Blíží se festival Malá inventura 2024

Retrospektivní přehlídka nejvýraznějších projektů nového divadla, které vznikly během uplynulého roku, bohatý networkingový program nových formátů, překvapivou sérii tzv. ne-viditelných diskuzí, ale i akce pro děti. Již 22. ročník festivalu nového divadla Malá inventura se uskuteční od 20. do 28. února v Praze. Tým Nové sítě připravil pro diváky showcase třiceti divadelních událostí na osmnácti festivalových scénách. Letošní ročník zahájí udílení cen Česká divadelní DNA, které se každé dva roky koná na počest výrazným osobnostem a počinům v oblasti nového divadla a živé kultury. Po čtyřech letech se vrací do Studia Hrdinů.
Tantehorse, Miřenka Čechová, Iris Kristeková – IRIS (foto Vojtěch Brtnický)
Tantehorse, Miřenka Čechová, Iris Kristeková – IRIS (foto Vojtěch Brtnický)

„Uvedeme programovou sekci Změna praxe, která reflektuje perspektivy změny v rozmanitých oblastech divadelní praxe. A ani letos nezapomeneme na to, že Malá inventura je především centrem živého networkingu divadelních organizací a profesionálů/profesionálek, uměleckých skupin, performerů/performerek i širší odborné veřejnosti. V rámci programové sekce Arts Service & Networking uvedeme osvědčené formáty, které podporují setkávání a přináší sdílení nápadů a ověřování idejí, nové spolupráce i hostování umělců/umělkyň na dalších festivalech v ČR i zahraničí,“ slibují organizátoři.

Festival Malá inventura je retrospektivou nejvýraznějších premiér uplynulého roku v oblasti tzv. nového divadla, které je experimentální, vybočuje z tradičních žánrů a otevírá nová témata. Festival se snaží rozvíjet uměleckou diverzitu a napomáhat zviditelňovat společensky i umělecky aktuální problémy, a spoluutvářet mapu nezávislého divadla v České republice.

Jan Mocek – Happy Hour (foto Martin Špelda)
Jan Mocek – Happy Hour (foto Martin Špelda)

V rámci letošního ročníku se představí řada etablovaných divadelních skupin, umělců i umělkyň, kteří přinášejí na českou scénu svěží vítr i nečekané zážitky. K vidění bude například Dušan David Pařízek (Moskoviáda), Handa Gote Research & Development (Třetí ruka), Pomezí (Climax), Depresivní děti touží po penězích (Modrovous revival), Temporary Collective (GEO), Jan Mocek (Happy Hour), formace PYL (How to Just Do It), Miřenka Čechová (IRIS), Daniela Špinar (Objal mě bůh a nic), Tereza Lenerová (Rukavičkářské závody) nebo Janek Lesák a Natálie Preslová (Šmejdi útočí).

„V roce 2024 buďme hledači prasklin, detektivové podprahových vrstev a skrytých zdrojů. Pozorujeme rozrůstání prasklin v krajině, v identitě, v systémech, které se zdály být nezviklatelné. Sledujeme linie těchto prasklin, které se vinou a rozpukávají na nečekaných místech, a zkoušíme z jejich tras číst přítomnost a věštit možné podoby budoucnosti. Prasklina může být ohrožující, nekontrolovatelná, neovladatelná. Může se blížit k hranici snesitelnosti, může hrozit fatálním rozlomením toho, co je nám vzácné. Existují ale i praskliny, které přinášejí osvobodivé zpochybnění našeho (sdíleného) zde a nyní, hluboký nádech a záblesk alternativní vize reality. Dokážou odhalit živorodost a ochotu k sounáležitosti v puklých světech, umožňují škvírami uvidět světlo, nové spojence a čirou radost,“ tak přibližují umělecký ředitel a dramaturg festivalu Petr Pola a dramaturgyně Malé inventury Karolina Plicková své záměry.

Kompletní program festivalu najdete zde.

Malá inventura – festivalová atmosféra (foto Markéta Bendová)
Malá inventura – festivalová atmosféra (foto Markéta Bendová)

Změna praxe je programová sekce určená profesionální divadelní obci, která reflektuje perspektivy změny v rozmanitých oblastech kulturní praxe. Zkoumá vnitřní mechanismy, prostředky a nástroje, které mohou vést k bezprostřední i komplexní proměně umělecké praxe i jejího vnímání odbornou i laickou veřejností.

Patří k ní jednak setkání Bridging the Scenes, které proběhne na začátku festivalu. Jde o intenzivní pracovní setkání zahraničních expertů se zástupci regionů i ministerstev České republiky. Workshopy a diskuse se zaměří na rozvoj tzv. kulturních a kreativních odvětví. Jejich definice a potřeby se neustále proměňují. Přenos zahraniční praxe proto krajům a hlavnímu městu pomůže s vhodnou strategií i hledáním nástrojů, které mohou tyto činnosti podpořit. Setkání navazuje na zapojení Nové sítě do projektu Bridging the Scenes, které umožnilo spolupráci Prahy, Berlína, Sofie a Kodaně v oblastech jako pracovní podmínky umělců, vhodné nastavení dotačních programů aj.

Handa Gote – Třetí ruka (foto Martin Špelda)
Handa Gote – Třetí ruka (foto Martin Špelda)

Sekce Ne-viditelná dramaturgie ohledává možné programové průniky široké skupiny dramaturgů a dramaturgyň působících ve zřizované i nezřizované sféře divadla. Součástí letošního programu je neformální společné setkání dramaturgů a dramaturgyň a následná diskuze o spolupráci různých generací na divadelní a taneční scéně. Diskuzní cyklus Ne-viditelná dramaturgie má putovní charakter. V květnu 2024 pokračuje na festivalu Divadelní svět Brno, v září 2024 na Divadelní festival Kutná Hora.

Dramaturgická inventura je neformální výroční setkání dramaturgů a dramaturgyň pro registrované účastníky. Tématem setkání jsou novinky uplynulého roku: co důležitého se událo a mělo by zaznít, co aktuálně dramaturgové a dramaturgyně řeší, burza nápadů, tipů a postřehů. Diskuzi připravují Marta Ljubková, Barbora Gregorová, Lenka Havlíková, Katarína Koišová, Petr Pola.

Divadlo X10 – Moskoviáda (foto Patrik Borecký)
Divadlo X10 – Moskoviáda (foto Patrik Borecký)

reGenerace je diskuse o spolupráci různých generací na divadelní a taneční scéně. Diskuze se pokusí formulovat styčné body koexistence a možné formy spolupráce různých generací umělců a umělkyň na současné umělecké scéně. Inspirací jí bude taneční inscenace Rukavičkářské závody, na kterou tematicky volně naváže. Diskuzi moderují Peter Šavel a Julie Vaňková, koná se v pátek 23. února bezprostředně po skončení představení Rukavičkářské závody na scéně ARCHA+.

Jinou zajímavou událostí, určenou profesionálům, je Sympozium ART-IN-RES v úterý 27. února v Atriu Žižkov. Sympozium ART-IN-RES jednou ročně vytváří prostor pro setkání a řešení společných témat, formulování potřeb a možností rozvoje oboru tvůrčích rezidenčních pobytů. Tento rok je záměrem otevřít akci více odborné veřejnosti a umělecké obci a dát prostor k setkání tvůrců a tvůrkyň s provozovateli rezidenčních center v Česku. V Atriu Žižkov tak bude možnost navázat nové kontakty a řešit, jakým směrem se rezidenční praxe vyvíjí a jaké jsou nejen zahraniční příležitosti.

Platforma ART-IN-RES na podporu tvůrčích rezidenčních pobytů má za sebou tři roky fungování, každoročně se pozitivně rozvíjí, těší se stále většímu zájmu a povědomí. Sdružuje téměř 40 hostících organizací, které poskytují rezidenční pobyty nejen v oblasti performativního umění, provozuje úspěšné mezinárodní rezidenční programy a věnuje se arts servisu.

Objal mě bůh a nic (Tereza Ondrová, foto Jan Hromádko)

Ne-viditelné diskuze jsou určené návštěvníkům pod heslem „Nech se unést diskuzí, než zmizí“: Praskliny v našem pohledu i v navyklých způsobech uvažování nás inspirují k mnohačetným diskuzím. Festival vede diskuzi s umělci a umělkyněmi, diváci vedou rozhovor s umělci, s představeními, s ostatními diváky, sami se sebou, s dřívějšími verzemi sebe sama, s věcmi i prostředím, ve kterém se právě nacházejí. Existují diskuze, které mají pevně dané aktéry, znatelně vykolíkované pole. Co když se ale rozhodneme přelézt plot a otevřít diskuzi jinak?

Návod: „Vezmi si kartičku po představení a nech se vést. Kam tě diskuze zavede nyní? Svěř se někomu blízkému, pobav se s kolegou nebo kolegyní, udělej si z karty záložku. Podstrč ji pod dveře hotelového pokoje svému festivalovému kolegovi, vlož ji někomu pod šálek kávy, pošli ji jako pohled na neznámou adresu. Nemáš chuť, nevadí, odlož ji na zítřek a použij ji po dalším představení. Nedává ti smysl, co říká? Roztrhej ji na kousky nebo si ji s někým vyměň. Napiš si svou vlastní kartičku a někomu ji věnuj. Otevři diskuzi jinak. Vyprovokuj prasklinu. Kartičku získáš jen po vybraných představeních, tak buď ve střehu!“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments