Capella de la Torre a Hana Blažíková: Čas zázraků renesanční a raně barokní zvukovosti
Capella de la Torre je renomovaným německým souborem, který se již téměř dvacet let věnuje hudbě renesance a baroka pro dechové nástroje. Pro koncert na Letních slavnostech staré hudby tento soubor v sedmičlenné sestavě spojil síly se sopranistkou Hanou Blažíkovou. Pro pražské publikum v kostele sv. Šimona Judy připravil program kombinující tance ze sbírky Terpsichore Michaela Praetoria (původně pocházející převážně z Francie) s jeho motetovou tvorbou a s duchovními i světskými skladbami dalších německých autorů, jako byli Adam Krieger, Johann Crüger, Christian Dedekind, Heinrich Schütz či Johann Hermann Schein. Trochu překvapivě však byly zařazeny i výrazně starší vokální skladby francouzské či italské provenience (jmenovitě anonymní chanson Il est bonne heure né a frottola Niccoly Piffara Di lassar tuo divo aspetto).
Jen málokdy lze slyšet pozdně renesanční taneční hudbu v tak kvalitním a technicky vytříbeném pojetí, jak ji hraje Capella de la Torre. Katharina Bäuml a její kolegyně a kolegové si mohou dovolit v improvizacích i variacích jazzovou uvolněnost, aniž by se přitom posouvali až za hranici crossoveru. Fascinující byl samotný zvukový vjem. Šalmaj Kathariny Bäuml měla ušlechtilý zvuk připomínající barokní hoboj. Na altový pumort (větší nástroj ze stejné rodiny) hrála Hildegard Wippermann, na dulcian Anette Hils, sestavu dechových nástrojů skvěle doplňoval renesančním trombonem Yosuke Kurihara. Za varhanním pozitivem, který se uplatňoval i při tanečních skladbách, byla Martina Fiedler. Loutnista Johannes Vogt se uplatnil nejvýrazněji zejména při doprovodu sólových písní. Svou dovedností a nápaditostí poutal pozornost perkusista Peter Bauer, který během koncertu vystřídal řadu bicích nástrojů, paliček a metliček.
Sopranistka Hana Blažíková přesvědčivě obsáhla během večera řadu výrazových poloh. Velmi působivý byl například její přednes písně Christiana Dedekinda Wir sind ein Traum der Zeiten (Jsme snem věků), vztahující se přímo k letošnímu tématu festivalu, jímž jsou sny. V hustší sazbě vícehlasých motet bylo ale pro pěvkyni místy obtížné se proti nástrojům náležitě zvukově prosadit (třeba v Praetoriově motetu Pecavi, fateor). Přestože provedení jen s jedním sólovým hlasem je jistě legitimní, početnější pěvecké obsazení by více zdůraznilo text a umocnilo dojem. Pro dané pojetí byl prostor kostel sv. Šimona a Judy (jinak jistě vhodný z hlediska divácké kapacity), asi příliš velký.
Večer nabídl podivuhodnou a podmanivou zvukovost dobových dechových nástrojů, které se uplatňovaly jak v hudbě světské, tak duchovní. Byl plný kontrastů, ale jako by se při vší té pestrosti částečně vytratila jednotící dramaturgická myšlenka, jejímž příslibem byl i samotný titul koncertu Tempus mirabilium. Každopádně se jednalo o setkání se špičkovými hudebníky ve svém oboru, které zanechalo silný dojem, který, jak napovídala přítomnost mikrofonů, si zřejmě budou moci zprostředkovaně užít i rozhlasoví posluchači.
Katharina Bäuml a členové a členky Capella de la Torre nepřijeli do Praha jen odehrát koncert. Hned další den pracovali s tuzemskými hudebníky v rámci interpretačního kurzu. Nešlo přitom o jediný takový počin, který s festivalem Letní slavnosti staré hudby souvisí. Na přelomu října a listopadu se opět uskuteční též pěvecké a orchestrální kurzy Akademie Versailles. Je tak třeba ocenit, že festival, jenž se letos koná již po pětadvacáté, je nejen významnou akcí kulturní, ale též vzdělávací.
Hodnocení autora recenze: 80%
Letní slavnosti staré hudby: Tempus mirabilium
24. července 2024, 19:30 hodin
Kostel sv. Šimona a Judy, Praha
Program:
Michael Praetorius: Branle de la Torche (Terpsichore – Musarum Aoniarum quinta. Wolfebüttel 1612)
Adam Krieger: Wohlan treuer Freund und Brüder (Neue Arie, Dresden 1667)
Improvizace: Passamezzo
Michael Praetorius: Peccavi, fateor (Musarum Sioniarum motectae et psalmi latini, Nürnberg 1607)
Johann Crüger: Lobet den Herren, alle, die ihn ehren (Praxis pietatis melica, Berlin 1653)
Anonym: Il est de bonne heure né (Dijon, Bbliotèque municipale, Ms. 517, olim 265, Dijon chynsonnier), Pavanne „La Bataille“ (Het derde musyck boexjen. alderhande danserye, Antwerpen 1551)
Gregoriánský chorál/Michael Praetorius: Da Pacem Domine (Musae Sioniae, achter Theil, Helmstedt 1610)
Michael Praetorius: Pavane d’Espagne (Terpsichore – Musarum Aoniarum quinta. Wolfebüttel 1612)
Michael Praetorius: Benedicamus Domino (Musarum Sioniarum motectae et psalmi latini, Nürnberg 1607)
Noccolò Piffara: Di lassar tuo divo aspetto (Cantenette sonetti strambotti e frottole. Libro primo, ed. Pietro Sambonetto, Siena 1515)
Michael Praetorius: Branle simple de novelle II/ Branle double de Poitu IX (Terpsichore – Musarum Aoniarum quinta. Wolfebüttel 1612)
Constantin Christian Dedekind: Wir sind ein Traum der Zeiten (Aelbianische Musen-Lust, Dresden 1657)
Heinrich Schütz: O der großen Wudertaten. SWV 278 (Gesang der Venus-Kinder, København 1634)
Johann Hermann Schein: Suite (Banchetto musicale, Leipzig 1617)
Der Kühlen Maien (Musica boscareccia, dritter Theil, Leipzig 1628)
Michael Praetorius: Ballet CCLXVIII, Gaillarde CCLXXXVII (Terpsichore – Musarum Aoniarum quinta. Wolfebüttel 1612)
Jubilate Deo (Musarum Sioniarum motectae et psalmi latini, Nürnberg 1607)
Gavotte (Terpsichore – Musarum Aoniarum quinta, Wolfebüttel 1612)
Účinkující:
Capella de la Torre
Katharine Bäuml – šalmaj, umělecká vedoucí
Hildegard Wipperman – altový pumort, flétna
Anette Hils – dulcian, flétna
Yosuke Kurihara – renesanční trombon
Johannes Vogt – loutna
Peter Bauer – perkuse
Martina Fiedler – varhanní pozitiv
Hana Blažíková – soprán
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]