Borodinův Kníže Igor v Met

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Z ohlasů v zahraničním tisku 

Nová podoba Knížete Igora 

V dnešním operním světě je pro režiséry běžné aktualizovat děj příběhu a přinést vlastní interpretační koncept díla. Většina režisérů se však nedostane tak daleko, že by přeorganizovala některé scény, upravila hlavní zápletku, vyškrtla některé ansámbly a vložila do díla hudební čísla z jiné partitury.

Ruský režisér Dmitri Tcherniakov v podstatě dělá vše z výše zmíněného v nové inscenaci Borodinova Knížete Igora v Metropolitní opeře, která měla premiéru ve čtvrtek večer. A přece je jeho úžasné ztvárnění snové, bolestně lidské a hluboce divadelní. V čele působivého obsazení s mnoha ruskými pěvci stojí přesvědčivý bass Ildar Abdrazakov.I když se Dmitri Tcherniakov v této objevné inscenaci pustil do velkého rizika, Kníže Igor si o takové zásahy přímo říká. Borodin, profesí chemik, zanechal partituru v neorganizovaném chaosu, když v roce 1887 náhle zemřel ve věku padesáti tří let. Na díle pracoval celkem osmnáct let. Respektovaný ruský skladatel Rimskij-Korsakov za asistence mladého, v té době začínajícího dvacetiletého Glazunova Borodinův originál zachránili. Zkompletovali orchestraci, propojili jednotlivé segmenty, rozvinuli scény zanechané jen v náčrtech a mnoho dalšího. Jejich verze se stala milovaným kusem ruského repertoáru navzdory svým nedostatkům.

V různých dobách si muzikologové a dirigenti podrobně procházeli kvanta stran Borodinových notových zápisů a vytvořili vlastní verze. Stále je však nemožné vědět, co přesně skladatel zamýšlel, v dějové linii jsou totiž velké mezery. Každá inscenace je proto otázkou znovunalezení příběhu.

Ta v Met by mohla být právě tou nejlepší. V blízké spolupráci s dirigentem Gianandreou Nosedou, který vedl živé a propracované čtvrteční představení, vytvořil Tcherniakov spíše koncentrovanou než zestručněnou verzi opery, která i tak trvá více než čtyři hodiny (se dvěma přestávkami). S využitím barvitých černobílých segmentů z němých filmů vytvořených pro tuto inscenaci dostal diváky blíž k umělcům a odvyprávěl chybějící části děje. Libreto z pera Borodina je založeno na epické básni neznámého autora z dvanáctého století.

Základní dějová linie je vlastně jednoduchá: Igor, starověký ruský kníže z knížectví Putivl, připravuje svou armádu na tažení proti kočovným Polovcům, kteří pustošili ruská území. Igorovy jednotky však byly poraženy a on i jeho syn Vladimír skončili v zajetí.

Vladimír se zamiloval do smyslné dcery chána Končaka, vůdce Polovců, který ve svých zajatcích viděl potencionální spojence, kdyby jen Igor usiloval o příměří. Přísahajíc, že bude dále bojovat, Igor uprchl. Vrátil se do svého města s pocitem porážky, jeho lid ho však vítal s nadšením.

V této inscenaci Dmitri Tcherniakov zdůrazňuje Igorovu nejistotu a pochybnosti o sobě samém. Opera je prezentována jako Igorovo niterné hledání pochopení, což zahrnuje i útěky ke snům, ve kterých přemítá o minulosti.

Dmitri Tcherniakov, jak je jeho zvykem, sám navrhoval scénu. Prolog v Putivli se odehrává v jednoduchém společenském sále se žluto-béžovými stěnami, stropem z dřevěných trámů a pohupujícími se elektrickými světly. Lidé se zde sešli, aby vyslali vojsko, oblečené v červenohnědých uniformách (kostýmy vytvořila Elena Zaitseva), vstříc bitvě. Vypadá to jako začátek dvacátého století, i když kulisy jsou blízko současnosti. Rodina a přátelé většinou zpívají z balkónu obklopujícího místnost. Ildar Abrazakov však s panickým výrazem popochází mezi svými oddíly, chvílemi upravuje jejich uniformy.

Výrazný a drsně krásný Ildar Abdrazakov je přesvědčivý herec. I když jeho hlas je pevný a robustní, není jedním z těch hrozivých a drsných ruských basů. Je dobrým představitelem italských rolí a jeho Igor v některých momentech disponuje italskou lyrickou kultivovaností. Konfrontace se svou oddanou ženou Jaroslavnou, ukrajinskou sopranistkou Oksanou Dykou, debutující v Met, naplnil nejen vášní,  ale místy i strádáním. Dyka je klasickou ruskou sopranistkou s chladnou a pronikavou intenzitou, spolehlivými vysokými tóny a zábleskem kovu v  hlase.

V této inscenaci je prolog následován Borodinovými scénami z poloveckých stepí, zde označených jako první jednání (některé verze je umísťují až do druhého jednání).  O porážce Igorových jednotek se dozvídáme až poté, co se odehrají mimo jeviště. Dmitri Tcherniakov zahrnul i zfilmované scény, jež se objevily po prologu a ukázaly obličeje vystrašených vojáků, záblesky z explozí a nakonec zkroucená mrtvá těla padlých vojáků. Tyto obrázky se kryjí se začátkem hudby lovu z polovecké scény, která se odehrává na úžasném, téměř neskutečném poli rozkvetlého červeného máku. Jedná se o podmanivý způsob, jak ukázat krásy Východu.Celé jednání je prezentováno, jako kdyby se odehrávalo pouze v Igorově mysli, kde však naráží na velice skutečné osoby. Charismatická gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili vložila do role Končakovny nejen svůj luxusní velký hlas, ale i smyslný vzhled (v roli jejího otce chána Končaka se představil urostlý slovenský bas Štefan Kocán). Končakovna, ponořená do svých myšlenek a toužící po Vladimírovi, zpívá krásnou árii, kde sní o návratu svého milovaného. Ruský tenor Sergey Semishkur, také debutující v Met, je upřímný a impulzivní Vladimír. Jeho hlas je lehce nasální a ohnivý.

Stinnou stránkou přetvoření prvního jednání v sen je zmatek, který Tcherniakov způsobí divákům, kteří Knížete Igora (málo hraného v Severní Americe) vidí poprvé. Dílo bylo naposled v Metropolitní opeře představeno v roce 1917, jestliže nepočítáme pár představení z roku 1998, kdy s velice tradiční a velice mdlou inscenací hostovalo Mariinské divadlo.

Když Abdrazakov zpívá Igorovu podmanivou árii o smutku způsobeném porážkou a ostudou jeho země, obrací se chvílemi ke své ženě s vědomím, že jedině ona mu může odpustit. V tu chvíli se jeho žena, Oksana Dyka, zjeví Igorovi jako vize. Někteří lidé v hledišti mohou být zmateni, kdo je v této scéně skutečný a kdo pouhým přízrakem.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Borodin: Kníže Igor (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="95382" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments