Bilance České taneční platformy 2023

Již 29. ročník České taneční platformy proběhl na sedmi pražských scénách v termínu 30. 3. – 2. 4. 2023 za hojné účasti zahraničních hostů. Velká diverzita a vysoká kvalita vybraných děl rezonovala i u širokého publika. Z devíti vybraných inscenací hlavního programu ocenila mezinárodní porota dvě naprosto odlišná díla: Mikrosvěty Jazmíny Piktorové a Sabiny Bočkové, které zároveň získaly i Cenu diváka, a Thin Skin Elišky Brtnické. Cenu Českých center získala Martina Hajdyla Lacová za svůj výjimečný výkon v inscenaci Soft Spot. Special mention, tedy zvláštní ocenění poroty, putují dvěma dalším osobnostem: mimořádně talentované mladé tanečnici Dianě Khrushch a světelnému designérovi Tomáši Morávkovi.
Česká taneční platforma 2023, Sabina Bočková a Jazmína Piktorová (foto Adéla Vosičková)

Mezinárodní porota vyzdvihla komplexnost obou oceněných děl ve všech složkách (koncept, interpretace, choreografie, práce s objekty a prostorem, hudba, zvuk, kostýmy, světelný design). Ocenění tvůrci získávají tvůrčí rezidence ve Studiu Krenovka a v Rezi.dance Komařice. „Pro mě je platforma každoročním svátkem setkávání, prohlubování partnerství ředitelů divadel či festivalů s umělci, kteří působí na naší scéně bez ohledu na to, zda se tu narodili nebo sem přišli ze Slovenska, Francie, Německa a loni nově z Ukrajiny. Za jejich tvorbou jsou silné osobní příběhy, které rezonují,“ říká Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka pořadatelské organizace Tanec Praha.

Česká taneční platforma 2023, Eliška Brtnická (foto Adéla Vosičková)

Do letošního ročníku se přihlásilo 34 děl, z nichž odborná Dramaturgická rada vybrala 9 nejzajímavějších do hlavního programu a řadě dalších umělců dala příležitost v jiných formátech, např. Artist Trips, Meeting Room či Discussions & Brunch. Mezinárodní porotu tvořilo pět ze šesti členů Dramaturgické rady (Yvona Kreuzmannová, Marta Ljubková, Markéta Málková, Jitka Pavlišová a Markéta Perroud), které doplnilo pět zahraničních osobností, jmenovitě: Roberto Casarotto, nový spoluředitel platformy Aerowaves, Anna Kalita, manažerka Lublin Dance Theatre, Catja Loepfe, ředitelka Tanzhaus Zürich, Freddie Opoku-Addaie, ředitel Dance Umbrella London a Samme Raeymaekers, ředitel Dansens Hus Oslo. Už jen tato jména naznačují, že platforma znamená pro český tanec skutečnou bránu do světa. Ale významných osobností přijelo daleko více, konkrétně 85 ze zahraničí a více než 40 z ČR. Vznikají tak pozvání našich umělců do zahraničí i regionů a zároveň se blíže navzájem poznávají umělci působící v ČR.

Ještě předtím, než festival začal, komentovala porota, která vybrala devět účastníků, jejichž díla byla vybrána na showcase, svou práci a postup takto:

„Na každé České taneční platformě (ČTP) se snažíme vytvořit unikátní poetickou mapu tanečního, performativního umění. Sledujeme, kam tuzemské tvůrce zavedla inspirace, zda sledují trendy nebo se proti nim vymezují, jak důsledně plní vytyčené cíle výzkumu či je v čase a prostoru mění. Jak mění prostor a čas. Jak mění prostor a časovost.

Letos se spolu s přihlášenými díly snad ještě intenzivněji projevil mezinárodní networking, v rámci něhož se osobnosti současné taneční scény přirozeně pohybují a znamenitě jej využívají. Tato skutečnost poukazuje především na ojedinělé spektrum vzájemných spoluprací a koprodukcí ať již jednotlivců či souborů s různorodými uměleckými backgroundy, ale i osobními, často pohnutými životními zkušenostmi, které do své tvorby vkládají. Jsou to ostatně i zkušenosti nejaktuálnější, totiž současný válečný stav na Ukrajině vyvolaný ruskou agresí a expanzivní politikou, které k nám přivedly osobnosti tamní taneční a performativní scény. Dvě vybrané inscenace, v níž je odraz této zkušenosti velmi citelný, uvádíme rovněž v rámci ČTP 2023 (Yana Reutova: Together Alone, a Cirk La Putyka: Boom vol.2).

Česká taneční platforma 2023, festivalový tým Markéta Perroud, Zuzana Bednarčíková a Yvona Kreuzmannová (foto Adéla Vosičková)

Bylo jen minimum projektů, které bychom vybrali ve stoprocentní shodě. Ukazuje to na diverzitu přístupů k současnému tanci, ale dotýkáme se i otázky osobního vkusu, jíž se nevyhne žádná porota a bylo by bláhové si to nepřiznat.

Jako jeden z diskutovaných trendů letošního ročníku se jeví zapojení textu, ať již reprodukovaného, nebo na scéně živě provedeného. Hledali jsme inscenace, které patří právě na ČTP a vybrali taková díla, v nichž cítíme potenciál zkoumání právě tance jako výrazového jevištního jazyka: inscenace, které důvěřují tělu a pohybu jako komunikačnímu kódu, posouvají jeho hranice a experimentují s nimi. Inscenace, které se otevírají směrem k publiku s důvěrou ve vzájemné porozumění, ale ne podbízejí se osvědčenými cestami.

Česká taneční platforma 2023, inscenace Mikrosvěty (foto Adéla Vosičková)

Zaujaly nás právě inscenace tematizující samotné tělo v prostoru a jeho výrazové prostředky, přitom inscenace odvážně pracující s časovostí a diváckým napojením na kód (ME-SA: Adrienn Hód, Martina Hajdyla, Soňa Ferienčíková: Soft Spot, tYhle / Marie Gourdain & Felix Baumann: Seismic, Eliška Brtnická a kol: Thin Skin, mimoOS / Peter Šavel: TETSU), v nichž je kromě promyšlené dramaturgie výrazná i precizní interpretační složka a také péče o ostatní součásti jevištního díla (zejména světlo, prostor, scénografie). V nich se tanec stává samotným tématem, ale zároveň tematickým východiskem – pohyb je pak metaforou pro řadu dalších motivů, které není třeba explicitně “pojmenovávat” slovem. Zvláštní skupinu tvoří inscenace založené na participaci, ať už při přípravě projektu (Viktor Černický a kol: PRIMA), nebo při samotném uvádění (Jazmína Piktorová & Sabina Bočková: Mikrosvěty) – tyto projekty představují šťastný způsob, jak otevřít cestu k tanci i dětem nebo lidem, kteří s ním nemají velké divácké zkušenosti. Ceníme si řady projektů, které přihlásili tvůrci nejmladší generace, za všechny vybíráme projekt Anomalie spolku body22 v choreografii Evy Urbanové pro svoji “rozhodnutost”, jasný koncept a odvážně nastoupenou cestu.

Česká taneční platforma 2023, inscenace Soft Spot (foto Adéla Vosičková)

V třídenním programu se pak neobjeví projekt Temporary Collective / Tereza Ondrová & Silvia Gribaudi: INSECTUM… in Prague pro časovou vytíženost jedné z vystupujících umělkyň: i to je aspekt, který ovlivňuje skladbu jakékoliv akce. (Inscenace byla uvedena v neděli 2. dubna, pozn. red.)

Vážíme si práce všech přihlášených umělců a umělkyň a uvědomujeme si svou zodpovědnost. ČTP je významný festival i proto, že znamená pro český tanec jednu z bran do světa. Vedle hlavního programu nabízíme i formát Artists Trips, v němž mají umělci možnost připravit “umělecké procházky” pro zahraniční hosty. Takový formát jsme nabídli těmto tvůrcům, kteří se se svými inscenacemi nedostali do hlavního programu: POCKETART, Martin Talaga, SPOLK, Ostružina. Všem ostatním přihlášeným pak otevíráme možnost zúčastnit se skupinových setkání se zahraničními promotéry a publikem v rámci Meet the Artists a samozřejmě Discussions & Brunch.

Česká taneční platforma 2023, inscenace Thin Skin (foto Adéla Vosičková)

Výběr poroty každoročně přinese řadu zklamání a kritických výtek. I to je riziko, které musí porota podstoupit a ustát – stejně jako jsou kritickému zkoumání dnes a denně podrobováni umělci. Vybraná díla v tom nejlepším slova smyslu ukazují diverzitu a neohraničenost současného tance.

Ačkoliv se jedná o “českou” taneční platformu, naším cílem je představit “české” kulturní prostředí jako otevřené nejen formálním experimentům, výrazným individualitám nebo sehraným kolektivům, ale být také vřelým prostorem, kde převládají hodnoty jako tolerance, porozumění, nebo sounáležitost.

Jménem Dramaturgické rady ČTP 2023
Martin Macháček, Jitka Pavlišová a Marta Ljubková“

(Dramaturgická rada pracovala ve složení Marta Ljubková, Martin Macháček, Markéta Málková, Jitka Pavlišová a o jeden hlas se dělily Yvona Kreuzmannová a Markéta Perroud. Zhlédla a diskutovala 34 přihlášených děl.)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments