Baletní premiéra ND uvede tři současné choreografy

Baletní soubor Národního divadla bude mít od čtvrtka na repertoáru novou inscenaci Ballettissimo složenou ze tří choreografií současných tvůrců. Společné třem choreografiím jsou různé pohledy a možnosti použití klasické baletní techniky v současnosti. Zcela novou choreografii pro Balet Národního divadla vytvořil italský choreograf Jacopo Godani, druhá část programu pochází od slavného německého choreografa Uweho Scholze, jehož práci Národní divadlo uvede vůbec poprvé. Třetí kus je prací šéfa Baletu Národního divadla Petra Zusky.

„Večer nemá žádné téma, není o ničem konkrétním, je o tanci, o procesu, o tom, co pohyb dává tělu, a co my naopak jsme schopni dát do pohybu, jak jsme sami schopni dosáhnout určitých cílů v rámci našeho těla,” řekl dnes Zuska novinářům. Sám také vymyslel název programu. „Podobně jako fortissimo či příbuzné výrazy v italštině znamená ballettissimo jakýsi extrém, výraz extrémní situace. Věděl jsem, že to bude extrém v rámci baletních kroků, zvedaček, piruet, skoků, myslím, že program tomu názvu dostojí. Je velice náročný pro všechny interprety, doufáme, že bude lahůdkou pro diváky,” uvedl šéf baletu.

Jeho choreografie na První symfonii D dur Gustava Mahlera večer uvádí. Premiéru měla na světové výstavě Expo v čínské Šanghaji. Šéf baletu říká, že v rámci pohybového slovníku se jedná o jeho zatím nejklasičtější choreografii. Je pro ni příznačná neustálá plynulost pohybujících se tanečníků, nekončící tok proudících těl, která jsou hudbou unášena stále stejným směrem.

Italský choreograf Jacopo Godani vytvořil speciálně pro Národní divadlo choreografii na hudbu skupiny 48nord. Uskupení experimentální elektroakustické hudby zkoumá hranice improvizované a artificiální hudby. Věnují se tvorbě experimentálních rozhlasových her i hudby pro divadelní a baletní inscenace. Godaniho kus je dynamičtější než druhé dva nejen v použité hudbě, ale i v tanečním projevu.

Godani studoval v mezinárodním tanečním centru Maurice Béjarta v Bruselu. V roce 1990 založil v Bruselu vlastní taneční soubor a nastoupil dráhu choreografa. V letech 1991 až 2000 byl Godani předním členem souboru Frankfurt Ballett Williama Forsytha. Jako tanečník se Godani podílel na Forsythových průlomových choreografiích The Loss of Small Detail, Alie/n A(c)tion, Eidos: Telos a Kammer/Kammer. Od příští sezony bude uměleckým ředitelem a choreografem Forsythe Company, jež je nástupnickým souborem původní Forsythovy skupiny.

Uwe Scholz (1958 až 2004) byl německý tanečník a choreograf, jemuž se přezdívalo evropský Balanchine a který byl mnoho let šéfem baletního souboru v Lipsku. Jeho choreografie se stávají součástí repertoáru všech významných baletních domů pro zvláštní sofistikovanou inovaci baletní techniky, která je typická v jeho abstraktně pojatých choreografických dílech. Balet Národního divadla uvede jeho choreografii na Beethovenovu Sedmou symfonii A dur.

Foto ND Praha

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments