Brno Contemporary Orchestra připomene 40 utopených dětí po americkém náletu

Tragické události druhé světové války připomene koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO). Americké bombardování Brna tehdy způsobilo obrovské škody na životech i na majetku. Mezi oběťmi bylo i 40 dětí z německé školy na Mendelově náměstí. Bombardování tehdy poničilo parovodní potrubí a do sklepů, kde se ukrývali lidé, následně pronikla vroucí voda. Mnozí ještě stihli uniknout, tyto děti ale to štěstí neměly. Vydechly naposledy a po roce 1945 nezůstalo v Brně mnoho lidí, kteří by na ně vzpomínali.
Ilustrační foto, generováno AI (zdroj Canva)
Ilustrační foto, generováno AI (zdroj Canva)

„To, že ještě žiji (je mi 81 let) je zásluhou známého brněnského zpěváka Milana Chladila, který byl ve vedlejším sklepu. Z něho se sám dostal ven a oznámil hasičům, že vedle jsou zavalení žáci. Hasiči nás včas vytáhli. Asi za půl hodiny byl náš sklep zaplaven vařící vodou z rozbitého dálkového topení. Jinak bychom nepřežili podobně jako žáci německé školy na Starém Brně naproti pivovaru. Tam zahynula spousta dětí…“ vypráví Vlastimil Čoupek, pamětník (2014).

Koncert nemá nastavovat zrcadlo, ani stavět pomník, jde jen o myšlenku, jak zní dech ať již první nádech nebo poslední výdech. Na koncertě zazní dvě objednané kompozice ve světových premiérách, poklidný Dych pro orchestr od Adriána Demoče a meditativní Cvičení dechu a ducha od Pavla Zlámala. Orchestr přizval klarinetistu Marka Švejkara, který s BCO vystoupí v české premiéře skladby Domaines od Piera Bouleze. Koncert ukončí poněkud netypické Akce od polského skladatele Krzysztofa Pendereckého.

Celá koncertní sezóna 2024-25 Brno Contemporary Orchestra je věnována intenzivnímu, vnímavému a mnohdy panickému poslechu, na který v běžném životě je již velmi málo času. Hudba se stala hlukem, který nás chtě i nechtě obklopuje a stává se zbytnou či nezbytnou kulisou jiných aktivit. Je nesnadné a víceméně nepraktické se jenom tak posadit a nedělat nic jiného než poslouchat. Snad i proto jsme hledali inspiraci u lékařů, kteří neposlouchají jenom aby slyšeli, ale aby ze slyšného vyvodili výsledky a díky dlouholetým zkušenostem již dobře znají vhodná místa poslechu…. Hudba je však svébytným abstraktním zvukovým prostorem, procesem i strukturou, je otevřeným kódem, z nějž nemusíme vyvozovat konkrétní výsledky a identifikovat zdravotní či psychický stav, ale můžeme zůstat v onom nepopsatelném virtuálním prostoru hry se skleněnými perlami. Doufáme, že při poslechu se zatajeným dechem budeme myslet na to, že lepší je být dobrým, než špatným a zlým člověkem“, vysvětluje autor dramaturgického konceptu BCO Viktor Pantůček.

Měl jsem to štěstí, že se mi během zkoušky na koncert podařilo masáží srdce zachránit život hráči z orchestru. Není to jednoduché rozhodnutí, ale musí být učiněno rychle. Není čas na hrdinství a myšlenky, zdali to zvládnete nebo ne. Zkrátka musíte, je to vaše povinnost. I hrůzy, které se stali na Mendlově náměstí přesně před osmdesáti lety jsou součástí našeho života a měli bychom o nich vědět a připomínat, že lidský život je dar, za který je třeba bojovat“, říká umělecký vedoucí a dirigent Pavel Šnajdr.

Nádech a dlouhý výdech pro čtyřicet utopených dětí na Mendlově náměstí (20. 11. 1944)
20. listopadu 2024, Orlovna na Mendlově náměstí

Adrian Demoč: Dych for Orchestra (objednávka BCO)
Pierre BoulezDomaines, pro klarinet a ensemble (1961–1968)

Pavel ZlámalCvičení dechu a ducha (objednávka BCO)
Krzyzstof PendereckiActions for Free Jazz Orchestra (1971)

Marek Švejkar – klarinet
Brno Contemporary Orchestra
Pavel Šnajdr – dirigent

V pauze se můžete těšit na drobné občerstvení.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments