Byl jsem vždycky svérázný. Ptali jste se Radka Baboráka

Hornista, dirigent a umělecký vedoucí orchestru Česká Sinfonietta odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus

Radek Baborák (zdroj baborak.com)
Radek Baborák (zdroj baborak.com)


Dobrý den, pane Baboráku, zcela upřímně: Nezalitoval jste ani jednou, že jste se rozhodl opustit stálé prestižní zahraniční angažmá a vrátit se domů, do poměrů pro muzikanty často nepříliš radostných? Co podle vás hlavně v současné době chybí české klasické hudbě a jejímu provozování? Děkuji za vaši odpověď! (Hanka Blahovcová, Praha)

Vážená paní Blahovcová, zcela upřímně, nelituji toho. To rozhodnutí nebylo snadné, ale díky situaci, ve které jsem se ocitl poslední sezony mého působení v Berliner Philharmoniker – totiž narůstající počet sólových koncertů na mojí straně a neochota zaměstnavatele mě na ně uvolňovat, nakonec urychlilo a usnadnilo moje rozhodování. Navíc jsem začal sbírat orchestrální zkušenosti od sedmnácti let, takže jsem si říkal, že by je to chtělo zúročit.

Návrat domů, čistě profesně, se žádný slavnostní nekonal, převážná část mých aktivit se odehrává mimo Česko, takže naštěstí jsem do těch poměrů zapadl jen částečně a budu-li cítit, že je to nutné, úplně z nich vyskočím, ale myslím, že jako základna pro rodinu a osobní život jsou Čechy fajn.

Co nám chybí – moderní sály. To je nezbytnost. Dále politická podpora – česká klasika je pojem, ať už skladatelé nebo muzikanti – a ti by měli fungovat jako vyslanci kultury České republiky. Finanční ohodnocení profesorů hudby je katastrofální na všech úrovních – od základních uměleckých škol po vysoké školy. Aktivní podpora žijících skladatelů. A zdá se, že mezi muzikanty se vytrácí přátelství, kolegialita a hrdost. A více emocí při provozování koncertů. Proto by měli posluchači chodit na koncerty, aby něco zažili, ne aby se nudili.

Ahoj Radku, jaký je tvůj osobní názor na to, jak by se měla změnit nebo zlepšit situace řadových hráčů a sboristů v našich orchestrech a divadlech, tedy spíš, kde je ten zakopaný pes a kdo by s tím měl co dělat? A ještě jeden dotaz: Tvůj názor na případnou redukci množství konzervatoří u nás? (Ondřej, Praha)

Ondřeji, odpovím trochu všeobecně a na obě otázky dohromady. Myslím, že zásadní věc je ta, že máme mnoho vystudovaných muzikantů a málo amatérských hráčů. Kdyby na koncerty chodili lidé, kteří hrají amatérsky, dokázali by ocenit výkony umělců a zároveň odhalit a zkritizovat průměrnost. Kvantitu bych měnil za kvalitu. Zdá se mi, že je ta kvalita taková roztříštěná a podporu různých grantů, ale i mecenášů nebo sponzorů získá ten, kdo si ji vyboxuje, prostě kdo má lepší kontakty a vazby. Takže asi můj názor nebude vnímán pozitivně hudebníky, ale snad by se změnil jejich status i finanční ohodnocení, kdyby bylo méně profesionálů, ale zato povolaných a talentovaných a ne jen zaměstnaných.

Vaším velkým vzorem je prý Daniel Barenboim. Proč zrovna on? Jaké jsou vaše kontakty a v čem hlavně byste se mu chtěl přiblížit? (Marta, Praha)

Milá Marto, přiblížit se mu, to je to výstižné slovo. Je to prostě legenda, nejen jako klavírista, dirigent, ale má obrovský přesah, nebojí se prezentovat svoje názory. Tím vším je už zapsán do historie a mnoho dalších generací si bude pamatovat jeho jméno. Je zajímavé, že někteří orchestrální hráči mu nemohou přijít na jméno. (Dokonce i hudební kritici – myslím, že to bylo zrovna na Opeře Plus, takové doporučení, že by bylo lépe, kdyby mistr nehrál na klavír a už jen (!) dirigoval. Taková drzost.) Já jsem se s ním seznámil jako sólohornista Mnichovské filharmonie. Hráli jsme vzpomínkový koncert na památku Sergiu Celibidachea. A já jsem přišel na první zkoušku, která byla v 10:00, přesně v 10:00. Ale hned u vchodu mě kustod uklidnil: „Nikam nespěchej, dirigent tady ještě není.“ Tak jsem si v klidu zapálil a v tu chvíli přijel Maestro Barenboim a hned se ptal, kdo jsem. Když jsem se představil a řekl mu, že hraju v orchestru první hornu, zasmál se a řekl, že v tom případě má také čas a že tedy v klidu dokouříme – on svůj neodmyslitelný doutník. Tak jsem se osmělil a šel jsem mu po další zkoušce zahrát do šatny Bacha – část z violloncelové suity a od té doby, to bylo v roce 1997, se známe. Je to vzor pro všechny muzikanty, kteří se rozhodnou mimo svůj hlavní obor dirigovat.

Co se týče kontaktu s ním, budu učit na jím založené vysoké škole v Berlíně (Barenboim Said Akademie), hraju s ním v Pierre Boulez Ensemble. Tento týden s ním vystoupím na festivalech Proms v Londýně, v Paříži, Lucernu se Staatskapelle Berlin v sérii koncertů, kde se hrají Sinfonie Antona Brucknera.

Při návštěvě koncertů v zahraničí (Německo, Rakousko) mám skoro vždycky pocit, že publikum venku je oproti tomu u nás daleko vyspělejší, vzdělanější, kultivovanější, vnímavější… Co o tom soudíte vy? A pokud souhlasíte, čím myslíte, že to je? (Anna V., Praha)

Vážená Anno, nemyslím si, že by rozdíl byl moc velký, ale nějaký je. Jistě to způsobuje společenské postavení hudby a hudebníků v těchto zemích. Ale Německo, Rakousko a Japonsko jsou prostě ráje pro muzikanty. Specifická jsou festivalová publika. Ale české publikum je dobré. Například dlouho tleská.

Radek Baborák (zdroj baborak.com)
Radek Baborák (zdroj baborak.com)

Jak vzpomínáte na vaše angažování do České filharmonie v době, kdy vám bylo pouhých osmnáct let? Jak hodně se od té doby Radek Baborák změnil? Přeji vám, ať se i nadále daří! (Kateřina, Třebíč)

Milá Kateřino, rád si vzpomenu, ale rozhodně bych to nechtěl vrátit. Nastoupil jsem ještě za Václava Neumanna, takže to je dost dávno. Ale pobyl jsem jen dva roky. Když jsem naznačil dalšímu šéfovi, panu Gerdu Albrechtovi, že jsem vyhrál konkurz do Mnichova, přemlouval mě, ať zůstanu v České filharmonii, a ptal se mě po důvodu odchodu. Zčásti to byly i finanční důvody, tak mi slíbil, že mi opatří městský nebo státní byt na Malé Straně, kde budu po dobu mého angažmá u České filharmonie bydlet. Když to úspěšně vyjednal, přišel po víkendu do filharmonie a dozvěděl se, že už není šéfdirigent, tak z toho sešlo. Jinak stále vzpomínám na nejlepšího druhého hornistu, se kterým jsem hrál, na pana Rudolfa Beránka.

No, a jestli jsem se změnil? To víte, že ano, kdyby ne, to by byla tragédie! Byl jsem vždycky svérázný, ale snažil jsem se to nedávat moc najevo, i když ono se to stejně projevilo, to mi asi zůstalo. Teď mám, myslím, trochu větší nadhled. Ale to asi dělá zkušenost z ciziny, kterou by si mnozí měli udělat. To je dost těžké na tuto otázku odpovědět… A děkuji za přání!

Dobrý den, všimla jsem si, že v únoru chystáte s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem Straussův druhý hornový koncert. Je to vaše volba? Jaký vztah k tomuto koncertu máte a kolikrát jste s ním už vystupoval? Určitě znáte nahrávku se Zdeňkem Tylšarem – co jí říkáte a jak moc odlišná je vaše interpretace? Kterou nahrávku byste označil za vzorovou? (Josef Bojda)

Vážený pane Bojdo, byla to má volba tak napůl. Pan dirigent Bělohlávek chtěl Strausse a já chtěl toho druhého. I když někdo má rád mladistvého Strausse, já mám radši tento druhý koncert, z posledního období jeho života. Je tam přeci jen mnoho různých odstínů ve výrazu, sólista není ten hrdinný Siegfried z prvního koncertu a to dává větší prostor pro imaginaci a fantazii. Také orchestr si pořádně zahraje. Tento koncert patří rozhodně k tomu nejtěžšímu, co bylo pro hornu napsáno. Vůbec všechny Straussovy party. Hrál jsem ho dostkrát, ale vždy je to výzva.

Nahrávku Zdeňka Tylšara jsem poslouchával strašně mockrát, vůbec všechny jeho fenomenální nahrávky. On byl vlastně takový můj rádce, ještě předtím, než jsem nastoupil na konzervatoř k jeho bratru, Bedřichu Tylšarovi. Moc jsem si ho vážil.

Vzorovou nahrávku nedokážu nějak určit, ani vlastně nechci. Každý hornista, který zvládne tento koncert zahrát tak, aby si lidé neřekli, to je těžká skladba, nebo ten nástroj je nějak extrémně záludný, má můj obdiv!

Dobrý den, nestýská se vám přece jen po Berlíně a tamním skvělém orchestru? Určitě Berlínské filharmoniky dál aspoň občas sledujete – jak se podle vás v posledních letech změnili? A co říkáte na volbu nového šéfdirigenta? Přeji vám hodně dalších úspěchů! (Čapek, Písek)

Vážený pane Čapku, orchestr sleduji zpovzdálí, s pár kolegy jsem v kontaktu. Už je to šest let, co jsem tam hrál naposledy, a přes snahu a víru některých filharmoniků, že to se mnou bude jako s Emmanuelem Pahudem, který se po nějaké době do orchestru vrátil, to se mnou tak nebude.

Jasným šéfdirigentem se měl stát Daniel Barenboim. Proč k tomu nedošlo už dávno, svědčí o určité naladěnosti a arogantnosti této instituce. Hráči si svého šéfa volí sami, a to jim dává velkou důležitost. V tu chvilku jsou si všichni rovni! Všichni mají jeden hlas. To je chyba. Zajímavé je, že v normálním provozu nikomu z nich nepřijde divné, že první hráči mají příplatek a koncertní mistři mají dvojitý příplatek a zákonitě více odpovědnosti a více hraní, jsou více slyšet a vidět. Když není dirigent spokojen, často se obrátí na vedoucího skupiny a mluví s ním, aby si to urovnal. Prostě demokracie v orchestru není a je to pro některé první hráče dost frustrující, když jsou najednou názorově odlišní od tutti hráčů a druhých až čtvrtých hráčů. Proto řada z nich z Berlína odchází. Já jsem rozhodně nebyl sám. Takže, další šéfdirigent je skvělou volbou, když budeme dělat, že Barenboim neexistuje.

Co se týče změny, určitě už to není orchestr takový, jaký ho známe z nahrávek s panem Herbertem von Karajanem. I když tím vůbec neříkám, že jsou všechny nějak zvlášť obdivuhodné. Co se logicky změnilo, je zvuk. Sir Simon byl jednou tázán po tomto specifickém německém zvukovém ideálu a v odpovědi ironicky říkal, že nic takového ani neexistuje, a ptal se po jeho definici. Můj názor je jiný a není zdaleka ojedinělý. Anglo-americká, ale i francouzská, česká, ruská a další a další zvuková představa je naprosto odlišná. Vychází z jiných kořenů lidové hudby a třeba zvuku dechových kapel, které hrají jinak v Holandsku a třeba v Tyrolsku. Na dudy se také hraje jinak na Chodsku a ve Skotsku. Německý zvuk a energie se prostě hodí na skladby určitých skladatelů, například Beethovena, Schumanna, Brahmse, Brucknera, Strausse, Wagnera, Schönberga, Hindemitha, Regnera. Ale skvěle pasují i na Sibelia, Čajkovského, Rachmaninova, Respigiho, Verdiho, Smetanu, Saint-Saënse, Francka, Elgara a další. Díla těchto skladatelů byla stěžejní pro zvuk Berlínské filharmonie, jenž před Karajanem formovali dost podstatně Nikisch, Furtwängler a Celibidache. A tito skladatelé a jejich skladby, když to řeknu tak, abych neurazil, nebyly úplně tou nejsilnější stránkou sira Simona. Ale hezká změna byla třeba rozšíření repertoáru a flexibilita stylu. Takže jako správný chameleon se orchestr dokázal přeměnit na barokní formaci, hrající bez vibrata a s boulemi, nebo se změnit v jakoby ultramodernistický ensemble, užívající si Stockhausenových experimentů. Jen ta proměna do romantiky se nějak nedařila. Ale to je daň za to. Myslím, že s příchodem pana Petrenka se to změní. Moc rád vzpomínám na jeho debut, kdy jsme hráli Elgara, druhou Symfonii a na jeho další koncert, kdy dirigoval Rachmaninova. To byla romantika! Takže nejspíš čeká orchestr více romantické období.

Radek Baborák (foto archiv R. Baboráka)
Radek Baborák (foto archiv R. Baboráka)

Dobrý den, před několika lety jste za poměrně velké pozornosti médií založil Českou Sinfoniettu, nicméně v poslední době o vás není zas až tak moc slyšet. Jak se souboru daří? Kolik hráčů a na jaký úvazek v něm je, kolik koncertů, s jakým repertoárem a kde hrajete a v neposlední řadě – jak to je s vaším financováním? Jaké konkrétní koncerty máte s Českou Sinfoniettou v nejbližší době před sebou? Děkuji předem za odpověď. (MB, Praha)

Dobrý den. Česká Sinfonietta má před sebou koncerty na festivalech v Ostravě (Svatováclavský hudební festival) a Lípa Musica, v této sezoně pak na Smetanově Litomyšli. To znamená, že jsme takový festivalový orchestr. Snaha o vytvoření periodicity koncertů v Praze se ukázala jako nereálná. Jednak je s tím spojeno mnoho nákladů na reklamu, jednak nejsou volné termíny sálů, dobří muzikanti mají zaplněné diáře a podobně. Navíc v případě společnosti, která spravovala Českou Sinfoniettu, došlo u její ředitelky k manažersky špatnému odhadnutí situace a mírně řečeno chaotickému jednání, které se ukázalo jako neakceptovatelné pro dozorčí i správní radu, proto došlo k jejímu odvolání a změně směřování působení orchestru. Prostě na vlastní řadu koncertů si budeme muset ještě počkat. Ale myslím, že i když jsme zatím odehráli několik koncertů (myslím, že jich bylo dvanáct), řada z nich byla zdokumentována Českou televizí nebo Českým rozhlasem a jejich kvalita je neoddiskutovatelná. Je to dobrý “mišung”. Mladí sólisté, komorní soubory (Baborák Ensemble, Wihanovo kvarteto, Epoque Quartet, Afflatus Quintet a další), čeští muzikanti působící v cizině (v orchestrech jako Mnichovská filharmonii, Concertgebouw Amsterdam) a pár kamarádů, převážně sólo dechařů a profesorů působících v Německu a v českých orchestrech, ale hlavně přátelé, s nimiž si rozumím a kteří kolem sebe nešíří negativní a depresivní vlny.

Jinak v mém sešitě – seznamu je asi devadesát jmen muzikantů, kteří s námi hráli. Třeba jako koncertní mistři Dalibor Karvay, Martina Bačová, Jan Mráček, Josef Špaček. Chystá se k nám i koncertní Lucerne Festival Orchestra, mistr Grischa Asch. A těch, co mají chuť s Českou Sinfoniettou hrát, je opravdu dost.Mým soukromým plánem a aktivitou s Českou Sinfoniettou do budoucna bude hrát a nahrávat komplet devíti symfonií Ludwiga van Beethovena.

Dobrý den, pane Baboráku, obdivuji už delší dobu váš široký a nesmírně intenzivní pracovní záběr. Máte nějaký recept, jak to všechno po celá ta léta stíhat? Ve zdraví, s elánem, vyrovnanou myslí, vnitřním klidem, se stále čerstvými silami a inspirací? Pochybuji totiž, že vám něco z toho schází, když vaše úspěchy neochabují… Ať se vám i nadále daří! (Hanka S.)

Milá Hanko. Děkuji za tak lichotivou otázku! Sem tam se skřípěním zubů, ale jinak to jde dobře. Zatím to zvládám, jak dlouho ještě, nevím. Přeci jen to je dost cestování – přesunů v čase. Trochu to připomíná život sportovců, ale ti se nechystají hrát do smrti. Muzikanti, zvlášť dirigenti ale ano. Takže speciální recept nemám. Ale asi největším energetickým přínosem je být a hrát s lidmi, které mám rád. Taky jsou skvělá setkání s těmi, kteří dokážou ocenit poctivost a pracovitost, jednání i mluvení na rovinu a kteří respektují můj profesní názor, protože chápou, že to myslím vážně. Tak to by mohl být recept. Být co nejvíce s tímto druhem lidí a ostatním se vyhnout.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!

 

Vizitka:

Radek Baborák (foto archiv R. Baboráka)
Radek Baborák (foto baborak.com)

Hornista a dirigent Radek Baborák (1976) patří mezi nejvýraznější osobnosti klasické hudební scény. Za více než dvacet pět let sólové kariéry oslovil svým mimořádným muzikantským projevem posluchače v nejvýznamnějších kulturních centrech po celém světě. Mezi jeho dirigentské partnery patří osobnosti jako Daniel Barenboim, Seiji Ozawa, Simon Rattle, Neeme Järvi, James Levine, Vladimir Ashkenazy, James DePriest, Marek Janowski.

Je hostem prestižních festivalů jako Salzburger Osterfestspiele, Maggiomusicale Fiorentino, Pacific Music Festival, Festival Bílé noci v St. Petersburgu, Suntory Hall Chamber Music Garden, Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht, Julian Rachlin and Friends Dubrovník, LePontes, Jerusalem International Chamber Music Festival, Smetanova Litomyšl, Pražské jaro.

Jeho koncerty jsou přenášeny a vysílány televizními a rozhlasovými stanicemi jako například Euro Arts, BR, ARD, NHK, Česká televize, RTVE. Realizoval řadu nahrávek pro vydavatelství EMI, Supraphon, Exton, Arte Nova, Artesmon, Animal Music.

Sólohornistou Berlínské filharmonie byl v sezonách 2003-2010. Jako sólista s tímto souborem vystoupil například se Simonem Rattlem a Ianem Bostrigem (Britten – Serenáda pro tenor, lesní roh a smyčce), v pražském Stavovském divadle s Danielem Barenboimem (Mozart – Koncert D dur), v sále berlínské filharmonie (Schumann – Koncert pro čtyři lesní rohy), s dirigentem Dmitriem Kitajenkem (Gliere – Koncert B dur).

Dlouholetá spolupráce s maestrem Seiji Ozawou začala koncertem k zahájení olympiády v Naganu. Baborák se stal členem Saito Kinen Orchestra a Mito Chamber Orchestra, s nimiž vystupuje na koncertech v Japonsku, USA nebo Evropě. Pod vedením šéfdirigenta maestra Ozawy s nimi nahrál komplet Mozartových hornových koncertů, Koncertantní symfonii (Sony) a jako sólista/dirigent dále provedl skladby Haydna, Rossetiho, Hosokawy, Mozarta, Brittena a dalších. Členové Mito Chamber Orchestra iniciovali Baborákův vstup mezi dirigující sólisty, když ho vyzvali k zastoupení indisponovaného Seiji Ozawy na evropském turné orchestru.

Radek Baborák vystoupil jako sólista s orchestry Berlínská filharmonie, Mnichovská filharmonie, Orchestr Bavorského rozhlasu, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Bamberští symfonikové, Bachakademie Stuttgart, Berlínští barokní sólisté, Radio France Lyon, Suisse Romande Geneva, Philharmonique de Strassbourg, Finnish Radio Symphony Orchestra, Petrohradská filharmonie, Moskevská filharmonie, Londýnský královský orchestr, Tonkünstler Orchestra Vídeň, Mozarteum Salzburg, Komorní orchestr Ferenz Liszt, Mito komorní orchestr, Saito Kinen Memorial Orchestra, NHK Symphony Orchestra, RTVE Orchestra Madrid, Philharmonie Arthura Rubinsteina Lodz.

Zcela ojedinělá je Baborákova popularita v Japonsku, kam od roku 1994 pravidelně jezdí na turné a kde vystoupil s orchestry NHK Symphony Orchestra, Tokyo Symphony Orchestra, Yomiury Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra., New Japan Philharmonic Orchestra, Osaka Symphony Orchestra a v dalších japonským městech a výjimečných sálech jako Suntory Hall, Bunka Kaikan, Symphony Hall, Kitara Hall, Kioi Hall, v Saporu, Nagoyi, Kitakiuschu, Nagasaki.

Pro japonskou nahrávací společnost Octavia Records (Exton, Cryston) zrealizoval v průběhu deseti let více než dvacet CD titulů, mezi nimi nahrávky Johanna Sebastiana Bacha, které si našly desetitisíce posluchačů. CD Baborák Ensemble bylo vyznamenáno cenou japonských kritiků. Výjimečného ohlasu se dostalo nahrávkám Českého hornového sboru s varhaníkem Alešem Bártou ve spolupráci a pod vedením Miloše Boka v úpravách skladeb Antona Brucknera (Bruckner in Catedrale I, II). Dalšími tituly jsou například recitály s klavíristkou Yoko Kikuchi (Beethoven, French Music) s harfistkou Naoko Yoshino (Réve) nebo sólové CD (Baborak Plays Etude, New Dimension), Mozartovy a Haydnovy symfonie (Pražská, Hodiny, Poledne, g moll) a hornové koncerty s orchestrem Česká Sinfonietta, kde se Baborák představil i jako dirigent.

Významnou a důležitou součástí hudebního života Radka Baboráka je komorní hudba. Založil a umělecky vede soubory Baborák Ensemble v základním obsazení lesní roh a smyčcové kvarteto, Český hornový sbor, pokračující v třísetleté tradici hornové hry v Čechách, smyčcový soubor Pražští komorní sólisté, u jehož zrodu stál v roce v roce 1960 Václav Neumann. Je členem Afflatus Quintet, se kterým získal první cenu na soutěži ARD v Mnichově. Na recitálech vystupuje v duu s klavíristkou Yoko Kukuchi, vítězkou Mozartovy soutěže v Salcburku, s varhaníkem Alešem Bártou a harfenistkou Janou Bouškovou. Je členem souboru Berlín-Mnichov-Vídeň Oktett, spolupracuje s Berlínskými barokními sólisty.

Jako komorní hráč je pravidelně zván ke spolupráci s mimořádnými muzikanty a osobnostmi, mezi něž patří klavíristé Yefim Bronfman, András Schiff, Itamar Golan, Denis Kozhukhin, Rudolf Buchbinder, Gerhard Oppitz; houslisté Julian Rachlin, Janine Jansen, Guy Braunstein, Daishin Kashimoto, Lorenz Nasturica-Herschcowici, Boris Brovtsyn, violoncellista Julian Steckel, flétnista Emmanuel Pahud, hobojisté Albrecht Mayer, François Leleux, zpěváci Ian Bostridge, Thomas Quasthoff, Waltraud Mayer.

Radek Baborák působil jako docent v Boloni – Fondazione Arturo Toscanini, profesorsky hostuje na Toho University Tokyo, Escuela Superior de Música Reina Sofía a vyučuje na HAMU v Praze. Hornové kurzy vedl v Německu a Švýcarsku.

Radek Baborák se narodil v Pardubicích v roce 1976 do muzikantské rodiny. V osmi letech začal studovat na lesní roh u profesora Karla Křenka. Pod jeho vedením se stal absolutním vítězem rozhlasové soutěže Concertino Praga, získal třetí cenu na soutěži Pražského jara, první místo v interpretační soutěži soudobé hudby a stal se laureátem Grand Prix Unesco.

V letech 1990-1994 pokračoval ve studiích na Pražské konzervatoři ve třídě profesora Bedřicha Tylšara. Během studií zvítězil na soutěžích v Ženevě – 1993, Markneukirchenu – 1994, ARD v Mnichově – 1994. Obdržel cenu Grammy Awards for classical music – 1995 a Cenu Davidoff.

V osmnácti letech mu bylo nabídnuto (zcela výjimečně bez konkurzu) místo prvního hornisty v České filharmonii, na kterém setrval dva roky. V letech 1996-2000 působil jako sólohornista Mnichovských filharmoniků. V roce 2001 uzavřel exkluzivní smlouvu u Bamberských symfoniků. Jeho působení v orchestrech se uzavřelo v Berlínské filharmonii v sezonách 2003-2010.
(zdroj: baborak.com)

www.baborak.com

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat