Baroko třikrát jinak

Václav Luks ten večer hýřil gesty a trvale svým vyzařovaným naléhavým příkladem udržoval třiadvacetičlenný instrumentální ansámbl a sedmnáctičlenný sbor Collegium Vocale 1704 v nejvyšších patrech soustředění. Prvním z trojice německých protestantských skladatelů byl Georg Philipp Telemann. Jeho moteto Deus judicium tuum na text 71. žalmu, premiérované v katolické Paříži v koncertní řadě Concert spirituel v roce 1738, je zajímavé přizpůsobením francouzským tradicím žánru „grand motet“ a tedy nejen užitím latinského textu a některých hudebních postupů, ale také tím, že se přesto později prokazatelně uvádělo i v severním Německu. V Luksově interpretaci šlo o velkolepé, v tempech často dravé vokálně-instrumentální dílo, bohatě členěné na sólové a sborové plochy a stejně bohatě strukturované v jubilacích i komplikovaněji kontrapunktických plochách. Několikrát stály za povšimnutí v toku hudební řeči jako svérázná zvláštnost nezvykle výrazně předsazené, teprve vzápětí rozváděné disonance. V sólech se v různých kombinacích vystřídalo celkem sedm zpěváků, v orchestru na sebe sólově výrazněji upozornily jak hráčky na flétny, tak hobojistky. Telemannova hudba měla od začátku do konce energickou, v rychlých tempech staccatovou virtuozitu a svou zřetelně podchycenou stylovou jedinečnost.
Georg Friedrich Händel psal chrámové skladby jak pro luterskou a anglikánskou, tak pro katolickou církev. V Anglii je komponoval pro potřeby šlechty. Mezi hymny, tedy anthemy, které napsal v době pobytu ve venkovském sídle Jamese Brydgese, vévody z Chandosu, je i anthem As pants the hart. Zazněl nyní v mnohem pozdější třetí verzi z roku 1738, kterou Händel připravil pro svůj benefiční koncert; s anglickým žalmovým textem, v duchu tamní hudební kultury, ale i tak – například citací chorálu – s některými odkazy k německému dědictví, z něhož autor vzešel. Slyšeli jsme hudbu v porovnání k Telemannovi méně jásavou, komplikovanější, usedlejší, v pomalejších tempech, ale s krásným oslavným závěrem.
A po přestávce opět o trochu jiný hudební svět – Johann Sebastian Bach a jeho dvě moteta přimknutá k liturgii luterské církve. Jesu, meine Freude je skladba oblíbená, proslulá a díky výraznému užití evangelické chrámové písně i melodicky velmi charakteristická. Šlo zřejmě o hudbu pro smuteční bohoslužbu, a jak je u Bacha obvyklé, velkého důrazu se dostává textu – nejen z hlediska zhudebnění, ale i z pozice teologické. Moteto je naplněno sděleními a významy stejně obsažně, jak je komplikovaně vršena i jeho hudební struktura. Krása upřímné zbožnosti je zde uložena v návratech písňových slok, hudebně zejména v jejich závěrech, ale i v mnohotvárnosti polyfonie. Obrovská pozornost věnovaná skladatelem textu a jednotlivým slovům vedla kompozičně – a vede pak samozřejmě i interpretačně – k nádherným nuancím, se kterými si dovede Václav Luks opravdu pohrávat. K takovým, jaké ani v Telemannově, ani v Händelově hudbě přítomny nebyly. Výrazně rozjímavému motetu se dostalo ve zřetelnosti deklamace, v pěvecké a instrumentální svrchovanosti, v souhře, tempech i výrazu ideální podoby. A platí to i o projasněnějším, slavnostním dvojsborovém motetu Singet dem Herrn ein neues Lied, v němž už tolik nejde o deklamaci textu, protože působí primárně svým pozitivním hudebním nábojem. Pod Luksovým vedením se této skladbě dostalo strhující virtuozity, oslavné radosti.
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
- Zpívejte Hospodinu – Praha 26. 11. 2017 (zdroj Collegium 1704 / foto Petra Hajská)
Na aktivitách Collegia 1704 jsou hodny obdivu tři věci. Za prvé všestrannost, s níž se věnuje koncertnímu repertoáru i opeře, duchovní i světské hudbě. Stačí vzpomenout na pěvecké koncerty s virtuózními áriemi, na Bachovy pašije, Zelenkovy mše, Händelova Rinalda, Myslivečkovu Olimpiade nebo Vivaldiho Arsildu… Za druhé schopnost dosáhnout výběrem hudebníků a způsobem práce interpretační dokonalosti, která se ve strhující přesvědčivosti i v individualizaci programů nemusí bát srovnání na nejvyšší mezinárodní úrovni. A za třetí entuziasmus a osobní nasazení dirigujícího Václava Lukse. Koncert s názvem Zpívejte Hospodinu, využívajícím jména závěrečné skladby večera – druhého z Bachových motet, dal ke všemu zmíněnému nové důkazy.
Zpívejte Hospodinu
Dirigent: Václav Luks
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
26. listopadu 2017 Dvořákova síň Rudolfina Praha
program:
Georg Philipp Telemann: Grand motet „Deus judicium tuum” TWV 7:7
Georg Friedrich Händel: Anthem „As pants the hart” HWV 251e
=přestávka=
Johann Sebastian Bach: moteto „Jesu, meine Freude” BWV 227
Johann Sebastian Bach: moteto „Singet dem Herrn ein neues Lied” BWV 225
Johann Sebastian Bach: Sinfonie z kantáty “Am Abend aber desselbigen Sabbats” BWV 42
www.collegium1704.com
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]