Belfiato Quintet v kaleidoskopu současných amerických skladeb. Album plné poezie, energie a dokonalé souhry

Přední český komorní soubor Belfiato Quintet, složený z absolventů HAMU a špičkových tuzemských hráčů na dechové nástroje, vydal své další profilové album. Zatímco na debutovém albu u Supraphonu z roku 2017 představilo kvinteto český repertoár první poloviny 20. století, v další nahrávce vzdalo hold zakladatelské osobnosti žánru dechového kvintetu, mimořádné osobnosti evropské hudby své doby, Antonínu Rejchovi. Další album Elements, vydané roku 2021, představuje světový repertoár 20. století, v němž se mladí interpreti cítí jako doma. Výkony kvinteta jak na nahrávkách, tak na živých vystoupeních, kritici oceňují nejvyššími známkami a soubor se bezesporu zařadil mezi světovou špičku svého žánru.
Windswept, Vol. III (zdroj Navona Records)
Windswept, Vol. III (zdroj Navona Records)

Album Windswept, Vol. III, natočené vloni na jaře a vydané letos v dubnu, je třetím albem stejnojmenné edice amerického nezávislého labelu Navona Records. Řada Windswept (doslova „vystaveni větru“), jejíž název odkazuje na anglické slovo pro dechové nástroje (wind instruments), představuje současnou, především americkou komorní hudbu pro dechy. Ačkoli sousloví „vystaveni větru“ může naznačovat, že posluchačská zkušenost to bude možná náročná, skladby reprezentované v rámci edice poskytují vítanou ukázku toho, jak pestrá může současná komorní hudba být. Jak se totiž z dotyčných kompozic zdá, dnešním skladatelům a skladatelkám již nejde především o experiment a posouvání hranic hudby jako takové, ale o hledání svébytného a funkčního výrazu pomocí syntézy toho, co již hudba v minulých stoletích přinesla, pomocí rozmlžování žánrových hierarchií nebo hraní si s posluchačovým očekáváním.

V prvním dílu edice Windswept se představilo bostonské kvinteto Arcadian Winds, druhé album bylo interpretováno ansámblem New London Chamber Ensemble. Interprety třetího alba, český Belfiato Quintet, label popisuje jako „a beacon of excellence in the world of chamber music“ (vzor výtečné kvality ve světě komorní hudby).

Med, mráz i tanec – pět dechů, pět příběhů

Hned první skladba alba Windswept, Vol. III je zároveň skladbou nejčerstvější. Discovery of Honey (2023) oceňované americké skladatelky Marilyn Bliss si bere inspiraci ze stejnojmenné malby (Nalezení medu) italského renesančního mistra Piera di Cosimo, zobrazující příběh objevení sladkého nektaru bohem Bakchem z Ovidiovy poemy Fasti. Skladatelka ve své imaginaci přesouvá příběh do hustých lesů bulharských Rodop. Skladba zobrazuje, jak Bakchus se svými satyry a bakchantkami ve veselé náladě bloudí lesem a objeví roj včel v dutině stromu, z níž teče lahodná pochutina. Skupina objev medu oslavuje tancem, dokud se neunaví. Skladatelka nachází pro jednotlivé epizody vtipně příhodné hudebně-zvukové prostředky. Z hráčů se stávají multiinstrumentalisté, kteří kromě svých dechových nástrojů sahají i po perkusích a jiných instrumentech, nápaditě spoluvytvářejících zvukoprostor letního lesa. Modálně a neofolklorně laděná skladba místy připomene Vaughana-Williamse, což je inspirace pro mě osobně vítaná.

Druhá skladba alba, Rebound (Odskok, 2022) Ferdinanda DeSeny, nás přenese do odlišného zvukového i myšlenkového světa. Skladatel, který v mládí vyrůstal v prostředí popové hudby a R&B, zde sice vychází z jisté podoby seriální techniky (hudební materiál kompozice vychází ze sekvence devíti not, pracuje se s její transpozicemi, inverzemi a transpozicemi inverzí), ve výsledném dojmu je ale skladba přístupná a užitými souzvuky i rytmy místy připomene svět současného jazzu.

Další track v pořadí, Brain Freeze Johna Bilotty, už se blíží komplikovanému jazyku atonální moderny druhé poloviny 20. století. Skladba je svým názvem inspirována komiksovými příběhy Robbyho a jeho kamaráda, robota BFF, z pera amerického kreslíře Johna McGrewa. Jak říká hlavní hrdina komiksu Robby, brain freeze (zamrznutí mozku) je stav, kdy moc rychle sníte zmrzlinu, mozek zamrzne a člověk není schopný se hýbat, dokud mu hlava zase neroztaje. Bilottova hudba rozhodně evokuje řadu pocitů, v celkovém dojmu ale spíše než samotná skladba zaujme virtuozita a obdivuhodná souhra interpretů.

Pětidílný Kvintet pro dechové nástroje Johna Carbona reprezentuje sympatický návrat k syntéze 20. století, připomene například Šostakoviče nebo českou tvorbu 50. let. Důvěra skladatele v tradiční cyklickou formu je opodstatněná – dokáže ji naplnit zajímavou a působivou hudbou, u níž se vyplatí opakovaný poslech. Nejstarším dílem na albu je Pět amerických portrétů pro pět dechových nástrojů (1986–7) skladatele, oceňovaného pro své výjimečné pochopení interpretačních možností celé řady hudebních nástrojů, Stephena Michaela Gryče. Jednotlivé věty díla představují pět výrazných (mužských) osobností americké historie a kultury: sociálního kritika a novináře H. L. Menckena, skladatele Johna Cage, podnikatele Henryho Forda, básníka Edgara Allana Poea a prezidenta Theodora Roosevelta. Každé větě vévodí jeden z pěti hráčů coby sólista, který má vykreslit „osobnost [zobrazovaného] člověka stejně charakteristickou a svéráznou jako každý z nástrojů“. Pochopení pro barvu i výrazové a technické možnosti jednotlivých nástrojů je z Gryčovy hudby zřetelné, pětivětá struktura celku je postavená na efektním kontrastu jednotlivých částí – soustředěných charakteristických miniatur.

Americká série, česká energie

Ve výsledku je ze všech nahraných skladeb cítit, že jejich autoři a autorka ovládají své řemeslo a znalost nástrojů, pro které píšou, výborně. Netlačí na pilu interpretačních ani percepčních možností komorní dechové hudby – naopak nápaditě a s pochopením pro již napsané, rozvíjejí repertoár pro dechové kvinteto, který je – ve srovnání s jinými komorními uskupeními – stále poněkud nedostatečný.

Ačkoli se nezřídka jedná o komplikovanou současnou hudbu, převažující pocit z poslechu alba je radost. Virtuózní ovládnutí nástroje každého z interpretů je evidentní, Belfiato Quintet dokáže hrát rozmanité skladby na albu s pochopením, citlivě, ve vzájemné harmonii i se smyslem pro celek. K celkově skvělému dojmu přispívá i špičková zvuková kvalita nahrávky (album se nahrávalo ve Farním sboru Českobratrské církve evangelické v Korunní ulici v Praze, hudební režie Jan Košulič, zvuk Aleš Dvořák).

Ačkoli album bylo vydáno na labelu Navona Records pouze digitálně, na webu vydavatelství jsou k dispozici vyčerpávající texty k interpretům, skladatelům a také krátké odstavce ke skladbám od samotných autorů a autorky. A posluchači dostanou ještě jeden bonus navíc – „vizuální album“, tedy videoklipy všech skladeb na albu, nahrané ve stylově zařízeném prostoru a dostupné zdarma na YouTube. Jak vidno, doba fyzických kompaktních disků už patrně odchází, pokud ale tuto ztrátu labely vynahrazují takovýmto způsobem, zamrzí o trochu méně. A videoklip pro mě vrcholné skladby alba Discovery of Honey od Marilyn Bliss navíc díky zapojení nejrůznějších nečekaných nástrojů poskytuje zábavné podívání.

Z kvality výkonů, interpretační svěžesti i dramaturgické nápaditosti je zjevné, že Belfiato Quintet si zmiňovanou nálepku „vzor výtečné kvality ve světě komorní hudby“, zavánějící na první přečtení americkým patosem, beze zbytku zaslouží.

Album na Spotify:

Album na YouTube:

Windswept vol. III: Modern Chamber Music for Winds

Marilyn Bliss: The Discovery of Honey
Ferdinando De Sena: Rebound
John G. Bilotta: Brain Freeze
John Carbon: Woodwind Quintet (I. March, II. Offering, III. Scherzino, IV. Little Serenade, V. Finale)
Stephen Gryč: Five American Portraits for Five Wind Instruments (I. H.L. Mencken, II. John Cage, III. Henry Ford, IV. Edgar Allan Poe, V. Theodore Roosevel)

Belfiato Quintet

Label: Navona Records
Datum vydání: 4. dubna 2025

O+
O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře