Baletní panorama Pavla Juráše (6)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

– Jan Kodet o svojom Čarodejovom učňovi v Národnom divadle 
– Dráma okolo Bolšoj sa mení na tragédiu 
– Prix de Lausanne – páni prevalcovali baleríny 
– Nie je gala ako gala 
– Adieau slovenský Leonardo 
*** 

Svetová premiéra na doskách prvej scény s podtitulom Taneční horor na motivy lužickosrbské legendy, teda Čarodějův učeň sa blíži. 28. február je tu čo nevidieť. Vynikajúci tvorcovia, ktorí s obľubou spolupracujú nielen na projektoch vo veľkých kamenných divadlách, sa znovu stretli: Jan Kodet ako choreograf a režijné duo SKUTR, ktoré patrí k divadelnej špičke v republike. Režijný tandem, ktorý tvoria Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, patrí medzi najzaujímavejších a najuznávanejších režisérov svojej generácie. Ich inscenácie sa prezentovali s veľkým úspechom v Srbsku, Poľsku, Litve, Taliansku, Nemecku, Rumunsku, Veľkej Británii, i na Slovensku. Získali niekoľko prestížnych ocenení: Cena Evalda Schorma, Cena Josefa Hlávky, Grand Prix a Divácka cena 2007/8 na medzinárodnom festivale FIST v Belehrade, atd. „Půjde o temný taneční příběh, který bude plný fyzických a dynamických choreografií Jana Kodeta. Na základě již probíhajících zkoušek mohu potvrdit, že půjde o současný tanec, kdy se i obyčejné gesto ruky stává magickým tanečním prvkem“, hovorí spoluautor libreta a režisér Lukáš Trpišovský. Komu je inscenácia určená?Naše inscenace je určena, kromě rodin s dětmi a dospělým, především dospívající mládeži. Zacílením na dospívající mládež klademe důraz i na silnou vizuální stránku inscenace.“ SKUTR prizval svojho dvorného scénografa Jakuba Kopeckého, ktorý má pred sebou veľkú kariéru vďaka svojmu mimoriadnemu výtvarnému videniu a schopnosti javiskovej imaginácie. „Scéna Jakuba Kopeckého se inspirovala kromě jiného opuštěnými industriálními budovami Libereckého kraje, které postupně pohlcuje příroda“, približuje režisér. „Snad nejdůležitější stránkou vedle choreografie je uhrančivě temná a až filmově plastická hudba Zbyňka Matějů“, dokončuje Trpišovský. Jan Kodet nerád poskytuje rozhovory, preto mám o to väčšiu radosť, že v panoráme môžeme priblížiť jeho pohľad na dielo, ktoré vzniká a jeho choreografický svet.

Ako ste sa dostali k téme lužickosrbskej legendy?

S nápadem zpracovat legendu o Krabatovi, která je u nás, díky animovanému filmu Karla Zemana, známá spíš jako Čarodějův učeň, přišel Lukáš Trpišovský. Já a hudební skladatel Zbyněk Matějů jsme v té době hledali nějaké zajímavé téma pro představeni pro mladé publikum.

V českých rozprávkach alebo legendách nemáme podobnú tému?

Inspirativní není podobnost, ale ucelenost. Možná nechápu otázku. Princezna i posel zla je ve spoustě pohádek, zrovna jako výběr někoho, koho hledáme, z většího množství (princezen, krkavců atd). Jde ale o zajímavý uceleny temný příběh a ten nás zaujal… To, že se dostali díky jiným slavným příběhům do kurzu čarodějové, kouzla a mocné sily, je jen shoda náhod. Např. v Čechách existoval fenomén, jako je Saxana, čili škola kouzel a čarovaní, dávno před tím, než svět objevil Harryho Pottera, před Saxanou ale už existoval Krabat.Nie je téma čiernej mágie trochu nešťastná v dnešnej dobe, kedy mládež experimentuje so všetkým, čo je dostupné a je toho hodne? Je vám táto téma blízka?

Pravě naopak, příběh ukazuje co je dobré, hodnotné a že je to přátelství a láska, co v životě převažuje. Navíc mladí lidé experimentovali vždy, ve všech dobách, a když se mládež dívá na akční nebo kriminální film, neznamená to, že se tím taky neučí rozlišovat. A jestli je mi blízké téma magie, či temné energie? Vždy mne to fascinovalo v legendách, knížkách, ve filmech… Ale jestli se ptáte na to, zda mne to láká v reálném životě, tak to ani ne. Myslím, že jsou věci, s kterými by si člověk neměl hrát. Věřím na dobrou a na negativní energii… Takže si umím i představit, že se někdo také snaží tyto energie ovlivňovat a podmanit si je. Jakmile se to promění v manipulaci, je to špatné.

Nebola by pre súbor prvej scény lepšia téma klasickej rozprávky?

Myslíte, že jich má balet Národního divadla v repertoáru málo? Popelka, Šípkova Růženka, Zlatovláska…?

V rozprávkach je dôležitý motív lásky. Je milostný príbeh aj vo vašom temnom námete?

Ano, v příběhu Krabata, dojde ke zvratu právě díky čisté a upřímné lásce, tak, jako v mnoha pohádkových příbězích a legendách.

Tanec sa vyvíja dnes závratnou rýchlosťou. Zachovávate si svoj štýl, či témou rodinného rozprávkového tanečného predstavenia sa skôr priblížite akémusi tanečnému eklekticizmu a citáciám rôznych štýlov?

To asi posoudí až diváci. Já sám se snažím vytvářet situace a pohyby, které se nějak hodí k tomuto příběhu a k estetické rovině, kterou jsme společně s režijním týmem zvolili. A tou je moderní ztvárnění pro současnou generaci mladých diváků, jestli ho přijmou i mladší děti, či jestli si představeni užijí i jejich prarodiče, nás pak pouze potěší.
Pohybový slovník, který volím, vychází ze mne. Sám víte, že je mi nejbližší právě moderní výrazový slovník. Je ale logické, že jednou i ten můj rukopis bude někomu připadat již staromódní, či zastaralý. Je dobře se na to připravit. Zatím si připadám “současně”. Mám ale rád i některé osvědčené divadelní a taneční principy, zákony… a nebojím se je používat, či se k nim vracet.

Kam ste sa umelecky posunuli od čias vašej inscenácie Zlatovlásky?

Netuším, co odpovědět. Jestliže to mám vyjádřit v několika větách, můžu jen konstatovat, že stále méně vyučuji a stále vice času věnuji choreografii. Posledních několik let jsem se začal věnovat a musím říct, že pro mne až s překvapivou chutí, choreografii oper. Za to ale může režisér Jiří Heřman, který mne do tohoto světa vtáhnul a svým respektem a úctou k jakémukoliv pohybu, mne tam i udržel. Práce s ním mne opravdu baví.
Ale období Zlatovlásky je už minulost, proto jsem měl zcela jasno v tom, že chci dělat představení pro mládež, kde můžu tvořit svobodněji a představení tvořit jazykem moderního tance.


S akým veľkým obsadením pracujete?
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na