Česká filharmonie a Dvořák: Energický Ferrández a vynikající Byčkov

Na počátku sezóny 2023/24 se Česká filharmonie odhodlala k zajímavému počinu – nabízí publiku ve třech po sobě jdoucích koncertech tři Dvořákovy vrcholné symfonie. Náplní druhého koncertu v pořadí byla Symfonie č. 7 d moll uváděna na koncertech 4. – 6. října 2023. Jako doplňující program vybral šéfdirigent Semjon Byčkov pro začátek října Koncertní předehru Othello a slavný Koncert pro violoncello a orchestr h moll, k jehož provedení přizval mladého španělského virtuosa Pabla Ferrándeze a Rudolfinem tak zarezonoval i jeho nástroj od Stradivariho z roku 1689.
Pablo Ferrández, Semjon Byčkov, Česká filharmonie, 5. října 2023, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)
Pablo Ferrández, Semjon Byčkov, Česká filharmonie, 5. října 2023, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)

Koncertní předehra Othello byla komponována na přelomu let 1891 a 1892. Tvoří poslední část cyklu ouvertur Příroda, Život a Láska. Názvy předeher se postupně měnily. Teprve v tištěné podobě (Simrock, Berlín 1894) dostaly svou konečnou podobu a opusová čísla (V přírodě, op. 91, Karneval, op. 92, a Othello, op. 93). Dvořák se inspiroval dílem Williama Shakespeara, v jeho partituře se dá najít jedenáct textových poznámek odkazujících na tohoto klasika. Co vzbuzovalo pochybnosti, byl původní název Láska, neboť ta Othellova byla natolik děsivá a zničující, že by byl takový pojem zavádějící – a proto byla skladba přejmenována na Othello. Nejvíc prostoru v díle věnoval Dvořák vykreslení démonické vášně, pocitu žárlivosti a poté smrti a smutku odkazujíce na své Requiem, které napsal o rok dříve v roce 1890. Semjon Byčkov vedl orchestr precizně, ale i empaticky s ohledem na všechnu tuto démoničnost a změť vášní a emocí. 

Poté následoval Koncert pro violoncello h moll, který začal Dvořák komponovat ke konci svého pobytu v Americe. Přitom ve violoncellu dlouho nespatřoval sólové dispozice („nahoře huhňá a dole brumlá“). Paradoxně tato jeho skladba se stala jednou z nejslavnějších a nejčastěji hraných, předčila i Dvořákovy koncerty pro klavír a housle. Vzhledem ke své náročnosti se stává prubířským kamenem pro každého violoncellistu. Koncert má obvyklé třívěté schéma: první věta Allegro je zkomponována v sonátové formě. Druhou větu Adagio ma non troppo charakterizuje vřelá lyrická nálada, třetí věta Finale. Allegro moderato má formu ronda. V celém koncertu se odráží určitý smutek, touha po domově, rodině – je velmi emocionální, plný skvostných melodií, ale i znamenité instrumentace. Pablo Ferrández má tuto skladbu dobře zažitu, zařadil ji ostatně už na své první CD. V Rudolfinu ji provedl s jistotou, patřičným zápalem, energií a španělským temperamentem, který se snoubil s něžnou lyrikou v pomalejších částech. Česká filharmonie mu byla skvělým nejen doprovodným tělesem, ale i partnerem, neboť skladba obsahuje mnoho krásných instrumentálních sól. Semjon Byčkov měl provedení pevně v rukou, souhra dirigenta se sólistou působila symbioticky. Interpretační koncepci i její provedení publikum odměnilo bouřlivým potleskem.

Pablo Ferrández, 5. října 2023, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)
Pablo Ferrández, 5. října 2023, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)

Druhá půle večera patřila Symfonii č. 7 d moll, která náleží k pochmurnějším dílům odrážejícím Dvořákovy myšlenky existenciálního charakteru. Objednávku na ni dostal od Královské filharmonické společnosti v Londýně, neboť Dvořák byl v roce 1884 jmenován jejím čestným členem. Sám Antonín Dvořák dirigoval její světovou premiéru 22. dubna 1885 v londýnském St. James Hall. Skladba byla přijata s nadšením. Po formální stránce skladba dodržuje běžné čtyřvěté schéma, první Allegro maestoso a poslední věta Allegro byly zkomponovány v sonátové formě, druhá klidnější část nese název Poco adagio a na třetím místě následuje energické scherzo Vivace. Skladba vyzněla ve vyvážené logice tempové výstavby, kterou orchestru vnukl vynikající Semjon Byčkov. Ten dirigoval Dvořákovu symfonii již tradičně zpaměti bez partitury s důrazem na emocionální náboj, tragiku a zádumčivost, ale také rytmickou artikulaci, nevyhýbal se ani odlehčenosti tanečních úseků. Ve třetí části Vivace hrála Česká filharmonie chvíli v malém „oslabení“ z důvodu náhlé indispozice členky prvních houslí, což poněkud ozvláštnilo, ale nenarušilo průběh koncertu. Skladba vyvrcholila úderným allegrem, které v podání České filharmonie pod vedením šéfdirigenta Semjona Byčkova vyznělo v náležitém lesku.

Česká filharmonie – Pablo Ferrández
psáno z koncertu 5. října 2023, 19:30 hodin
Rudolfinum, Praha

Program:
Antonín Dvořák: Othello, koncertní předehra op. 93
Antonín Dvořák: Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104
Antonín Dvořák: Symfonie č. 7 d moll, op. 70

Účinkující:
Pablo Ferrández
violoncello
Česká filharmonie
Semjon Byčkov – dirigent

Pablo Ferrández, Semjon Byčkov, Česká filharmonie, 5. října 2023, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)
Pablo Ferrández, Semjon Byčkov, Česká filharmonie, 5. října 2023, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments