Cecilia Bartoli vdechla staré hudbě nový život

Kdo tuto mezzosopranistku déle sleduje a zná, věděl, na co se může 9.června v Rudolfinu těšit. Kdo Cecilii Bartoli naživo dosud neslyšel, což je i můj případ, pro toho bylo její první vystoupení v Praze ohromujícím zážitkem. Především se její pěvecká technika, rychlost a hlasová flexibilita vymyká všemu, co jsme v Rudolfinu dosud slyšeli.


Zaujme už její mimořádný přístup – Bartoli není hvězda, která zazpívá čtyři árie a zbytek vyplní orchestr. Svůj pražský debut si odpracovala víc než poctivě – zařadila do programu dvanáct (!) velmi náročných a poměrně dlouhých árií z Vivaldiho málo známých oper. Koncert také trval s přídavky skoro tři hodiny a orchestr hrál samostatně jen třikrát!

Bartoli přijela do Prahy komorním orchestrem staré hudby Ensemble Matheus, s jehož zakladatelem a dirigentem Jeanem-Christophem Spinosim společně vyhledávají a uvádějí zapomenuté skvosty barokní hudby. V pražském programu nazvaném Vivaldi Ritrovato společně představili árie z Vivaldiho oper Ottone in villa, L´Olimpiade, Bajazet, Farnace, které nazpívala na své „Vivaldi Album“ ( Decca) a v druhé polovině uvedla nový repertoár z oper La Silva, Orlando furioso, Catone in Utica, Andromeda liberata a Argippo. Na koncert si připravila dvě stejné róby, lišící se jen barvou – ostře zelenou pro první a rudou pro druhou polovinu večera.


Hudba, byť jemná a intimní, zároveň dává vyznít velkým emocím a vášni, přesně podle barokní teorie afektu se nálady prudce střídají. Bartoli dokázala právě tyto emoce do starých partitur vdechnout, velmi sugestivně je předvést i na pódiu (například neústupně rozkročená se zaťatou pěstí) a skladby tak zněly velmi živě a naléhavě. Po pěvecké stránce jsou to árie neskutečně technicky náročné – Vivaldi zachází s lidským hlasem jako s běžným hudebním nástrojem a Bartoli musela zvládat rychlé přesné běhy, figurace, výškové skoky a návraty mezi různými rejstříky (název opery „Olympiáda“ v tomhle smyslu docela sedí), nebo naopak pomalé nekonečně dlouhé fráze na jeden dech (Bajazet). To vše ještě vyšperkovala stylově věrnými barokními ornamenty.

Také skvělý Ensemble Matheus hrál úplně jinak, než jsme dřív slýchali u souborů staré hudby. To nebylo žádné ukňourané „předvádění autentické interpretace“, hráli s jiskrou, svižně a vytříbeně, užívali si radost ze hry i humor (velmi živý dirigent Spinosi stále něco gestikuloval, „tančil“ a skákal kolem zpěvačky nebo pultíku). I když vše nebylo vždy bezchybné (v prvním kuse se teprve s Bartoli slaďovali a v houslovém dvojkoncertu padlo také pár not „pod pult“), jejich sebejistota a nadhled, i ta zmíněná radost byly velmi přitažlivé.

Oblíbeným zvykem operních skladatelů je také postavit duet jako souboj hlasu s jiným nástrojem, zde s houslemi (La silva/Les, pro dokonalost iluze se na začátku se dokonce ozvaly reprodukované hlasy ptáků), nebo s hobojem (v přídavku z Händelova Amadigi). A většinou v tom souboji na rychlost a přesnost vyhrávala právě Bartoli. Jednu část árie zazpívala i dozadu pro diváky na varhanní empoře. Na závěr se dočkala dlouhých ovací publika, které odměnila i přes pokročilou dobu ještě dvěma přídavky – již zmíněnou Händelovou árií Destero (Amadigi) s hobojem a barokní trubkou a árií M’adora l’idol mio z Händelovy opery Teseo. Obě ukázky vrcholného baroka posílené navíc o dechy byly skvostnou tečkou za mimořádným večerem.

Cecilia Bartoli – Vivaldi Ritrovato
Cecilie Bartoli (mezzosoprán)
Ensemble Matheus
Dirigent: Jean-Christophe Spinosi
Laurence Paugam – housle
9.června 2011 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program:
Antonio Vivaldi:
– “Gelosia, tu già rendi l’alma mia” from “Ottone in villa”
– “Zeffiretti che sussurate” from an unknown opera
– “Tra le follie. Siam navi all’onde algenti” from “L’Olimpiade”
– Sinfonia La Fida Ninfa (L’Olimpiade)
– “Sposa, son disprezzata” from Bajazet
– Sinfonia RV 116 (Orlando Furioso)
– “Gelido in ogni vena” from “Farnace”
– “Anch’il mar par che sommerga” from “Bajazet”
— přestávka —
– “Quel augellin” from “La Silva*
– “Sol da te, mio dolce amore” from “Orlando furioso”
– “Ah, fuggi rapido” from “Orlando furioso”
– Sinfonie in si minore RV 168 –Allegro
– “Se mai senti sul volto” from “Catone in Utica”
– Concerto 2 violins D maj. RV 513 -Allegro
– “Sovente il sole” from “Andromeda liberata”
– “Se lento ancora il fulmine” from “Argippo”
přídavky:
Georg Friedrich Händel: “Destero” from “Amadigi”
Georg Friedrich Händel: “M’adora l’idol mio” from “Teseo”

Mohlo by vás zajímat


42
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
42 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Pouze nepředvídaný malér mohl zhatit zážitek, který tato zpěvačka – nepochybně patřící ke světové špičce – divákovi umí připravit, to se dalo vcelku spolehlivě očekávat. Přiznám se, že na pražský koncert jsem si lístky neopatřil, protože dokonce i do Versailles či Baden-Baden jsou na tentýž program levnější. V tomto ohledu je u nás na tom Bartoli stejně jako výstavba dálnic: dražší než jinde.

Anonymous

Prvni komentujici neni nutne skrblik. Ja mam take rad 'value for my money.' Kdyz si nedokazu vydaj za koncert sam sobe zduvodnit, proste nejdu. S navstevou onech dvou zminenych mist jsou sice spojene cestovni vydaje, ale mate navic dalsi turisticke zazitky. Baden-Baden v lete je nadherny.

Podle toho, co jsem cetl, tak ceny na koncert Bartoli v Praze byly opravdu velmi vysoke, bez ohledu na skvelou uroven vystoupeni. A take uz se dostaly az sem do Kanady zpravy, ze v Rudolfinu bylo horko k nedychani a program nevysel na vsechny divaky. Za ty penize???

VT

Anonymous

Lituji každého, kdo si umí resp. chce pokazit zážitek jako byl včera, závistivými poznámkami. A co je za problém předvést sám (namísto ukřivděného postoje) jak levně se dá taková akce připravit, resp. divákovi zaplatit, že vůbec přišel! Navíc v ČR, kde jak víme se podpoře skutečně nevídaně přeje, na rozdíl od okolních zemí, kde se to teprve od nás musí učit.
Za takový zážitek, jako byl včera, jsem připraven pořadateli zaplatit a odříct si jiné vymoženosti a to i v nejbližší budoucnosti.
JardaB.

Anonymous

Dusno nebylo, programů bylo opravdu málo. Cena 5000 Kč je přehnaná. Těžce. Ale vždy máte možnost si v čas koupit lístek za 1000 Kč. Takže… asi tak.Eva

Anonymous

To jsou komentáře, jako kdyby vstupné bylo věcí státu. Ceny vstupenek se přece vždy odvíjí od míry spoluúčasti sponzorů. A pokud to není známo, tak ta drobná paní, kterou doslova přitáhla nadšená Cecilia Bartoli v závěru před jásající publikum, to byla celá Nachtigal Artists, to je Alena Nachtigalová, která všechny tyhle úžasné akce provozuje ve vlastní režii. Klobouk dolů. A ceny asi tak vysoké nejsou, když bylo vyprodáno, a další pražský koncert Cecilie Bartoli v říjnu, na který jsou ceny spíš vyšší, je téměř vyprodán již dnes. A to, že se programů nedostávalo, zřejmě souvisí s tím, že byly zdarma.… Číst vice »

Anonymous

Pokud vím, tak na tento koncert lístky vpodstatě ani sehnat nešlo, vykoupila ho nějaká banka, proto asi také tak vyšponované ceny a relativně málo komentářů pod recenzí, neboť většina včerejšího publika v Rudolfinu nemá o O+ asi ani tušení:)) Doufám, že podzimní koncert Bartoli v Praze bude i pro "obyčejného" diváka a za "obyčejné" ceny.

Anonymous

z uvedeného plyne, je třeba přijít na koncert radši dřív, neb někteří diváci by nejradši i příbuzné podělili. Nebo to opravdu byla vina pořadatele? V každém případě dobré ponaučení:)
Na koncert na podzim lístek mám, tenhle jsem jaksi propásla.
komentující, který psal o tom badenu, má pravdu, výlet do ciziny přináší i doprovodné zážitky. a na nižší ceně za koncert zase něco ušetříte na zbytek výdajů:)

Anonymous

diskutující v 16:49 : s hrůzou vzpomínám, jak nám jednou v práci prodávali lístky na operní koncert, ani na to nepřispěl zaměstnavatel:), a přímo za mnou seděly dvě ukecané slepice nebo kolik že jich to bylo od nás z práce, které ty h**y snad ani nezavřely a napomínejte je….

Anonymous

to: anonym 16:49
Budu slušný. To co tvrdíte jsou nesmysly. Lístky koupit šlo, ale samozřejmě včas. A pokud jste "obyčejný" divák, co kupuje lístky na poslední chvíli a za "obyčejné" ceny, radím potěšit se zdarma s youtube.com. Jednak přijdete s křížkem po funuse, jednak "obyčejné" ceny neexistují. A tomu, kdo chce jet za lacinou Bartoli do Baden-Badenu, doporučuji nabít konto, protože tam se lístky prodávají až za 700 €. mb

Anonymous

Nechápu… paní Baranicová píše o přídavku jako o skvostné tečce večera. Jestli je to to, co je možno si vyslechnout jako ukázka pod článkem, pak je možné si udělat obrázek o úsudkuschopnosti paní recenzentky. Hobojista i trumpetista hrají jako čuňata, sice u hraní předvádějí náramnou show (včetně pana dirigenta), ale k posloucháni to moc není. Pokud by takto zahrál jakýkoliv český soubor, tak něm nezůstane nit suchá. Že je to ovšem křoví božské Bartoli, recenzentka omdlévá blahem. Dost smutné… Petr S.

Anonymous

Musím sa zastať organizátorov, lístok som si kúpil asi pred pol rokom a dostal som sa do prvej rady. Bez problémov, dusno tam nebolo, ale asi žiaden operný spevák si nenechá pustiť ku koncertu klimatizáciu. Zážitok k nezaplateniu.

Anonymous

Ono to ve skutečnosti znělo trochu jinak…

Pavel Šimáček

Nebudu se dojímat snahou drobné paní Nachtigalové, která pro nás nezištně pořádá koncerty. Je její věc, jak moc (nebo málo) z koncertů má, což nemyslím absolutně proti ní, už jen proto, že nebýt jí, tak opravdu ty hvězdy naživo v Praze neuslyšíme. Již jsem tu psal, že smutný je spíš fakt, že podobné koncerty nepořádají „kamenné instituce“. A pokud ano, napálí stejné ceny jako soukromá agentura a ještě veřejně prezentují, že se na podobných koncertech mají „napakovat“ (jeden z mnoha ředitelů ČF V. Darjanin o koncertu Lang Langa, na který ovšem poněkud pozapoměli uzavřít smlouvu, jestli jsem dobře postřehl. Lístek… Číst vice »

Anonymous

Ad pan ŠimáčekPod „šaškováním“ si tedy představuji mnohem horší věci. Tohle bylo prostě užívání si radosti ze hry, předávání energie hráčům orchestru, to vždycky hodně povzbudí. Navíc z varhanní empory jste mohli sledovat i velmi soustředěný výraz a prožitek. Pan Spinosi a Ensemble Matheus jsou je skvělí. Že jim to teď párkrát ujelo, se dá odpustit. (Přídavek, který je na YT, opravdu zněl ve skutečnosti lépe.) Ale souhlasím, že i v ČR máme špičkové orchestry staré hudby – ale i pan Luks přece podobně energicky „skáče kolem pultíku“:). Zvuk zezadu (co se týče paní Bartoli) byl trochu horší, musela jsem… Číst vice »

Dan Kraus

Pavle, zklidněte hormon. O tom, jak jsou "levné" koncerty v zahraničí jste se už na tomhle webu jednou rozhorloval. Hodnota určitě odpovídá kvalitě. Navíc myslím, že vám zde bylo jasně odpovězeno (u recenze pod jiným koncertem stejného pořadatele) v čem je ten rozdíl. Myslím, že o tom, jak se pořádá v Česku a jak v zahraničí nemáte ani potuchy. Pokud vám to přijde drahé, máte volbu a jezděte do Bruselu. Pochybuji ovšem, že s cestou a ubytováním pochodíte levněji. Dále jsem stále a stále překvapován, že ač se řadíte mezi autory na tomto webu, ostatní spoluautory opakovaně shazujete v komentářích.… Číst vice »

Anonymous

Slzím dojetím a vděčností nad drobounkou paní Nachtigalovou – ano, byla to přímo ona!– která klopotně zajistila koncert za mizerných pár tisícovek za jeden lístek… Ono je to někdy na zvážení, já jsem například dřív v těch Versailles než v Praze v Rudolfinu.
Drobounká paní Nachtigalová by mě skutečně potěšila, kdyby tak zařídila, aby se u nás dala vidět Bartoli naživo na divadeních prknech, tedy nikoliv pouze koncert, ale opera. To ale je zřejmě něco nesplnitelného. Časově i místně nejbližší možnost ji vidět v plnohodnotné opeře bude před Vánoci v Curychu – Hrabě Ory. Tak co, fandové – nechcete to zkusit?

Anonymous

Předchozí chytrolíne, co kdybyste na tom zapracoval a přivedl ji na divadlení prkna do Prahy nebo do Brna vy? Jinak jen nicotný anonymní směšný malý čecháček co mu nic nevoní a pod rouškou anonymity si s chutí pejorativně postěžuje. Nic víc.

Opera Plus

Dovolujeme si upozornit, že video ze závěru článku jsme byli nuceni kvůli autorským právům odstranit. Díky za pochopení.

Anonymous

Rozhořčenému 12:33

Cecilii Bartoli nedostane účinkovat v Praze v opeře nikdo, o to jde. To samozřejmě není vina paní Nachtigalové.

Anonymous

Tak jako náhrada za video: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318911545-kultura-s-dvojkou/211542156000115-kultura-s-dvojkou/

Akorát se pí Bartoli přeřekla s 19. stoletím, a překladatelka to otrocky bez přemýšlení převzala:/

Anonymous

11. června 2011 13:09:

O to určitě nejde, stejně jako v Praze neúčinkuje v opeře mnohojiných významných pěvců.

Jde spíš o způsob, jakým se někteří lidé v komentářích vyjadřují, jak jsou neuctiví a urážejí, jak chytračí, aniž jsou v obraze. O to jde!

Anonymous

Dan Kraus

Ačkoliv čtu příspěvek P. Šimáčka kolem dokola, stále nemohu přijít na to, co napsal tak strašlivého, že jej za to tak peskujete? To, co píše, mi naopak přijde docela přiměřené a orientované.

Karel

K předchozímu: Recenzetka píše, že jsme DŘÍV SLÝCHALI. To je přece čas minulý, ne? Také nechápu, proč ji Pavel Šimáček chytá za slovo. Kdo sem chodí pravidelně, velmi dobře ví, o čem pan Kraus mluví… Karel

Anonymous

Leonora3:S tym, co napisal pan Simacek mozno len suhlasit, takze neviem preco by mal "zklidnit hormon". Nielen v Prahe maju radi klasicku hudbu a operu a tak je to vcelku jedno, jestli cestujeme do Prahy, alebo Viedne, pripadne i inde. A za cenu jednej vstupenky v Prahe sme mali (opakovane) dve velmi solidne vstupenky vo Viedni (v Musikverein na Ceciliin koncert s orchestrom a na recital s Lang Langom) alebo v Theater an der Wien na Semele . Naviac parkovanie na Beethovenplatz vo Viedni v programe "Park&;Entertain" za 6.90 Euro od 17:00 hod. do 8:00 rano. Myslim, ze do ceny… Číst vice »

Karel

Je fascinující, jak jste všichni chytří. Není snad obecně vzato logické, že když český stát dává nesrovnatelně míň na kulturu, že kvalita u nás srovnatelná oproti Rakousku nebo Německu nebude? Co vy víte o dotacích, které mají koncertní sály v Rakousku nebo Německu na podobné řady recitálů, jako je Bartoli? Co vy víte o dotacích, které má Vídeňka na to, aby u nich mohla za to směšné vstupné Bartoli vystupovat? Co vy víte o tom, kolik jsou ochotni sponzoři v Rakousku nebo na koncert Bartoli přidat narozdíl od těch našich? Mimochodem, řeč byla i o tom, jak pan Šimáček ve… Číst vice »

Anonymous

Vážení čtenáři, nerada se zapojuji do této diskuze, ale nedá mi to, jen malá poznámka. Pořádám a financuji koncerty z čistě soukromých zdrojů. Nikoliv z prostředků daňových poplatníků. Určitě nikoho nenutím, aby na námi připravované koncerty chodil. Jste plně svobodní, kdo chce do Vídně, do Berlína, do New Yorku, do Prahy, do Českého Krumlova… všichni máme svou volbu.
Velmi děkuji za nádherné maily a sms, které jsem dostala po koncertě 9. 6. 2011.

S úctou ke všem kdo na koncerty s radostí chodí, Alena Nachtigalová

Anonymous

Já do puntíku souhlasím s tím, co píše P. Šimáček a zejména pak Leonora3. Naopak nechápu, co vlastně tu někteří vyčítáte P. Šimáčkovi, čím podle vás "shodil" autorku, a musím říct, že mi takové vývody připadají velmi přemrštěné, a to do té míry, až si říkám, jestli nejde o nějaké zadání spočívající v potlačování jakéhokoliv názoru, který se nerozplývá nad koncertem "největší zpěvačky světa" (vskutku trapné přepínání, na kterém je jasně patrný otisk ruky pořádající agentury).Ano, mohu potvrdit, že jinde se na koncerty Bartoli či jiných hvězd dostenete za levnější peníz – a je mi přitom jakožto zákazníkovi zcela jedno… Číst vice »

Khail

Pokud jde o parkování obraťte se na magistrát (třeba ho zlevní i v okolí Rudolfina) :-). Jinak pletete víc věcí dohromady: provoz a financování divadel a koncerty pořádané soukromým organizátorem. Je zajímavé, jak mají všichni názor aniž o celé věci cokoliv podrobnějšího vědí nebo mají relevantní informace. Je to jako v restauraci Na růžku – politice tam dobře rozumí každý štamgast :-)

Pavel Šimáček

Celý víkend mimo O+, tak postupně: Milý pane Krausi, mně je celkem jedno, jak se koncerty pořádají v Česku a jak v zahraničí, protože já platím u pokladny. Jak jste si všiml, tak se rád opakuji (přičtěte to k mým dalším negativním povahovým vlastnostem) a tak ještě jednou: Několikadenní pobyt v Bruselu mě skutečně vyšel dráž než jeden lístek na koncert, ale také jsem si nakoupil mnoho věcí za opět mnohem nižší ceny než u nás včetně mnoha dárků. K tomu návštěva výstav, které tu také nikdy neuvidím. V úvahu je třeba vzít vše. I když: Minulý týden jsme do… Číst vice »

Martin

Pane Šimáčku, to, co předvádíte, samozřejmě JE shazování kolegů. Jestliže např. ve svém posledním příspěvku píšete, že jen upozorňujete na to, že se "stará hudba hraje jinak, než paní Svatava Barančicová píše", tak tím vlastně ostatním čtenářům jinými slovy sdělujete, že vaše kolegyně není v dané oblasti dostatečně erudovaná. I kdyby jste si to myslel, není prostě vhodné, slušné a taktní takto o své kolegyni psát. Chápete to? Pokud vám jde o kvalitu informací uveřejňovaných zde na webu a nemůžete přenést přes srdce, že někdo z vašich kolegů uveřejní nepřesnost či zavádějící informaci, můžete mu přece své výhrady sdělit soukromě,… Číst vice »

Anonymous

nechápu posledního psavce. naše hudební kritika přece již dlouho trpí tím, že jistí lidé veřejně píší pitomosti, ale kritizováni jsou pouze soukromně, většinou právě nad pivem. proč? píšete-li veřejně, budete opraven veřejně, ten risk na sebe berete za plného vědomí. pokud pí barančičová již "dlouho" neslyšela hrát český orchestr staré hudby temperamentně, pak to znamená, že zhruba 10 let nebyla na koncertě české kapely staré hudby. pak bych byl s podobnými poznámkami šetřil. jestli je pečlivá, příště si to ohlídá. netřeba nikoho urážet. její recenze je jinak trefná a zážitek z koncertu mi zprostředkovat dokázala.

Anonymous

Nejvíce zarážející je pro mne fakt, že si pan Šimáček či jíní recenzenti dovolí napsat "jak SE co hraje" a) žádné obecně platné SE v hudbě neexistuje – existuje pouze precizní nastudování konkrétní věci na základě analytického přístupu k partituře a partům, který vychází z dokonalých znalostí hudební teorie a dějin hudby b) recenze se dělí na dvě základní skupiny 1) odborná (tu může napsat pouze člověk s výše uvedenými znalostmi) 2) vyjádření osobního zážitku (sem ale nepatří snaha o vzbuzení dojmu odbornosti) c) pokud recenzenti tohoto webu opakovaně porušují tato nepsaná pravidla, velice snižují důvěryhodnost těchto jinak velmi dobrých… Číst vice »

Pavel Šimáček

Velká omluva všem a zejména pořádající agentuře: Ve svém prvním komentáři jsem napsal, že sponzorům šlo údajně 50% vstupenek. Není to pravda (nevím, kolik to bylo), špatně jsem si přečetl údaj z tiskové konference, kde paní Nachtigalová informovala, že sponzoři kryli koncert z 50%. To je samozřejmě chyba veliká a padá jen na mou hlavu.

Pavel Šimáček

Martin: Nevím, jestli vůbec tušíte, jak tento web běží. Velkou část autorů a autorek článků jsem v životě neviděl, takže jim nic říkat soukromě nemohu. Proč jste mi nedal vědět soukromě přátelsky Vy (a desítky dalších, co mně pod mými příspěvky odkazují kamsi)? Uvědomujete si, jak hulvátské je obvinit někoho, koho neznáte, že se mu „zoufale nedostává sociální inteligence“? (A že to může svědčit o nedostatku té Vaší?). S paní Barančicovou jsem se ovšem viděl několikrát a předpokládám, že bych to nějak oglosoval jako podobné „shození“ u jejího příspěvku o Parsifalovi, když jsme se pak viděli na jednom koncertě (a… Číst vice »

Anonymous

Já souhlasím naprosto s panem Šímáčkem. Náchapu proč by recenzet(ka), který (která) může setří kohokoliv (nebo naopak neobjektivně vyzvednou do výšin), nesměl být kritizován. Když si pan Šimáček dovolí nesouhlasit s některými body recenze, je osočován z neslušnosti, necitlivosti a nekolegiality. Nechápu, proč by kritik nemohl být, kritizován když se zjevně v problematice neorientuje…Může mi třeba Martin vysvětlit?

Evan

Poprosím adminy o zásah. Caste hádky a vylevy ma pan Šimáček ať jde o cinkani sklenicek v zákulisí nebo debatu nad interpretaci. Píse dopisy na všechny strany, zadá o vracení vstupného za nepovedenou Traviatu… To není asi uplne normalni. Je to dukaz toho, ze ne všichni, kteří pisi o vázne hudbě jsou vyrovnanymi a tudíž i verohodnymi osobnostmi.

Anonymous

ad pan česká recenze
Souhlasím se vším, co pan Šimáček zmiňuje k úrovni české hudební kritiky

Anonymous

Mě nejvic pobavila diskuse nad cenami parkovneho, dárku v Bruselu a vstupenek do divadla Na Vidence. Je z ni patrne, ze ne všichni fanoušci vázne hudby a opery mají tak jasno v běžném zivote, jako mají jasno ve struktuře árii, které prednesla Cecilka Bartoli. No a potom je česke operní divadlo tam, kde je. Základní rozdíl mezi ekonomikami ČR a třeba Belgie je jasny gymnazistovi a tak ví, ze nekteré typy dárku tam budou levnější (treba knihy a CD), ale potraviny, bydlení apod., zase mnohem dražší. To samé platí o prispevatelce Leonore, která ač sjezdila mnoho oper ve Vídni i… Číst vice »

Anonymous

Moc nechápu ty, kteří se pozastavují nad Šimáčkem, Leonorou a jinými, kteří sdělují své (shodné) zkušenosti s výhodnějšími možnostmi shlédnout kvalitní produkci v zahraničí. Jsme přece koncoví konzumenti produktu, jehož přínosnost hodnotíme, pokud má "přídatné hodnoty", pak tím lépe. Takto nazírány, jsou poukazy na to, jak se kde co financuje, povídáním mimo téma. Nechápu, odkud se bere ta závist, která z některých příspěvků jen čiší – přece dnes všichni mají možnost zajet si do Vídně či Drážďan? Nebo – že by snad jazyková bariéra? Já jsem dosud chápal tento server jako prostor, kde si fandové sdělují, co byl příjemný zážitek,… Číst vice »

Anonymous

Vážená paní Nachtigalová, ráda bych Vám poděkovala za všechny koncerty, které jste u nás uvedla. jste můj velký vzor. Jste malá žena s velkými schopnostmi. Nemáte zapotřebí se zapojovat do diskusí tohoto typu. Sama vidíte, že jste nikomu z diskutujících nestála za reakci. Všichni si tu pouze léčí nějaké svoje nedokonalosti a neschopnosti v nekonečných hádkách o ničem. Nikdo z nich si nedokáže zdaleka představit, jak náročná je Vaše práce. Přeji Vám mnoho úspěchů a těším se na další koncerty. Se srdečným pozdravem Eva Kolková

Dan

14. června 2011 7:14: Nikdo nikomu nic nevyčítá. Jen se někteří (včetně mne) pozastavují nad uvažováním jiných přispěvatelů do diskusí. A nutno podotknout, že pan Šimáček není jen přispěvatelem do diskusí, ale také tvůrcem obsahu tohoto webu. Z tohoto pohledu jsou jeho přespříliš kritické (viz předposlední Panorma H. Havlíkové) komentáře k ostatním autorům trochu, mírně řečeno, "shazující". Shazuje tím především sebe ale i ostatní autory mezi něž se řadí. O tom byla řeč. To ale opravdu nepatří k diskusi pod recenzi koncertu C. Bartoli. To je možná na samostané povídání s psychologem. Pro A. Nachtigalovou je to podnikání jako každé… Číst vice »

Dan

Omlouvám se převedli s měkkým i.