Cenu Jiřího Bělohlávka získala klarinetistka Anna Paulová

Šestým laureátem Ceny Jiřího Bělohlávka pro umělce do třiceti let se stala klarinetistka Anna Paulová. V průběhu Open Air koncertu na Hradčanském náměstí v Praze, kterým Česká filharmonie pod taktovkou dirigenta Petra Altrichtera ukončila svou 128. sezonu, jí cenu předala Anna Fejérová, choť zesnulého šéfdirigenta prvního českého orchestru.
Anna Paulová (foto Martin Špelda)
Anna Paulová (foto Martin Špelda)

„Nesmírně si vážím Ceny Jiřího Bělohlávka a moc za ni děkuji. Mám obrovskou radost a zároveň cítím velkou zodpovědnost, že mohu být držitelkou tohoto ocenění,“ uvedla Anna Paulová. „Letos je to přesně deset let, kdy jsem měla tu čest vystoupit s Českou filharmonií právě pod taktovkou Jiřího Bělohlávka na Open Air koncertu České filharmonie na Hradčanském náměstí. Na tento koncert jsem byla vybrána na základě soutěže ‚Zahraj si s Českou filharmonií‘ a byl to jeden z mých nejkrásnějších hudebních zážitků,“ vzpomíná Anna Paulová na Open Air koncert v roce 2014, na němž zahrála „suverénně, a navíc pěkným tónem“ (článek na Opeře PLUS zde) druhou a třetí větu z Koncertu pro klarinet a orchestr č. 1 f moll od Carla Marii von Webera.

Cena Jiřího Bělohlávka je spojena s vystoupením na příštím Open Air koncertu České filharmonie a s peněžitou odměnou 50.000 korun, kterou věnoval Karel Pavlovský, člen Dynamického klubu dárců České filharmonie. Anna Paulová dále dostala diplom v podobě grafického listu, jehož autorem je malíř Jiří Voves, blízký přítel Jiřího Bělohlávka, který navrhl i jeho náhrobek na Vyšehradském hřbitově.

V roce 2019 získala Cenu Jiřího Bělohlávka hornistka Kateřina Javůrková, v roce 2020 dirigent a violoncellista Robert Kružík, v roce 2021 houslista Jan Mráček, v roce 2022 tenorista Petr Nekoranec a loni violoncellista Vilém Vlček, jenž se na letošním Open Air koncertu České filharmonie přednesl Rondo pro violoncello a orchestr g moll Antonína Dvořáka.

V komisi, která rozhodovala o udělení Ceny Jiřího Bělohlávka, zasedli stejně jako v předchozích ročnících Anna Fejérová, Roman Bělor, Jan Fišer, David Mareček, Luboš Stehlík, Irvin Venyš a Jiří Vodička.

Anna Paulová patří k nejvýraznějším českým klarinetistům mladé generace. Získala ocenění v mnoha významných českých i mezinárodních klarinetových soutěžích. V patnácti letech debutovala s Prague Philharmonia a dirigentem Leošem Svárovským. Později vystoupila jako sólistka s dalšími předními českými i zahraničními orchestry. Vedle své sólové dráhy se věnuje komorní hře a spolupracuje s řadou vynikajících instrumentalistů. Zaměřuje se na skladby českých skladatelů 20. a 21. století (Bohuslav Martinů, Karel Husa, Viktor Kalabis, Josef Páleníček, Miloslav Ištvan, Jiří Teml, Zdeněk Šesták ad.) a spolupracuje také se skladateli mladé generace. Zabývá se rovněž interpretací Mozartova klarinetového koncertu v originální verzi na basetový klarinet. Studovala na Pražské konzervatoři u prof. Milana Poláka a prof. Ludmily Peterkové a na Akademii múzických umění v Praze u prof. Jiřího Hlaváče a prof. Vlastimila Mareše. Ve studiu pokračovala na Musikhochschule Lübeck, kde navštěvovala hodiny u prof. Sabine Meyer a prof. Reinera Wehle. Své studium si dále rozšířila na Royal Conservatoire Antwerp u prof. Annelien van Wauwe a na Accademia di Santa Cecilia v Římě pod vedením Maestra Alessandra Carbonareho. V současné době je doktorandkou na Akademii múzických umění v Praze. Zúčastnila se také řady mistrovských kurzů pod vedením špičkových sólistů a pedagogů.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments