Česká filharmonie oslaví v lednu 130. výročí

Svůj první koncert uspořádala Česká filharmonie 4. ledna 1896. Za řízení Antonína Dvořáka uvedla čtyři jeho skladby. Významné výročí si orchestr připomene dvojicí koncertů 1. a 2. dubna 2026 pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova. Na programu budou první a druhá věta z Dvořákovy Novosvětské symfonie a dvě skladby Bedřicha Smetany – předehra k Prodané nevěstě a symfonická báseň Vltava. Koncerty ve Dvořákově síni Rudolfina bude provázet promítání archivních videomateriálů z historie orchestru. O týden později vyjde u společnosti Pentatone kompletní nahrávka dokončených symfonií Gustava Mahlera, na které první český orchestr pod Byčkovovou taktovkou pracoval od roku 2018.

Luděk BřezinaPR
3 minut čtení
Česká filharmonie (foto Petra Hajská)

„Když jsem před sedmi lety začínal vést tento orchestr, měl jsem sen o tom, že se Česká filharmonie stane součástí té malé skupiny, která tvoří světovou orchestrální elitu, a že se postarám o to, aby ji svět znal a uznával. A tento sen se splnil,“ říká Semjon Byčkov, šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie.

Činnost České filharmonie dnes stojí na třech základních pilířích: koncertní činnosti, nahrávacích projektech a vzdělávacích aktivitách. Orchestr pravidelně vystupuje doma i v zahraničí a dlouhodobě sklízí výrazné ohlasy publika i odborné kritiky na tuzemských i nejprestižnějších světových pódiích. Vedle koncertní činnosti se Česká filharmonie v posledním desetiletí výrazně prosadila také v oblasti nahrávek, kde vznikla řada mezinárodně oceňovaných projektů. Pod vedením Semjona Byčkova pořídil orchestr kompletní nahrávku symfonických děl Petra Iljiče Čajkovského, která navázala na komplet symfonií a instrumentálních koncertů Antonína Dvořáka v nastudování Jiřího Bělohlávka, a v současnosti završuje rozsáhlý projekt nahrávání symfonií Gustava Mahlera. Třetím pilířem jsou vzdělávací aktivity, které Česká filharmonie systematicky rozvíjí a které ji propojují s mladými hudebníky, pedagogy i širokou veřejností. Tyto tři oblasti společně formují Českou filharmonii jako moderní kulturní instituci s pevnými historickými kořeny a jasnou mezinárodní ambicí.

V posledních letech Česká filharmonie systematicky rozšiřuje své působení i mimo koncertní pódia a posiluje své know-how v oblasti fundraisingu a marketingu. Významnou roli v tomto směru sehrál Dynamický klub dárců, iniciovaný Tomem Schreckerem, jedním z Wintonových dětí a blízkým přítelem Jiřího Bělohlávka, který orchestru odkázal závěťový dar ve výši téměř šestnáct milionů korun. Výrazného úspěchu dosáhla Česká filharmonie také s fundraisingovou kampaní Opus 85, jejímž cílem bylo získat 85 milionů korun od soukromých dárců. Vybraná částka nakonec dosáhla téměř 140 milionů korun. Podpora partnerů a mecenášů umožňuje orchestru dlouhodobě rozvíjet profesionální marketingovou strategii. V roce 2024 byla Česká filharmonie pověřena koordinací a komunikací Roku české hudby, který vyvrcholil rezidencí orchestru v newyorské Carnegie Hall a byl doprovázen oceňovanou kampaní Nezapomeňte.

Česká filharmonie vznikla na konci 19. století z iniciativy hudebníků orchestru Národního divadla a od počátku je úzce spjata s českou hudební identitou i dějinami země. Stála u zrodu samostatného Československa v roce 1918 a v průběhu 20. století sehrála významnou roli v klíčových historických momentech – od Koncertu díkůvzdání pod vedením Rafaela Kubelíka po skončení druhé světové války přes koncerty na památku Jana Palacha až po občanské postoje orchestru v roce 1989. V čele orchestru stanula řada výrazných osobností, mimo jiné Václav Talich, Karel Ančerl či Václav Neumann. Novodobou historii České filharmonie výrazně ovlivnil návrat Jiřího Bělohlávka v roce 2012 a od roku 2018 pak působení šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova, pod jehož vedením orchestr dále posiluje svou uměleckou kvalitu i mezinárodní renomé.

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře