Bubeníčci tančili pro radost

  1. 1
  2. 2

Jako jeden z mála (možná si to ale pouze domýšlím) již desetiletí detailně sleduji taneční umění a renesanční talent Jiřího a Otty Bubeníčkových. Nikdy nezapomenu na jejich výkony v baletech Johna Neumeiera, jako jsou Matoušovy pašije, Louskáček, Sen noci svatojanské, Iluze jako Labutí jezero, Spící krasavice, Peer Gynt, Dáma s kaméliemi, Bernstein dances, Prelùdes CV, Nižinsky, 3. symfonie, Romeo a Julie, Sylvie, Odysseus a také další tituly, které byly na repertoáru Hamburského baletu Johna Neumeiera: Marná opatrnost, Bajadéra, Giselle a mnohé další, o nichž jsem napsal cyklus recenzí pro dnes již neexistující kulturní server.O to víc potěšila zpráva, že 17. července vystoupí ve Šternberku s komponovaným večerem pod názvem Bubeníček Ballet World, na akci, která měla po delší době být jedinou tuzemskou možností slavné bratry vidět tančit. Dnes již víme, že Bubeníčkovi vystoupí na gala v Brně 14. října v rámci projektu Taneční most – Tanzbrűcke, který již několik let pořádá Rudolf Kubičko ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Duchovním patronem celé šternberské akce, podobně jako tomu bylo loni na zámku v Losinách, je náměstkyně ředitele olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu, Marcela Tomášková. V umělecké terminologii je možné říct, že je takovým Ďagilevem, propagátorkou, organizátorkou, zapáleným nadšencem, a mohli bychom použít řadu dalších přívlastků. Je podivné, že žádná významná kulturní příspěvková organizace kraje, města či státu s podobnou ideou nepřišla. Nejspíš bude pořád pravdivé tvrzení, že doma není nikdo prorokem. A tak proč se trápit, hledat termíny, sjednávat smlouvy, organizovat laxní sponzory, propagovat, když si každý nejraději sám hraje na svém písečku? Marně jsem mezi partnery večera hledal Ministerstvo kultury, Český rozhlas nebo významný celorepublikový deník.

Program večera sestával výlučně z choreografií Jiřího Bubeníčka. Ten se spolu s bratrem Ottou představil ve dvou stěžejních částech, v jednoaktových baletech Le Souffle de l ´EspritDorian Gray. Otto připravuje pro bratrovy choreografie působivou hudbu, jejíž mnohovrstevnatost potvrzuje nejen jeho talent a invenci, ale i obsáhlé vědomosti o kompozici a hudebních stylech. Zároveň se tvořivě projevuje jako vynikající návrhář divadelních kostýmů, které nepostrádají elegantní design, smysl pro výběr materiálu, střih a rafinované oděvní detaily. Bubeníčkovi si přizvali své přátele a vzácné kolegy z významných divadel, mezi kterými zářila Yekaterina Kondaurova, první sólistka Marinského divadla v Peterburku. Přiznám se, že cestou jsem přemýšlel, jaké logistické problémy musí organizátoři překonat a kolik nemalých finančních prostředků vynaložit, aby do Šternberka pouze dopravili umělce z Ruska, Německa, Švédska a zajistili pro ně přiměřený standard, na který jsou zvyklí.

Večer otevřela již vzpomenutá choreografie Le Souffle de l ´Esprit, kterou Jiří Bubeníček vytvořil pro baletní soubor Curyšské opery a v uplynulé sezoně ji zařadil na repertoár taktéž balet Vídeňské státní opery. Jde o stylově vyhraněnou, neoklasickou choreografii ozvláštněnou jedinečným rukopisem choreografa se silně slovanským vnitřním nábojem, balet věnovaný Olze a Marii, babičkám tanečníků. Díky nepopisnému a abstraktnímu tanci si každý divák může sám vytvořit příběh procházející baletem. Mimořádně sugestivní je pánské pas de six a závěrečný kánon. Celé dílo je protknuté neutuchajícím životním elánem a touhou po lásce. Téma vztahové a téma lásky jsou sjednocujícím motivem choreografické tvorby Jiřího Bubeníčka. Vztah mezi ženou a mužem v jeho různých podobách, láska k lidem, k přírodě,  sebeláska, ztráta lásky…  Bubeníček neupadá do odcizeného postmoderního schizmatu jevištního díla, ale zůstává věrný sám sobě, svému přesvědčení, své osobní filozofii. V Gentles memories (evropská premiéra) odkazuje k filmové grotesce a pitoresknímu nadbíhaní trojice pánů krásné femme fatale Yekaterine Kondaurové. Ne však prvoplánově, ale v rafinované, sofistikovaně komponované atmosféře a detailně propracované choreografii, plné rafinovaných fines. I tato láska je možná, každý miluje jinak a lásku si představuje. Ženská a výrazově strhující Kondaurová dokáže naplnit každý, i ten nejnepatrnější pohyb. Duet in C přinesl naopak zcela jinou náladu, vášnivé a allegrové finále v minimalistické stylizaci. Naopak Intimate Distance byl postavený na sugestivních repeticích, koláži a defragmentaci pohybových vazeb v agresivní dramatické náladě, oscilující mezi hádkou, nenávistí a potlačovanou touhou. První půlka večera by si byla dramaturgicky zasloužila ještě jedno stěžejní číslo, což je škoda.
Druhá část večera, Dorian Gray, byla velkým monologem, poprvé užiji neoblíbeného spojení „baletních dvojčat“. Otto ztvárnil Doriana Graye, Jiří ostatní postavy. Dramatický třicetiminutový duet doplnila možná zbytečná epizodní postava Sibyly. Pokud Jiří a Otto předvedli v prvním baletu svou vrcholnou taneční formu, celý slovník klasického baletu, ve druhé části zašli za samou hranici fyzického divadla, herecké sugestivnosti, až po smyslnou balanc mezi realitou a divadelní fikcí. Ať už můžeme polemizovat s výpravou, ničím neobjevnými, zcela nedivadelními kostýmy módní návrhářky Denisy Nové, způsobem ztvárnění obrazu Graye na scéně, poučený divák si to vše může odmyslet, a to, co zůstane, jsou Jiří o Otto. Choreografie a výkon obou je výsledkem tvrdé celoživotní práce na baletním sále, penzem zkušeností a vědomostí, projevem mimořádného talentu a píle a zcela jedinečnou extrakcí nejen Wildeovy předlohy, ale i obrazem jejich tajemného vnitřního světa. Je nemožné popsat tuto mimořádnou energii, kterou oba vyzařují. Možná to lze připodobnit Walteru Paterovi a jeho citátu z Maria Epikurejce, jenž souvisí i se samotným Wildeovým dílem: „Nic nedokáže občerstvit duši líp než smysly.“

Reklama
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Bubeníček Ballet World (Šternberk)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Malonek

Mám jen drobnou poznámku, Yekatěrina Kondaurova již asi měsíc není první sólistka Mariinského divadla, ale primabalerína. :)

Porteso

Pane Juráši, díky. Viděla jsem všechna představení
Bubeníčků v Čechách, jednou jsem za nimi dojela do Hamburku a dvakrát do Drážďan. Kdybych uměla tak dobře psát jako vy, napsala bych stejný článek. Opravdu je ostuda,jak málo si všímají takových umělců naše státem dotované operní domy. Vždyť přinášejí tolik radosti a krásy.