Branami za vizí nového Jeruzaléma
Další „jiný“ koncert v řadě letošního cyklu BergSpace2016 uvedl kdo jiný, než Orchestr Berg v pondělí 16. května 2016 v karlínském kostele Sv. Cyrila a Metoděje, jak jinak než pod vedením Petera Vrábela.
Ojedinělá atmosféra prostoru přispěla k výjimečnému zážitku návštěvníků, kteří se měli možnost zaposlouchat do meditativního cyklu soudobého litevského autora Broniuse Kutavičiuse (narozen 1932), nazvaného Brány Jeruzaléma, který vznikal v letech 1991–1995.
Už název a místo koncertu dalo tušit, že se budeme pohybovat v lidských dějinách spjatých s biblickým věkem. Skladatel sám je dnes představitelem tvorby inspirované minulostí. Jeho tvůrčí motivace vede zájem o dávnou historii, chtělo by se říci, že až téměř mytologii.
Jeho dílo samotné vychází z hudebních útvarů, jejichž unikátnost tkví v monotónnosti imitativního vedení hlasů. To je vlastní litevským projevům hudebního folkloru takzvané sutartines, které lze přeložit jako shodnosti, domluvy, vzájemnosti. Sekundové intervaly či zvukomalebnost archaických textů vyvolávají zvukové napětí ne nepodobné hudebnímu minimalismu, do kterého bývá Kutavičius také zařazován.
Brány Jeruzaléma vychází z námětu jednadvacáté kapitoly Zjevení sv. Jana z Knihy Nového zákona. Tato část nazvaná Vize nového Jeruzaléma často bývá ve stínu apokalypsy, která takzvanému Janovu zjevení v biblických výkladech dominuje a často je s ním i asociována, nicméně právě Vize nového Jeruzaléma (Zj.21 9–27) je už symbolem nové naděje.
Dvanáct bran (tři na každou světovou stranu) se staly určující pro formu skladby. Autor každou pojal zvukové zobrazení rituálu vybraného z dané světové části. První část (Východ) hudební skladby byla inspirována prvky japonské tradiční hudby (gagaku). Zvuk klavírů a kytary lehce ornamentálním způsobem navodil atmosféru tajemna a očekávání. Tu mělo podpořit průvodní slovo s proneseným haiku japonského básníka, nicméně použití mikrofonu nebylo úplně šťastné. Oproti čistotě zvuku hudby působilo trochu nepřirozeně a nepatřičně.
Severu určená část druhá spojila motivy seancí jakutských šamanů s karelofinským tradičním zaklínadlem pro úspěšný mořský lov. Posluchačsky se stala určitě nejpřekvapivější, neboť deklamaci slov obstarali sami hudebníci. Velmi poutavý až dráždivý byl i zvuk velkého bubnu. Odkaz k jihu skrze podněty vycházející z afrických přírodních kmenů evokovala třetí část svým využitím bicích i dechových nástrojů. Pravidelnost rytmu provázaná s barvitou, neotřelou a aleatorikou hraničící melodikou, přinesla zahřívající kontrast v dynamice. I díky své uvolněnosti to byla nejzajímavější část programu.
Západní brány s motivy západoevropské chrámové hudby propojující dva stylizované, i když na sobě zdánlivě nezávislé chorály (gregoriánský a protestantský sbor) mají podtitul Stabat Mater. Zpěv Kühnova smíšeného sboru (sbormistr Lenka Navrátilová) ve spojení s kantorem Stanislavem Předotou za doprovodu tělesa tak vytvořil v poslední části přirozený vrchol celého večera. Není určitě bez zajímavosti, že se jedná vůbec o první zhudebnění tohoto středověkého textu litevským autorem.
Brány Jeruzaléma působily jako by byly určeny pro provedení v kostela sv. Cyrila a Metoděje. Už jeho vnitřní barevná výzdoba na stěnách nejenže silně akcentuje motivy, které nacházíme i evropské křesťanské architektuře na východ od nás, ale má jakousi tematickou spojnici s námětem samotným i v zobrazení na stěnách. Je také zcela samozřejmé, že chrámová stavba v novogotickém duchu má předpokládanou akustiku. Zvuk Orchestru Berg byl vynikající stejně jako jeho interpretace práce tohoto litevského skladatele, která byla českou premiérou.
Třetí rozměr dostala hudba v tomto večeru díky light designu Jana Komárka. Jeho osvětlení prostoru mělo jasný koncept, originalitu osobitosti, jakou se jeho práce vyznačuje: plný respekt hudební předlohy, pokora k monumentálnosti prostoru, nepřetechnizování vlastního světelného řešení, citlivé vnímání atmosférických změn. Co víc si může taková hudba přát?
Hodnocení autorky recenze: 95%
BergSpace 2016
Bronius Kutavičius:
Brány Jeruzaléma
(Jeruzalės vartai)
Dirigent: Petr Vrábel
Light design: Jan Komárek
Sbormistr: Lenka Navrátilová
Kantor: Stanislav Předota
Orchestr Berg
Kühnův smíšený sbor
16. května 2016 kostel sv. Cyrila a Metoděje Praha (česká premiéra)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]