Cappella Mariana s Goeyvaerts String Triem propojí starou a soudobou hudbu
„Koncert je věnován památce Lenky Hlávkové, která tragicky zahynula při střelbě na Filozofické fakultě UK. V dnešní pohnuté době zažíváme momenty bolesti a beznaděje. Krutou realitu nemůžeme jen tak vymazat z naší paměti, ale musíme se jí postavit čelem. Časová posloupnost událostí nám dala možnost prožít tento večer ještě intenzivněji a rozjímat nad tím, z čeho dnešní vyspělá a kulturní evropská společnost vyrostla a jejíž hodnoty by měly přemoci vše zlé. Poselství, které je obsaženo v hudbě starých mistrů, nás může znovu ‚postavit na nohy‘ a velmi silným zážitkem, i pro nás, samotné interprety, bude prožití časového a stylového oblouku od počátků evropské monodie až po hudbu současnosti, která z ní vyrůstá a čerpá inspiraci. Skladba Guillaume de Machauta ‚Ma fin est mon commencement‘ nejlépe vystihuje charakter programu: Můj konec je mým počátkem a počátek mým koncem…“ uvedl Vojtěch Semerád, umělecký vedoucí souboru Capella Mariana.
Capella Mariana nazvala tento projekt ‚Alfa a Omega‘ s podtitulem ‚Pláč nad smrtí a zpěv o míru‘. Program lze číst jako cestu ke kořenům polyfonie a začíná gregoriánským chorálem, sekvencí Alle caeleste nec non. Tato takzvaná matka sekvencí je mimořádně stará a byla rozšířena v Anglii, Itálii, Španělsku a Čechách. Tématem je narození Panny Marie na základě apokryfního evangelia.
Pro tento výjimečný projekt napsal český skladatel Martin Smolka novou skladbu s názvem Maria je, která dodá projektu nadčasový rozměr. Skladatel ji představuje jako „velmi osobní modlitbu k Marii, složenou z původního textu, pouze úvodní verš ‚Maria je křišťálová‘ je převzat z antického textu“.
Goeyvaerts String Trio bylo založeno s cílem předvádět repertoár dvacátého a jednadvacátého století. Trio je pojmenováno po belgickém skladateli Karlu Goeyvaertsovi, který sehrál důležitou roli ve vývoji evropské nové hudby. Soubor nejen provádí současná díla, ale aktivně zadává nové skladby pro smyčcové trio. Jejich CD Stabat Mater bylo zařazeno časopisem Gramophone mezi deset absolutně nejlepších nahrávek díla Arvo Pärta.
Celým programem bude provázet středověké organetto Cataliny Vicens, hudebnice, která pochází z Chile a je specialistkou na řadu dobových klávesových nástrojů. Svým podmanivým zvukem bude posluchače vtahovat do příběhu života Panny Marie.
Slovo dramaturga Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Martina Rudovského: „V únoru 2024 kromě věčného setkávání sv. Šimona s Judou dojde ke spojení staré a nové hudby. Aneb český vokální soubor Cappella Mariana bude hudebně rozmlouvat s belgickým Goeyvaerts String Trio. Cappella přichází od úsvitu času, Trio zase z jeho žhavé současnosti, přece během onoho postního večera dojdeme společně k tomu, jak jsou si díla například renesančních mistrů Josquina Desprez či Johannesa Ockeghema a současných autorů Arvo Pärta a Martina Smolky podobná. Záleží jen na hloubce prožitku a poctivé touze o jeho předání druhému člověku!“
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]