Brněnská JAMU a Smetanova Prodaná nevěsta

Nové nastudování nejproslulejší Smetanovy opery Prodaná nevěsta, které vzniklo jako absolventský bakalářský projekt (v oboru operní režie HF JAMU) Davida Kříže, bylo velmi svěží, vtipné, nadčasové a hlavně netradiční. V souladu s nastudováním režiséra Ondřeje Havelky, které bylo poprvé uvedeno 24. března 2006, je modernější pojetí kostýmů a děj doplněný o videoprojekci na plátno. Obé by ovšem mohlo negativně překvapit diváka, který očekává právě větší tradičnost. Videoprojekce byla pojata ve stylu komiksů 60. let (výrazné stínování). Před publikem se na plátně otevřel časopis, který měl typické komiksové sekvence, které se chronologicky za sebou posouvaly a při zacílení na konkrétní okénko se doplnily i o „bubliny“ s doplňujícím textem. Režijní záměr realizoval Jakub Kříž, který je navíc autorem kreseb, plakátu a programu. V prvním dějství byl tímto způsobem děj posouván daleko více, než ve druhém, to kvůli časté změně kulis. Ty byly vždy v souladu s promítanou kresbou, která se navíc dál promítala jako pozadí místností/krajiny na zadní plátno za herci. Kulisy byly navíc prostorově omezeny velmi malou rozlohou jeviště. Rozhodně zde nebyl převzat nápad z předchozích inscenací, například první sólová scéna Jeníka a Mařenky se odehrává na střeše Krušinova domu, nebo třeba scény, odehrávající se právě v jejich krámku, jsou stylizovány do typického domovního rodinného obchodu.Všechny jistě ohromila barevnost kostýmů. Velmi dobře působila šitá trojice šatů pro Mařenku, Ludmilu Krušinovou a Hátu Míchovou, která měla stejný střih, ale lišila se drobnými detaily, jako třeba barvou, délkou sukně nebo rukávů. Mezi Ludmilou a Hátou se daly pozorovat další detaily, které dokreslovaly obrázek jejich sociální situace. Zatímco měla Ludmila kolem pasu zástěru a stažené vlasy, protože pracovala ve svém krámku, Háta měla dokonalý lokýnkový účes, kolem krku velké korále a kolem zápěstí váček s penězi. Mezi pány byly důležité košile a barevné vestičky. Co se týká kostýmů vesničanů (sbor), ženy měly vždy sukně a šátek kolem ramen podobně tónovaných, ne tak jasných barev, jako hlavní představitelé. V druhé půli při řešení problémů s opilým hercem, který se měl převléknout za medvěda, podala Esmeralda Vaškovi pouze medvědí hlavu a vyšívanou žlutou rubášku, sama si oblékla modrý sarafán a završili to gesty z nejznámější ruské pohádky Mrazík (1964) režiséra Alexandra Roua. Obecenstvo se s chutí zasmálo, jako dalším podobným vtipům, které byly velmi dobře a nenásilně zasazeny do děje.

Velmi jsme ocenili pěvecké i herecké výkony Lenky Ďuricové (Mařenka), Marka Belko (Vašek) a Davida Szendiucha (Kecal). Od známých víme, jak málo času měli na zkoušky, takže drobný exces při první scéně „Proč bychom se netěšili – ouvej“ byl pochopitelný, stejně tak síla orchestru, která v první čtvrtině přehlušovala zpěv a ubírala na srozumitelnosti slova, zejména při oné první samostatné scéně Mařenky s Jeníkem. Prostory Divadla na Orlí navíc nebyly ideální pro tuto sestavu (akustika není úplně dobrá), i když byl orchestr i sbor v komorním obsazení pod vedením Gabriela Rovňáka (doktorandské studium v oboru dirigování); vyváženého souladu orchestru se zpěváky si mohli vychutnat diváci sedící až v šesté řadě a dál. Navíc kraje byly také docela znevýhodněné, kvůli posouvajícím se promítacím deskám z boku. Bedřich Smetana napsal svou Prodanou nevěstu původně jako mluvenou prózu (1866) doplněnou o jednotlivé árie. Toto nové nastudování v režijní koncepci Davida Kříže přineslo v tomto směru jakýsi návrat. Pasáže původního recitativu byly tedy mluvené a mladým operním zpěvákům dělalo docela problém normálně mluvit. Zato jejich herecké výkony, které jsou právě pro tuto operu typické, byly vynikající hlavně v podání Marka Belko (Vašek), jehož role by se na tomto poli dala označit za nejnáročnější.

Premiéra a i další provedení Prodané nevěsty (25., 26. a 27. 3. 2013) jsou vyprodány. Pro tyto reprízy jsou připraveny alternace, většinou se jedná o pěvecký absolventský výkon studentů HF JAMU.
I váš text rádi v této rubrice uveřejníme. Naše adresa: [email protected] 

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na