Bilance festivalu TANEC PRAHA 2023 a pozvánka na letní předpremiéru Yany Reutové

Jubilejní 35. ročník Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA od 3. do 28. června uvedl mimořádně nabitý program, letos to bylo 16 zahraničních titulů, včetně 4 ukrajinských děl v rámci Focus Ukraine. Ve 24 městech a obcích po celé České republice vystoupili ve více než 70 představeních čeští i zahraniční umělci, konaly se 3 workshopy se zahraničními choreografkami a v rámci doprovodného programu bylo uspořádáno celkem 17 akcí v Praze i v regionech.
TANEC PRAHA 2023, Flávia Tápias – Rotas Afora (foto Barbora Doleželová)
TANEC PRAHA 2023, Flávia Tápias – Rotas Afora (foto Barbora Doleželová)

„Letošní ročník byl výjimečný. Role festivalu jako významného koproducenta přináší i rizika, nám se však sázka na obě autorky světových premiér vyplatila. Řada mladých umělců dostala příležitost v Praze i regionech a divácké ohlasy stále rezonují,“ rekapituluje Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka festivalu TANEC PRAHA. 

TANEC PRAHA 2023 představil pozoruhodné počiny z aktuální domácí i zahraniční taneční scény v podání stávajících i vycházejících hvězd světového formátu. K těm nejzářivějším patřili Jan Martens, belgický soubor Peeping Tom nebo Yasmeen Godder. Silvia Gribaudi v pražském divadle PONEC uvedla světovou premiéru inscenace Grand Jeté. Další světová premiéra byla dílem brazilské choreografky Flávie Tápias, která ke spolupráci pozvala brazilské tanečníky, umělce z Čech a Ukrajiny. Jejich site-specific projekt Rotas Afora byl k vidění nejen v Praze, ale také v Broumově, Brně, Českých Budějovicích a Liberci. V srpnu pojede na turné po Brazílii.

Ohlasy na TANEC PRAHA 2023 jsou pozitivní. Klára Flekalová, vedoucí produkce DIOD v Jihlavě konstatuje: „Moc děkuju za to, že TANEC PRAHA děláte a umožňujete ho vyvézt do regionů.“ Jindřiška Černá a Městského muzea ve Volyni s povděkem kvituje: „Představení bylo super. Diváků dostatek, pozornost všech udržena po celou dobu představení, což je v dnešní době velký výkon!” Ze zahraničních návštěvníků například Gabriella Enghdal, účastnice Visiting Artists program: „Návštěva Prahy mě kreativně nakopla a znamenala pro mě, jako pro choreografku, víc, než bych čekala. Setkání s umělci, choreografy, s organizačním týmem festivalu, workshopy a show byly opravdu zajímavé. Bylo skvělé vyměnit si myšlenky a nápady s ostatními a zjistit víc o našem oboru v jiné zemi. Práce, kterou děláte pro taneční scénu v České republice, je velmi působivá,“ dodává. Festival se konal pod záštitou ministra kultury Mgr. Martina Baxy a primátora hlavního města Prahy doc. MUDr. Bohuslava Svobody, CSc.


Yana Reutova (foto archiv umělkyně)
Yana Reutova (foto archiv umělkyně)

Předpremiéra triptychu Yany Reutové 18. července
Produkce Tance Praha nenechá své diváky bez přísunu pohybového umění ani v červenci. Hned 18. se mohou těšit na předpremiéru kompletního triptychu ukrajinské choreografky Yany Reutové, která našla minulý rok po vypuknutí války zázemí a rezidenci pro svou tvorbu v Praze.

Together Alone I – Lost (Ztraceni) je kvintet pěti ukrajinských tanečnic, který vznikl bezprostředně na pozadí událostí loňského roku. Přibližuje nejistotu a obavy, které denně přináší status uprchlíka v cizí zemi. Vedle mísení pocitů samoty a sounáležitosti se však snaží hledat i záblesky naděje. První část triptychu přibližuje tvorbu i dalších ukrajinských umělců. Inspiruje se verši Antona Ovchinnikova napsanými po vypuknutí války přímo v Kyjevě a hudbou ukrajinské radikální protiputinovské kapely Balaklava Blues sídlící v Kanadě.

Druhá část, Together Alone II – Invisible Traces (Neviditelné stopy), je určitou integrací autorky do prostředí, ve kterém tvoří. Vznikla spoluprací s českými umělci a umělkyněmi, a to jak po pohybové, tak výtvarné stránce. Jejím motivem jsou otisky prstů, neviditelné stopy, které na sobě vzájemně zanecháváme jako letmé důkazy prožité blízkosti. Na vytvoření tria, inspirovaného tvarem předmětu „barre“ absolventů Akademie výtvarných umění, který může evokovat např. otisk prstu, se podíleli čeští performeři Jitka Čechová, Katy Jabůrková a Lukas Bliss Blaha.

Together Alone, Invisible Traces (foto ze zkoušky Vojtěch Brtnický)
Together Alone, Invisible Traces (foto ze zkoušky Vojtěch Brtnický)

Triptych tematicky uzavře část Together Alone III – Endless Talks (Nekonečné hovory), úvaha o osudovosti, náhodách a vůli, které udávají směr našich životů. Třetí díl je spojením Yany Reutové a Ladjiho Koneho, Ukrajiny a Burkiny Faso (Burkina Faso je vnitrozemský stát ležící v Západní Africe). Duet vznikl na základě náhodného setkání a dlouhých rozhovorů o kulturních hodnotách, tradicích a vznímání tance. Tvůrčí tým doplnil během rezidence v Praze český hudebník Tomáš Kerle, jehož hudba se stala propojujícím prvkem celého triptychu.

„Jak se vyrovnat s tíživým pocitem samoty? Jak ho vysvětlit? A proč je občas nejsilnější právě ve chvílích, kdy jsme obklopeni lidmi? I když jsme spolu, nakonec jsme v životě každý sám za sebe. Někdy je to jednodušší cesta. Být spolu totiž vyžaduje otevřenost myšlenkám, názorům, ochotu naslouchat a dělat kompromisy.“ To je společné motto celého triptychu, celé trilogie.

Diváci jsou srdečně zváni, vstupenky k zakoupení na profilu inscenace ZDE.

(redakčně upraveno)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments