Božská hudba, pozemské trable – Liberec dal Myslivečkově opeře nový život

Divadlo F. X. Šaldy Liberec přivezlo 18. února na festival Opera 2025 inscenaci Myslivečkova oratoria Adam a Eva. Podařilo se jim skoro nemožné – z libreta plného moralit bez děje z pera jezuity Granelliho vytvořit atraktivní operní představení, kde se můžete zasmát nebo účastně prožívat osobní tragédii postav.
Josef Mysliveček: Adam a Eva, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)
Josef Mysliveček: Adam a Eva, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)

Byla to především zásluha režie (Linda Hejlová Keprtová) a choreografie (Marika Mikanová), které vytvářejí beze slov příběh na pozadí Myslivečkovy skvostné hudby. Zatímco sólisté přednášejí své árie, baletní skupina za nimi znázorňuje nově vymyšlený scénář, který důvtipně navazuje na archaický text a vzletné verše naplňuje novým obsahem.

Adam a Eva jsou z ráje vyhnáni do světa dnešní reality. Mladý pár jezdí do práce hromadnou dopravou, pořizuje si kuchyňskou linku s moderními spotřebiči, byt je vybaven policemi a boxy z Ikey, muž hraje hry na tabletu (tím s jablkem – jak jinak?), Eva cvičí na těhotenském míči. Rozdíl mezi rájem a pozemským životem znázorňují kostýmy (Tomáš Kypta): na zemi jsou Adam a Eva oblečeni civilně, v ráji jsou všichni skoro nazí, „dole bez“ – pouze v bílých košilích. Odtud název mého článku; košilatá je inscenace nejen de facto, ale i v přeneseném smyslu, když se mladá dvojice oddává flirtování a cudně naznačenému sexu, ba i nevěře. Je tu hodně povedených scén, které vyvolávají pobavený úsměv diváka.

Josef Mysliveček: Adam a Eva, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)
Josef Mysliveček: Adam a Eva, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)

Zlom nastává ve chvíli, kdy těhotná a opečovávaná Eva potratí – následuje deprese, výčitky, zpytování svědomí, zoufalství Adama, který se již viděl hrdým otcem, i samotné matky. V této pasáži jezuitovy verše až mrazivě sedí a odpovídají pocitům zdrcených rodičů, psychologii člověka, který se najednou uprostřed plánů, snů, nadějí a radosti střetne s nemilosrdnou realitou. Zde je hlavní krédo Myslivečkova oratoria: Eva přinesla lidstvu dar – jako první matka mu přinesla život, ale i smrt. V ráji panovala nesmrtelnost, ale krásy života i s jeho nedokonalostí a tápáním člověk poznal až na světě.

Opera má čtyři protagonisty: Adama zpíval vtipně Krystian Adam, polský tenorista, který je pro tu roli předurčen nejen jménem. Je to velmi kvalitní zpěvák, který vládne velkým rozsahem hlasu, je technicky suverénní a ovládá dobový styl. Současně má charisma a je výrazný i herecky. Podílel se na filmu ll Boemo, patří tedy k pěvcům, kteří se nebojí náročných Myslivečkových rolí.

Evu zpívala mezzosopranistka Jolana Slavíková. Obsazení hlavní role nižším hlasem je netradiční, hlubší ženské hlasy ztvárňovaly zlo, což se ale shoduje s pohledem církve na hříšnou Evu. Jolana Slavíková měla jako i ostatní postavy několik předlouhých a náročných árií, v prvním dějství mi nepřišly tak povedené, trochu jako by byla pod tlakem trémy a nevýrazná, v druhém dějství ale její výkon vyrostl k větší suverenitě a výrazově byla v roli zoufalé matky velmi přesvědčivá.

Josef Mysliveček: Adam a Eva, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)
Josef Mysliveček: Adam a Eva, Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto Daniel Dančevský)

Manželskou dvojici na jejich pouti neznámým světem provázejí dva andělé, komentují jejich činy, zavalují je úkoly a polepí je poznámkovými papírky. Přísnějšího Anděla spravedlnosti bravurně a technicky dokonale ztvárnila Veronika Kaiserová s průrazným a vysoko posazeným sopránem. Výtečně spolupracovala s orchestrem, například v koordinovaném duu se sólovým hobojem (Šárka Votrubcová). Anděla milosrdenství zpívala Věra Poláchová Kavanová, o něco slabší v dynamice i technické obratnosti. Velmi hezké ale bylo jejich andělské duo s Kaiserovou. V opeře bylo jen málo takových míst. Byl to spíše pěvecký koncert sólistů, dua byla jen dvě – andělů a Adama s Evou, jeden kvartet a sbor, který se zapojil jen na jediné číslo v závěru.

Operu nastudoval italský dirigent Paolo Gatto. Orchestr hrál s chutí, ve svěžích tempech a když odhlédneme od pár méně vycizelovaných míst v intonaci houslí, byla to vydařená reprezentace Myslivečkova díla. Liberecká opera ukázala způsob, jakým se dají oživit staré opery a zapomenutá díla, které mají hudební hodnotu, ale kvůli dnes již neatraktivnímu syžetu dřímají v archivech. Adam a Eva byla nejvíce kreativní inscenace, kterou jsem na festivalu hudebního divadla Opera 2025 dosud viděla.

Josef Mysliveček: Adam a Eva (Festival Opera 2025)
18. února 2025, 19:00 hodin
Stavovské divadlo, Praha

Hudební nastudování, dirigent: Paolo Gatto
Režie: Linda Hejlová Keprtová
Scénografie: Michal Syrový
Kostýmy: Tomáš Kypta
Sbormistr: Tadeáš Tulach
Dramaturgie: Lenka Danková
Choreografie: Marika Mikanová
Hudební příprava, korepetice: Maxim Biriucov, Karol Levický
Koncertní mistr: Yuriy Horbachuk, Petr Matěják

Účinkující:
Krystian Adam – Adam
Jolana Slavíková – Eva
Veronika Kaiserová – Andel spravedlnosti
Věra Poláchová Kavanová – Anděl milosrdenství
Johana Březinová, Anya Beth Clarke, Jana Černá, Jaroslav Kolář, Michal Kováč, Lucy Grace Macphail, Kristýna Petrášková, Richard Svoboda, František Šourek, Alexey Yurakov – Příbuzní

Orchestr DFXŠ
Sbor DFXŠ

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments