Barocco & Carmina Burana. Ostravský balet uvádí v jednom večeru Bacha a Orffa

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Youri Vàmos je považován za jednoho z několika předních evropských choreografů, kteří jsou zárukou „přežití“ klasických celovečerních baletů. Jeho práce je rozpoznatelná vynalézavostí a důvtipem stejně jako pozoruhodným smyslem pro drama a vysokou muzikálností. Takzvané klasické balety jej přitahují ne z důvodu dramatického obsahu, ale daleko více díky geniální hudbě. Jeho přesvědčení o smysluplnosti uvádění tradičních námětů je také výsledkem úspěšného působení v Deutsche Oper am Rhein. Největší soubor v Nordrhein-Westfalens (Severní Porýní – Vestfálsko), který po několik let nese choreografický rukopis Vàmose, ukazuje své kvality v úspěšných hostováních a pravidelně vyprodanými večery na scénách v Düsseldorfu a Duisburgu. Knižní edice s názvem Historie tance dvacátého století v jednom svazku označila Youriho Vàmose za nejlepšího choreografického vypravěče současnosti. Od roku 2001 je Youri Vàmos čestným profesorem Taneční akademie v Budapešti. V roce 2007 mu byla udělena Cena za zásluhy spolkové země Nordrhein-Westfalens.
***

Filip Bandžak (1983) se narodil se v Pardubicích. Svoji pěveckou kariéru zahájil v Kühnově dětském sboru (Prague Philharmonic Childern´s Choir) pod vedením profesora Jiřího Chvály. Po vítězství sboru na mezinárodní soutěži European Grand Prix v roce 1998 ve španělské Tolose odešel ze sborové scény. Svoji sólovou dráhu zahájil již v roce 1993, kdy vystupoval v Česku, Německu a v Polsku v hlavní roli dětské opery Hanse Krásy Brundibár. Svůj první „malý úspěch na velké scéně“ dosáhl již ve svých jedenácti letech na scéně pražského Národního divadla v roli Pážete v opeře Giuseppe Verdiho Rigoletto, debutoval ve Státní Opeře v Praze v roli malíře Marcella v opeře La bohème Giacoma Pucciniho. Po absolvování studia – oborů psychologie a hudební kultura na Západočeské univerzitě v Plzni, opery na Hudební fakultě Ruské akademie múzických umění v Moskvě (GITIS) ve třídě profesorky Rozetty Němčinské, pod vedením sólisty Velkého divadla v Moskvě, národního umělce Ruské sovětské federativní socialistické republiky, barytonisty Jurije Věděnějeva a národní umělkyně Ruské sovětské federativní socialistické republiky, profesorky Světlany Varguzovové.

Po návratu do České republiky vystupoval v koncertních sálech a divadlech mnoha měst České republiky, například v pražském Národním divadle, v pražském Obecním domě a v Rudolfinu, v Libereckém divadle F. X. Šaldy, v Plzeňském divadle J. K. Tyla, a dále na Slovensku, v Rakousku, Itálii, Polsku, Maďarsku, Německu, Řecku, Francii, Belgii, Španělsku, Holandsku, Slovinsku, Estonsku, Rusku, na Ukrajině, v Kazachstánu, Malajsii, Singapuru, Číně a v Kanadě. Od ukončení studia úzce spolupracuje ve Vídni s legendárním ruským basistou, národním umělcem Sovětského svazu, Kammersänger, profesorem Jevgenijem Nestěrenkem.

Filip Bandžak velmi úspěšně reprezentuje Českou republiku v zahraničí, na mezinárodních festivalech, na prestižních mezinárodních pěveckých soutěžích. Již v květnu 2006 se poprvé stal laureátem Mezinárodní soutěže Mikuláše Schneidera-Trnavského na Slovensku, v listopadu téhož roku získal první cenu na Mezinárodní soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. O necelé dva roky později, v říjnu 2008, se stal laureátem největší a nejprestižnější soutěže v Asii – Čínské mezinárodní pěvecké soutěže (CIVC) v Ningbu, kde současně získal Gran Prix za nejlepší interpretaci čínské árie v čínském jazyce. V březnu 2009 se v řeckých Aténách stal laureátem i jedné z nejprestižnějších světových soutěží – třicátého pátého ročníku soutěže Marie Callas 2009 Gran Prix, která se konala pod záštitou Ministerstva kultury Řecka a UNESCO.

V červnu 2010 se v ruském Pljosu stal laureátem První mezinárodní soutěže F. I. Šaljapina. Od roku 2008 opakovaně vystupuje na Mezinárodním hudebním festivalu Bártok v Maďarském Miškolci. V srpnu 2010 s velkým úspěchem vystoupil jako jediný Evropan na největším Mezinárodním asijském hudebním festivalu v čínském Harbinu. V prosinci téhož roku úspěšně jako první interpret ve festivalové historii s velkým úspěchem představil českou pěveckou tvorbu na největším evropském varhanním festivalu v Ruské Samaře. V prosinci 2012 se zúčastnil velkého turné se sólisty z Velkého divadla v Moskvě po Sibiřských městech pořádaných k sedmdesátému výročí Muslima Magomaeva. V listopadu 2013v pražském Rudolfinu bylo Filipu Bandžakovi slavnostně předáno nejvyšší ocenění Evropské unie umění v oblasti operního zpěvu – Zlatá Europea.

(Zdroj: NDM Ostrava)
***


Johann Sebastian Bach, Carl Orff:
Barocco & Carmina Burana
Choreografie: Jacek Przybyłowicz, Youri Vámos
Hudební nastudování: Marek Prášil
Dirigent: Marek Prášil / Adam Sedlický
Scéna: Jacek Przybylowicz, Youri Vámos
Kostýmy: Jacek Przybylowicz, Youri Vámos, Roman Šolc
Světelný design: Klaus Günter Gärditz
Sbormistr: Jurij Galatenko
Balet NDM Ostrava

Orchestr a sbor NDM Ostrava
Premiéra 15. ledna 2015 Divadlo Jiřího Myrona Ostrava

Barocco
Markéta Kubínová (violoncello)

Carmina Burana
Soprán – Agnieszka Bochenek-Osiecka / Veronika Holbová
Tenor – Jan Mikušek / Jan Rychtář
Baryton – Filip Bandžak / Jiří Miroslav Procházka
Klavír – Michal Bárta / Jiří Janík / Alexandr Starý
Bicí – Václav Fildán / Martin Hrček / Petr Podraza / Jiří Smrčka / František Škrla / Pavel Švec / Jan Wysoglad
Virgin – Chiara Lo Piparo / Brígida Pereira Neves
Mladý muž – Veaceslav Burlac / Koki Nishioka / Filip Staněk
Ego – Macbeth Konstantin Kaněra / Peter Ondrka
Hypocrite – Giordano Bozza / Po-Ju Lin
Buillies – Jan Krejčíř / Rei Masatomi / Koki Nishioka / Vladimír Vašků
Žena – Olga Borisová-Pračiková / Petra Kováčová

www.ndm.cz

Foto NDM Ostrava / Martin Popelář, Tamara Černá

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Przybyłowicz: Barocco (NDM Ostrava)

[Celkem: 6    Průměr: 3.2/5]

Vaše hodnocení - Vàmos: Carmina Burana (NDM Ostrava)

[Celkem: 9    Průměr: 4.2/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na