Ceny Thálie 2019: Kateřina Kněžíková, Ondřej Koplík, Alina Nanu, Dominik Vodička

  1. 1
  2. 2
Dnes večer byly na scéně Národního divadla uděleny Ceny Thálie za mimořádný výkon v uplynulé sezoně.
Gabriela Beňačková, Kateřina Kněžíková (foto Jaroslav Hauer, Thálie 2019)

V kategorii opera prestižní ocenění získali:
Sopranistka Kateřina Kněžíková: herecká asociace ji ocenila za rolu Julietty v inscenaci Julietta aneb Snář, jedné z vrcholných oper Bohuslava Martinů, kterou uvedlo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava. Mezi muži v operní kategorii byl na slavnostním večeru oceněn Ondřej Koplík za roli Dona Ramira v Popelce Gioacchina Rossiniho v inscenaci Divadla F. X. Šaldy Liberec. Thálii za celoživotní mistrovství v opeře dostala Gabriela Beňačková.

Sopranistka Kateřina Kněžíková vdechla podle poroty postavě Julietty fantazijně snovou polohu, kterou ve scénách vášnivých mileneckých hádek podpořila dynamickým herectvím. „Není to hravá subreta, která lehkovážně přechází z jednoho vztahu k druhému, ale plnokrevná žena, jež o svého milovaného muže bojuje do poslední chvíle, třebaže nezvítězí,“ uvádějí porotci.

Ondřej Koplík (foto Jaroslav Hauer, Thálie 2019)

Ondřej Koplík vytvořil postavu Dona Ramira jako dynamického, velkoryse a pozitivně smýšlejícího šlechtice i jako zamilovaného mladíka – do té míry inteligentního, že si je vědom svého cíle. „Podal vskutku rossiniovský pěvecký výkon: bravurními koloraturami, perfektní srozumitelností slova a pravým italským briem se v tomto oboru řadí po bok prvořadých pěvců,“ uvedla porota.

Dvaasedmdesátiletá Gabriela Beňačková-Čápová ve světě proslavila dílo Leoše Janáčka, do povědomí českých a slovenských posluchačů se světoznámá operní pěvkyně se slovenskými kořeny asi nejvíce zapsala jako Mařenka ve Smetanově Prodané nevěstě. Majitelka lyrického sopránu dobyla nejvýznamnější operní domy světa. A proslula v roli Smetanovy Libuše při znovuotevření pražského Národního divadla v roce 1983.

V oboru muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry:
Martina Šnytová cenu získala za roli Reno Sweeneyové v inscenaci Děj se co děj, kterou uvedlo Národní divadlo moravskoslezské Ostrava. V mužské kategorii dostal cenu Vojtěch Dyk za dvojroli Sherlocka Holmese a sira Arthura Conana Doylea v inscenaci Legenda jménem Holmes, kterou uvedlo pražské Hudební divadlo Karlín. Cenu za celoživotní mistrovství v oboru muzikál a opereta dostala herečka Věra Vlková.

Martina Šnytová patří podle poroty k nejtalentovanějším operetním a muzikálovým herečkám ostravského souboru. Zazářila již v mnoha velkých rolích a i v té, za níž byla dnes oceněna, skvěle zpívá, tančí, stepuje, uvedli porotci. Plně profesionálním výkonem baví a uchvacuje publikum od začátku až do konce představení. Podle poroty charismatický Vojtěch Dyk nalezl pro svoji dvojroli legendárního detektiva i jeho neméně slavného autora správnou míru stylizace, s lehkostí sobě vlastní zvládá jak herectví, tak zpěv velkého rozsahu – včetně jódlování. Během představení téměř neopustí jeviště a po celou dobu je bezprostřední, zábavný a přesvědčivý.

Marná opatrnost – Alina Nanu (Foto Serghei Gherciu)

V oboru tanec:
První sólistka Baletu Národního divadla Alina Nanu cenu získala za roli Lise v inscenaci Marná opatrnost, kterou uvádí první česká scéna. V mužské kategorii cenu dostal Dominik Vodička za roli Muže v Kytici, kterou pro Pražský komorní balet nastudoval choreograf Petr Zuska. Cenu za celoživotní mistrovství v oboru tance dostala Zdenka Kratochvílová. Letos nově zavedenou cenu v kategorii alternativní a loutkové divadlo obdržel na dnešním ceremomiálu v pražském Národním divadle Milan Hajn za roli Bílého tesáka v inscenaci Divadla DRAK Hradec Králové. Nová kategorie má zatím jednu cenu, tedy nikoli cenu pro mužského a ženského protagonistu jako ve zbylých kategoriích.

Balet Marná opatrnost britského choreografa Fredericka Ashtona patří k nejslavnějším, ale také k nejstarším, které se dochovaly, poprvé byl uveden v roce 1789. Baletní příběh je obdobou Prodané nevěsty s humornými i lyrickými scénami. Porota o roli Aliny Nanu říká, že rošťácky protančí baletem, fandíte jejím poťouchlostem i rozjívenosti, a přitom si skoro neuvědomíte, s jakou samozřejmostí se vypořádává s náročnou Ashtonovou choreografií plnou obtížných tanečních ozdob.

Pohyb Dominika Vodičky podle poroty souzní citlivě s hudební předlohou, kterou složil Ondřej Brousek. „V dramatických momentech je přirozeně mužný, dynamický, v lyrických pasážích něžný a pokorný. Role Muže v baladickém příběhu je plná kontrastů a emocí, které tanečník na jevišti silně prožívá,“ uvedla porota.

Milan Hajn podává podle poroty v roli Bílého tesáka naprosto výjimečný a komplexní herecký výkon, který v sobě spojuje jevištní práci s moderní záznamovou technikou (využití live cinema) a zároveň velmi osobní herecký projev v ich formě. Jeho soustředěné herectví plasticky zachycuje postupnou domestikaci divokého zvířete, aniž by to na diváka působilo nevhodně, uvedli porotci.

Zdenka Kratochvílová se narodila v roce 1956, v roce byla 1958 zakládající členkou Fialkovy Pantomimy Na zábradlí a do roku 1975 tam vytvořila řadu rolí lyrických, komických i klaunských. Od roku 1974 učila na hudebně dramatickém oddělení Pražské konzervatoře, spolupracovala jako choreografka na řadě činoherních inscenací doma i v zahraničí.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na