U labelu Pentatone již sir Simon Rattle s Českou filharmonií a Magdalenou Koženou vydal dvě nahrávky: Folk Songs (2023) s orchestrálními úpravami lidových písní autorů, jako jsou Luciano Berio, Maurice Ravel či Manuel de Falla, a Czech Songs (2024), kde zaznívají písně Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů, Leoše Janáčka a dalších českých skladatelů inspirované domácí písňovou tradicí.
Sir Simon Rattle má k hudbě Antonína Dvořáka osobní a dlouholetý vztah, který sahá až do jeho dětství. „To, že jsme s otcem znovu a znovu hráli Dvořákovy Slovanské tance během mého dětství a dospívání, patrně do značné míry ovlivnilo, že jsem se stal hudebníkem. Přijet sem, do místa, kde tyto tance vznikly, a nahrát je s Českou filharmonií, pro mě bylo něco opravdu krásného,“ vzpomíná dirigent.
Jeho vztah k orchestru se postupně prohluboval i díky nahrávkám České filharmonie, které měl možnost poslouchat již jako chlapec: „Byl jsem jejím obdivovatelem už jako dítě. Kupoval jsem si tehdy desky Supraphonu a slyšel ten velmi neobvyklý, jedinečný zvuk orchestru: jasně barevný, mimořádně živý a pohotový, plný osobitosti a výraznosti,“ říká sir Simon Rattle.
Slovanské tance zaujímají ve Dvořákově tvorbě mimořádné místo. Vznikly na popud berlínského vydavatele Fritze Simrocka, který skladatele vyzval, aby vytvořil vlastní cyklus po vzoru Brahmsových Uherských tanců. Dvořák přitom nečerpal přímo z lidových melodií, ale zkomponoval originální hudbu vycházející z rytmů a charakteru slovanských tanců – furiantů, polonéz, skočných či dumek. Simon Rattle k tomu dodává: „Jsou to nádherně jiskřivé skladby inspirované slovanským folklórem, které pomohly uvést českého mistra na mezinárodní scénu.“ Australský hudební magazín Limelight zařadil novou nahrávku Dvořákových Slovanských tanců v podání České filharmonie a sira Simona Rattla mezi Editor’s Choice ve svém nejnovějším vydání. Recenzenti píší: „Není jen vzrušující znovu objevovat prosluněné vrchy Čech ve Dvořákových trvale životaplných Slovanských tancích, je i potěšení slyšet obě řady v jejich celistvosti.“ Dále uvádějí: „V této nahrávce dosahují Rattle a jeho čeští filharmonici třpytivých barev v dechových i smyčcových nástrojích a jako by v každé skladbě objevovali nové odstíny.“ A uzavírají: „Ačkoliv nahrávky Kubelíka, Doratiho, Szella, Talicha či Mackerrase budou vždy považovány za vrcholné v tomto repertoáru, Rattle a jeho čeští filharmonici spojují vytříbenost s energií a vytvářejí půvabnou a vysoce doporučeníhodnou alternativu.“
Sira Simona Rattla, jednoho z nejvýznamnějších dirigentů současnosti, rytíře a držitele Řádu za zásluhy uděleného britskou královnou Alžbětou II. i městem Berlín, oceněného k sedmdesátinám Hudební cenou Ernsta von Siemense – často označovanou za Nobelovu cenu hudby – vídáme v Rudolfinu v posledních letech pravidelně. Vyvrcholením jeho dlouhodobé spolupráce s Českou filharmonií, která zahrnovala například sezonní rezidenci 2022/2023 spolu s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou, se stal od sezony 2024/2025 titul hlavního hostujícího dirigenta, nesoucí dovětek „k poctě Rafaela Kubelíka“. Právě s Kubelíkem Rattla pojí i stejný šéfdirigentský post u Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu.
Ve 130. sezoně povede sir Simon Rattle Českou filharmonii na koncertech v Rudolfinu ve dnech 10.–12. prosince v programu zahrnujícím Berlioze (Harold v Itálii), Lutosławského (Chain III) a Beethovena (Eroica). Následovat budou koncerty 17.–19. prosince s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou, na nichž zazní díla Clauda Debussyho, Oliviera Messiaena a Gustava Mahlera.