Cenu Jiřího Bělohlávka získala klarinetistka Anna Paulová
„Nesmírně si vážím Ceny Jiřího Bělohlávka a moc za ni děkuji. Mám obrovskou radost a zároveň cítím velkou zodpovědnost, že mohu být držitelkou tohoto ocenění,“ uvedla Anna Paulová. „Letos je to přesně deset let, kdy jsem měla tu čest vystoupit s Českou filharmonií právě pod taktovkou Jiřího Bělohlávka na Open Air koncertu České filharmonie na Hradčanském náměstí. Na tento koncert jsem byla vybrána na základě soutěže ‚Zahraj si s Českou filharmonií‘ a byl to jeden z mých nejkrásnějších hudebních zážitků,“ vzpomíná Anna Paulová na Open Air koncert v roce 2014, na němž zahrála „suverénně, a navíc pěkným tónem“ (článek na Opeře PLUS zde) druhou a třetí větu z Koncertu pro klarinet a orchestr č. 1 f moll od Carla Marii von Webera.
Cena Jiřího Bělohlávka je spojena s vystoupením na příštím Open Air koncertu České filharmonie a s peněžitou odměnou 50.000 korun, kterou věnoval Karel Pavlovský, člen Dynamického klubu dárců České filharmonie. Anna Paulová dále dostala diplom v podobě grafického listu, jehož autorem je malíř Jiří Voves, blízký přítel Jiřího Bělohlávka, který navrhl i jeho náhrobek na Vyšehradském hřbitově.
V roce 2019 získala Cenu Jiřího Bělohlávka hornistka Kateřina Javůrková, v roce 2020 dirigent a violoncellista Robert Kružík, v roce 2021 houslista Jan Mráček, v roce 2022 tenorista Petr Nekoranec a loni violoncellista Vilém Vlček, jenž se na letošním Open Air koncertu České filharmonie přednesl Rondo pro violoncello a orchestr g moll Antonína Dvořáka.
V komisi, která rozhodovala o udělení Ceny Jiřího Bělohlávka, zasedli stejně jako v předchozích ročnících Anna Fejérová, Roman Bělor, Jan Fišer, David Mareček, Luboš Stehlík, Irvin Venyš a Jiří Vodička.
Anna Paulová patří k nejvýraznějším českým klarinetistům mladé generace. Získala ocenění v mnoha významných českých i mezinárodních klarinetových soutěžích. V patnácti letech debutovala s Prague Philharmonia a dirigentem Leošem Svárovským. Později vystoupila jako sólistka s dalšími předními českými i zahraničními orchestry. Vedle své sólové dráhy se věnuje komorní hře a spolupracuje s řadou vynikajících instrumentalistů. Zaměřuje se na skladby českých skladatelů 20. a 21. století (Bohuslav Martinů, Karel Husa, Viktor Kalabis, Josef Páleníček, Miloslav Ištvan, Jiří Teml, Zdeněk Šesták ad.) a spolupracuje také se skladateli mladé generace. Zabývá se rovněž interpretací Mozartova klarinetového koncertu v originální verzi na basetový klarinet. Studovala na Pražské konzervatoři u prof. Milana Poláka a prof. Ludmily Peterkové a na Akademii múzických umění v Praze u prof. Jiřího Hlaváče a prof. Vlastimila Mareše. Ve studiu pokračovala na Musikhochschule Lübeck, kde navštěvovala hodiny u prof. Sabine Meyer a prof. Reinera Wehle. Své studium si dále rozšířila na Royal Conservatoire Antwerp u prof. Annelien van Wauwe a na Accademia di Santa Cecilia v Římě pod vedením Maestra Alessandra Carbonareho. V současné době je doktorandkou na Akademii múzických umění v Praze. Zúčastnila se také řady mistrovských kurzů pod vedením špičkových sólistů a pedagogů.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]