roky oddane pracujú v našom súbore a majú veľkú zásluhu na jeho úspechoch. Sú to skúsení a profesionálni umelci, ktorí ovládajú svoje remeslo a na javisku sú výraznými osobnosťami a bez väčšiny týchto ľudí si košický baletný súbor neviem predstaviť.

Samozrejme, snažíme sa podľa možností prijímať mladých a kvalitných tanečníkov, pretože najmä klasický repertoár je voči interpretom neúprosný a nekompromisný a je potrebné vychovávať stále nové a nové generácie. V ďalšej sezóne posilnia náš súbor dve čerstvé absolventky budapeštianskeho tanečného konzervatória.

Jiří Pokorný (šéf baletu Divadla J. K. Tyla, Plzeň): Žádné výrazné nejsou.

Robert Balogh (šéf baletu, Moravského divadla Olomouc): V nové sezoně nás čeká jenom doplněni souboru třemi mladými talentovanými tanečníky.Alena Pešková (šéfka baletu Divadla F. X. Šaldy, Liberec): Obrovské. Vyměnit čtyři tanečníky ve čtrnáctičlenném souboru znamená mít ho více než čtvrtinově jiný. Ve stávajícím repertoáru není nikdo nahraditelný, vše se staví „na lidi“. Trochu se obávám, ale také se těším na „novou krev“, vždy jde i o celkovou atmosféru v souboru, která se samozřejmě promění.

Čo vás čaká po lete? Aká bude nová sezóna, čo sa týka dramaturgie, programu? Vízií?

Petr Zuska (umělecký šéf baletu Národního divadla, Praha): Příští sezona se v rámci Baletu dá nazvat jako „česká sezona“. Do určité míry náhodou, rovněž ale díky roku 2014, jako Roku české hudby a v neposlední řadě i z výše zmíněných finančních aspektů. V listopadu se na scéně Státní opery uskuteční premiéra Prokofjevova Romea a Julie. Jde o novou originální verzi, kterou vytvářím já. V dubnu v Národním divadle uvedeme nový triptych s názvem Česká baletní symfonie II. Tento večer volně navazuje na někdejší stejnojmenný titul repertoáru, jehož dramaturgií je hudba českých skladatelů v konfrontaci s různými generacemi českých choreografů. V této „dvojce“ tedy konkrétně půjde o legendární Polní mši Bohuslava Martinů v choreografii Jiřího Kyliána, prostřední část bude patřit mé nové kreaci na hudbu Stabat Mater Antonína Dvořáka, no a o závěr se postará přední sólista souboru a velice talentovaný mladý choreograf Viktor Konvalinka ve spolupráci s vynikajícím současným českým skladatelem Janem Jiráskem. V ryze autorském počinu se zatím pracovním názvem Guru. Tím slavíme Rok české hudby. Třetí premiéra sezony by se měla uskutečnit v červnu ve Stavovském divadle a měl by to být Valmont v choreografii i režii Libora Vaculíka. Velice komorní představení stylově na pomezí tanečního divadla a činohry však ještě v tuto chvíli bohužel nemohu stoprocentně potvrdit a to překvapivě opět z finančních důvodů. Držte nám palce! Petr Zuska

Jozef Dolinský ml. (riaditeľ baletu Slovenského národného divadla, Bratislava): Dramaturgický plán je schválený a rovnako je naplánovaná aj celá sezóna. Hneď v septembri ju otvoríme koprodukčným projektom Baletu Slovenského národného divadla a Street Dance Academy Laciho Strika, Julio a Romea, ktorého prvé uvedenie bude 17. septembra. 29.11. premiérujeme balet Luskáčik v choreografii a réžii Rafaela Avnikjana a Jozef Dolinského. Na jar uvedieme Sen noci svätojánskej Youriho Vámosa a v júni 2014 má premiéru komorný projekt Prospero, Caliban and the lovers – večer pôvodných choreografií súčasných tvorcov Andreja Petroviča, Stanislavy Vlčekovej a Jara Viňarského.Andrii Sukhanov (umelecký šéf baletu Štátneho divadlo Košice): V sezóne 2013/2014 nadviažeme na trend, ktorý sme začali rozvíjať v tejto sezóne. Balet Štátneho divadlo Košice sa predstaví s troma premiérami. Všetky sľubujú umelecky výnimočné inscenácie, pripravené v spolupráci s renomovanými režisérmi a choreografmi. Okrem predstavenia ich umeleckého majstrovstva košickému publiku, umožní ich práca v košickom súbore rozvíjať talent našich tanečníkov.

ChaOtika (premiéra: 27. 9. 2013) – choreografie Pála Frenáka (Francúzsko) komunikujú jazykom súčasného tanca, v ktorom dominuje originálny štýl a forma prevedenia. Je autorom nezabudnuteľných emotívne nabitých, provokatívnych a kontroverzných pohybových kreácií, ktoré nenechajú diváka ľahostajne sa prizerať, ale zasahujú a otvárajú tajomstvo ľudskej duše a túžob človeka. Tanečník a choreograf Pál Frenák založil v roku 1999, po dlhšej emigrácii vo Francúzsku, francúzsko-maďarsky tanečný súbor. Jeho odvážne balety okamžite spôsobili senzáciu na tanečnej scéne. Exkluzívne pre košický baletný súbor Pál Frenák vytvorí nové predstavenie ChaOtika. Jeho kreácie budú aj v pripravovanej košickej premiére vychádzať z rôznorodosti pohybov, ktoré sú inšpirované ľuďmi, ich vzťahmi a prostredím, v ktorom žijú. Frenák bude vizualizovať hlboké otázky, ktoré dokorán otvárajú dvere fantázie a neostane iba pri konvenčnosti…

Smrť v Benátkach (premiéra: 21. 2. 2014). Súčasné tanečné divadlo z dielne režiséra a choreografa Ondreja Šotha. Vzťah mladej generácie k súčasným hodnotám a zmyslu ich sebapoznávania. Autorský príbeh sa odohráva v impresionistickom období na motívy osudu starnúceho nemeckého spisovateľa, ktorý sa na jeseň svojho života pokúsi zbúrať všetko konvenčné, čo obklopovalo jeho život doteraz a zažíva renesanciu pocitov z nového miesta v Benátkach, ale i túžob, ktoré nikdy predtým necítil. Dielo o túžbe, hľadaní, láske i sklamaní, nádejach a ideáloch, ale aj starobe. Mannova literárna predloha bude aktualizovaná pre dnešok – obdobie súčasnej mladej generácie, ktorá hľadá zmysel života a vzťahu k sebe samým, či vzťahu k iným.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na