Česká filharmonie oslaví nový rok ve francouzském stylu

Česká filharmonie se na Silvestrovských a Novoročních koncertech vrátí nejen do belle époque. Pod taktovkou dirigenta a častého hosta prvního českého orchestru Tomáše Netopila zazní díla francouzských skladatelů přelomu 19. a 20. století jako Claude Debussy, Gabriel Fauré, Jules Massenet, Francis Poulenc, Maurice Ravel, Camille Saint-Saëns a Eugène Ysaÿe. Sólisty budou houslista a umělecký partner orchestru Josef Špaček a violoncellista a koncertní mistr České filharmonie Ivan Vokáč. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina 31. prosince 2024 v 15:00 hodin a 1. ledna 2025 v 15:00 a ve 20:00 hodin, veřejná generální zkouška se uskuteční na silvestra v 11:00 hodin. Koncerty na Nový rok moderuje Marek Eben, večerní Novoroční koncert v přímém přenosu vysílá Česká televize na programu ČT art. Koncerty se konají ve spolupráci s Prague Sounds.
Smetanova Litomyšl: Velké finále – Má vlast 6. července 2024, Festivalová hala, Litomyšl – Tomáš Netopil a Česká filharmonie (zdroj Smetanova Litomyšl)
Tomáš Netopil a Česká filharmonie (zdroj Smetanova Litomyšl)

Dramaturgie koncertů na Nový rok se už čtvrtý rok zaměřuje na hudbu vybrané země. V roce 2022 Česká filharmonie nabídla vídeňský program pod taktovkou Manfreda Honecka. Na Novoročních koncertech zazněly polky, valčíky a slavné operní melodie vídeňských autorů, zejména Johanna Strausse ml. a jeho bratra Josefa. Nechyběly však ani skladby Franze von Suppé a Franze Lehára. O rok později dirigent Juanjo Mena, kytarista Pablo Sáinz-Villegas a mezzosopranistka Clara Mouriz provedli skladby španělských autorů Manuela de Fally, Joaquína Rodriga, Joaquína Turina a Xaviera Montsalvatgeho. Letošní Novoroční koncerty s dirigentem Jakubem Hrůšou a houslovým virtuosem Jiřím Vodičkou otevřely Rok české hudby českou hudbou. Zazněly na něm díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Josefa Suka a Oskara Nedbala.

Na přelomu letošního a příští roku se Česká filharmonie zaměří na Francii. Francouzská hudba druhé poloviny 19. a začátku 20. století se vyznačuje odklonem od tradičních forem a harmonií směrem k experimentování s novými zvukovými barvami a strukturami. Skladby francouzských autorů tohoto období jsou plné rytmického novátorství, barvitosti a hlubokých emocí, které dokáží oslovit i dnešní publikum.

Na Silvestrovských a Novoročních koncertech zazní Bacchanale z opery Samson a Dalila a Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 a moll Camilla Saint-Saënse, v němž se sólového partu ujme Ivan Vokáč. Gabriel Fauré je autorem Pavane, inspirované vznešeným španělským dvorským tancem, a Sicilienne, tanečního čísla ze scénické hudby k dramatu Maurice Maeterlincka Pelléas et Mélisande. Caprice dʼaprès lʼétude en forme de valse de Saint-Saëns je aranžmá poslední ze šesti klavírních etud Camilla Saint-Saënse od belgického houslisty, dirigenta a skladatele Eugèna Ysaÿe. Od Francise Poulenca, nejmladšího z autorů v programu stojícího již mimo belle epoque, návštěvníci koncertů uslyší dvě části z pětidílné orchestrální suity z baletu Les biches. Úvodní Rondeau je energické, s ústředním fanfárovým tématem trubky, které se opakovaně střídá s pomalejšími úseky. Po pomalejším Adagiettu nastupuje třetí část suity, Rag-mazurka v tempu presto. Jules Massenet je autorem Meditace, symfonického intermezza pro housle a orchestr z opery Thaïs, v němž se sólového partu stejně jako v Caprice od Saint-Saënse chopí Josef Špaček. Program koncertů uzavře slavný La Valse Maurice Ravela.[

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments