Carmen z Olomouce na Šternberku
Ve čtvrtek 23.června se v areálu Státního hradu ve Šternberku konalo „open air“ představení opery George Bizeta Carmen v provedení Moravského divadla Olomouc. Hanácká metropole s okolím tak byla již několik týdnů předem zaplavena plakáty a billboardy, upozorňující na tuto ojedinělou akci. Faktem je, že operní představení pod širým nebem nemá v tomto regionu žádnou tradici. Pokud mě paměť neklame, byl to první počin tohoto druhu za dlouhou řadu uplynulých let.
Představení bylo beznadějně vyprodáno a samozřejmě spojeno s velkými očekáváními. Co se ale nedalo dopředu naplánovat ani stoprocentně zajistit, bylo počasí. Téměř na minutu přesně se začátkem předehry začalo hustě pršet a tento déšť různé intenzity skončil prakticky okamžitě po posledních tónech Carmen. Ani tato nepřízeň počasí ale diváky neodradila a tak většina z nich vydržela až do konce a všechny účinkující odměnila srdečným potleskem. Všichni na jevišti to opětovali stejným dílem a všem promočeným, ale aspoň na pohled spokojeným divákům také zatleskali a poděkovali jim za výdrž.
Výsledek počinu tohoto typu mě utvrdil v přesvědčení, že takovéto komerčně zaměřené akce jsou vhodné spíše pro diváka příležitostného. Byla jsem třeba poměrně překvapena tím, že se zpívalo na mikroporty. Takto zkreslený zážitek se běžnému opernímu představení v kamenném divadle prakticky vůbec nepodobá. Navíc pravděpodobně díky nezkušenosti místních zvukařů s takovýmto technicky náročným projektem docházelo k opakovaným výpadkům některých mikroportů. Hlavně zkraje představení měl také dirigent Petr Šumník doslova plné ruce práce, než sbor sesynchronizoval s orchestrem. Ale předpokládám, že to byly „dětské nemoci“. Proto hodnotit takto provedené operní představení snad ani nelze. Co jsem si ale nemohla nevšimnout bylo to, že Carmen v podání Barbory Poláškové po roce od olomoucké premiéry herecky velice vyspěla a že příjemného partnera našla v Petru Martínkovi. Musím zmínit i Michaelu v podání Ley Vítkové, která jako jediná sólistka zpívala i za deště na nekrytém prostoru. A zpívala krásně.
Poděkování a uznání tedy patří všem statečným účinkujícím, kteří divákům připravili i přes nepřízeň počasí zajímavý zážitek. Nezbývá než doufat, že další avizované „open air“ představení souboru opery a operety olomouckého Moravského divadla, kterým má být po prázdninách Smetanova Prodaná nevěsta, již neproprší.
Georges Bizet:
Carmen
Dirigent: Petr Šumník
Režie: Michal Tarant
Scéna: Jaroslav Milfajt
Kostýmy: Klára Vágnerová
Sbormistr: Lubomíra Hellová
Choreografie: Robert Balogh
Pohybová spolupráce – šermy: Karel Basák
Orchestr a sbor Moravského divadla Olomouc
23.června 2011 Státní hrad Šternberk
Carmen – Barbora Polášková
Don José – Petr Martínek
Escamillo – Vladislav Zápražný
Dancairo – Antonín Valenta
Remendalo – Milan Vlček
Zuniga – Jiří Přibyl
Morales – Martin Štolba
Micaela: Lea Vítková
Frasquita – Barbara Sabella
Mercedes – Zdeňka Mollíková
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]