Baroko 2024: Večer hudebních pokladů z archivu

Páteční večer olomouckého hudebního festivalu Baroko 2024 se nesl v duchu mírně dobrodružném, neboť mnohé z dnes provedených skladeb ucho posluchačovo po více než 150 let dozajista neslyšelo. Koncert s tajuplným názvem Prošli zdejší krajinou pravděpodobně seznámil nejednoho návštěvníka s autory nepovědomými, pro hudební vývoj a kontinuity na našem území však zcela zásadními. Místo a čas konání koncertu zůstávají stejně po celou dobu trvání festivalu v Olomouci, tedy 7. června 2024 od 19:00 hodin v kostele sv. Kláry ve Vlastivědném muzeu v Olomouci.
Festival Baroko 2024: Markéta Israel Večeřová, Adriana Žigmundová, Rostislav Baláž, Pavel Maška, 7. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2024: Markéta Israel Večeřová, Adriana Žigmundová, Rostislav Baláž, Pavel Maška, 7. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

Život většiny dnes hraných autorů zůstává pro nás záhadou, v několika případech dokonce nemáme přístup k žádným ověřitelným informacím.

Velmi vkusným zahájením koncertu byla Phantasie g-moll (anonym), zamýšlená původně pro varhany, dnes provedena na menší pozitiv. Skladba svým intimním charakterem navodila příjemnou atmosféru, která provázela celý večer. Drobné barokní preludium působilo jednoduše, a i přes mollovou tóninu poněkud živelně a radostně, posloužilo jako „lahodný předkrm“. Následovalo Salve Regina Pavla Jozefa Vejvanovského a také Ecce C – dur P. Silveria Kolence. Kompletní dílo neznámého skladatele bylo provedeno během dnešního večera a čítá pouze 3 skladby. Vedle třívětého, charakterem skrz na skrz barokního Ecce také zaznělo Motteto pro festo SS. Corporis Christis, které oproti Ecce daleko více zapadá do doby svého vzniku. Motteto bylo rozděleno na dvě části instrumentálním fugatem. Poslední Kolencovou skladbou bylo majestátní Sub tuum praesidium. Rozvážně a důstojně působila tato zhudebněná mariánská modlitba protkaná disonancemi a častými modulacemi.

Nejdelším výstupem večera byla zádušní mše P. Simona Kalouse, během které se v sólových výstupech prostřídaly hlasy všech účinkujících a dle prokomponovanosti a hloubky skladby jistě zaujala nejednoho posluchače.

Festival Baroko 2024: Markéta Israel Večeřová, Adriana Žigmundová, Rostislav Baláž, Pavel Maška, 7. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2024: Markéta Israel Večeřová, Adriana Žigmundová, Rostislav Baláž, Pavel Maška, 7. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

O interpretaci dnešního večera se postarali hudebníci souboru Ensemble Damian, jehož uměleckým vedoucím je zároveň i ředitel festivalu Tomáš Hanzlík. Celým program obstarala čtveřice zpěváků za doprovodu Martina Smutného, hráče na klávesové nástroje, jenž prostřídal celkově tři nástroje: cembalo, varhanní pozitiv a cembalino. V rámci několika doprovodů dokonce hrál na více nástrojů zároveň a postaral se tak o větší zvukovou rozmanitost. Mužskou polovinu zpěváků tvořili Rostislav Baláž (tenore) a Pavel Maška (basso), ženskou pak ve složení Markéta Israel Večeřová (canto) a Adriana Žigmundová (alto).

Druhá polovina koncertu začala stejně jako první instrumentální Phantasií, tentokrát na cembalo. Svým charakterem připomínala taneční větu s barokní suity. Mezi další autory dnešního večera patřili Antonín Jan Nepomuk Brosmann, který společně se svým učitelem Kalousem patří do řady učitelů vedoucí až k Leoši Janáčkovi, od něhož jsme měli možnost vyslechnout kratší liturgické Exaudi Deus. Pozoruhodným se ukázalo být Brosmannovo Rorate C-dur. Duchovní skladba s kontrapunktickou výstavbou podpořenou pohyblivostí a nápaditostí ve vedení jednotlivých hlasů ukázala se být příjemným zpestřením ve stylu vrcholného baroka. V druhé polovině zazněly převážně autoři víceméně neznámí, pohybující se na území Moravy, v oblastech kolem Kroměříže a Olomouce. Konkrétně jde o Jiřího Hlohovského, Tomáše Norberta Koutníka, P. Kajetána Kolberera, zapáleného autora Písní vlastenských Rytíře Ludvíka Dietricha z Dietrichu od něhož zazněla Kratičká modlitba. Vskutku kratičká píseň v čtyřhlasé úpravě. Posledním skladatelem byl Arnošt Förchgott Tovačovský, autor líbezné a romantické písně Přijde jaro, přijde. Nakonec zazněla verze písně Běžela ovečka, která se u publika setkala s nadšením.

Velkorysý prostor kostela akusticky podpořil a pomohl dobrému vyznění celého vystoupení, neboť většina repertoáru byla pro sakrální stavby určena.

Festival Baroko 2024: Adriana Žigmundová, 7. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)
Festival Baroko 2024: Adriana Žigmundová, 7. června 2024, Vlastivědné muzeum v Olomouci (foto Michal Málek)

Někdy je trochu škoda, že nedopřáváme sluchu méně známým autorům, kteří mnohdy pouze nedostali příležitost prokázat své nadání. Nesčetné množství české hudby bohužel pouze leží v archivu a teprve čeká na své objevení. I díky festivalu Baroko získáváme o hudbě našich předků konkrétnější představy a můžeme se tak těšit z jejich díla.

Baroko 2024: Prošli zdejší krajinou
7. června 2024, 19:00 hodin
Vlastivědné muzeum v Olomouci

Program:
Anonym: Phantasia (organo, g-moll)
Pavel Josef Vejvanovský: Salve Regina (alto, c-moll)
P. Silverius a S. Zacharia – Jan Kolenc: Ecce (C-dur)
Anonym: Salve Regina, 1765 (canto, alto, Es-dur )
P. Simon a S. Bartholomaeo – Václav Kalous: Requiem (c-moll)
Antonín Jan Nepomuk Brosmann: Rorate (C-dur)
Leoš Janáček: Exaudi Deus (g-moll)
Anonym: O quam suavis (alto, D-dur)
P. Silverius Kolenc: Motteto pro festo SS. Corporis Christi (g-moll)

—- přestávka —-

Anonym: Phantasia (organo, G-dur)
Tomáš Norbert Koutník: Psalmus tono chorali (G-dur)
P. Cajetan Kolberer: Salve Regina (basso, e-moll)
Tomáš Norbert Koutník: Salve Regina ex G
P. Simon Kalous: Cantilena pastorale (canto, alto, G-dur)
P. Silverius Kolenc: Sub tuum praesidium (g-moll)
Rytíř Ludvík Dietrich z Dietrichů: Kratičká modlitba (C-dur)
Arnošt Förchtgott Tovačovský: Přijde jaro, přijde (C-dur)
Jiřík Hlohovský: Proč svět rytěřuje (tenore, f-moll)
Běžela ovečka (F-dur)

Účinkující:
Ensemble Damian
Markéta Israel Večeřová – canto
Adriana Žigmundová – alto
Rostislav Baláž – tenore
Pavel Maška – basso
Martin Smutný – organo
Tomáš Hanzlík – spartace a umělecké vedení

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments