Česká filharmonie zahrála Sibelia pod vedením specialistky

U příležitosti 110. výročí narození Rafaela Kubelíka uspořádala Česká filharmonie koncert ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Konal se ve svém prvním uvedení 20. června 2024. Orchestr hrál pod taktovkou finské dirigentky Dalii Stasevské. Ta do svého programu zařadila díla Wolfganga Amadea Mozarta a Jeana Sibelia. Sólistou večera byl americký klavírista Emanuel Ax. Jeho podání klasického klavírního koncertu, stejně jako orchestrální interpretace Sibeliovy Finnlandie a Páté symfonie byly přijaty s velkými ovacemi publika.
Dalia Stasevska, Emanuel Ax, Česká filharmonie, 20. června 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)
Dalia Stasevska, Emanuel Ax, Česká filharmonie, 20. června 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)

Koncert se nesl ve znamení poctivého hudebního umění, které bylo prováděno s pokorou k zařazeným skladbám. Hlavní strůjkyní úspěchu celého večera byla sympatická finská dirigentka Dalia Stasevska. Orchestr vedla s jasnou interpretační koncepcí a pevným gestem. Její nadšený tvůrčí výkon strhl nejen umělecké těleso, ale nakazil i posluchače v sále.

V první polovině večera zazněl Koncert pro klavír a orchestr č. 25 C dur K 503 od Wolfganga Amadea Mozarta, dílo zvláštní mezi ostatními autorovými koncerty svým časovým rozsahem i hudební náplní. Tři věty tohoto cyklu naplnily bezmála čtyřicet minut. Koncert nese ve svém kompozičním zpracování silné symfonické rysy, ve nichž dominuje propracovanost linií a bohatá polyfonní práce. Svým nevtíravým tematickým materiálem a jeho nosným rozvojem připomínal v některých významných pasážích autorovu Symfonii C dur „Jupiter“, vzniknuvší v časovém odstupu dvou let.

V klavírním koncertu nacházíme pozoruhodné detaily i velkorysá koncepční řešení. Úvodní věta je uvozena dvěma expozicemi. První je podle zvyklostí orchestrální, druhá je naplněna spoluprací orchestru a sólisty. Zcela mimo rámec klasického kánonu jsou tóniny vedlejšího tématu, v první expozici osciluje mezi c moll a C dur, aby se ve druhé ještě více vzdálilo do Es dur. Dílo je naplněno pozoruhodným množstvím frygických akordů, mnohoznačných alterací, chromatických terciových příbuzností a množstvím další elementů, které se zařadily do hojně používaných kompozičních prostředků až v hudbě romantické. Uvedené pikantnosti pomohly udržet pozornost publika. Dalia Stasevská zvolila pro doprovod početné obsazení smyčců, avšak udržela skladbu v pregnantním i jemně odstiňovaném dynamickém klimatu.

Dalia Stasevska, Česká filharmonie, 20. června 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)
Dalia Stasevska, Česká filharmonie, 20. června 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)

Stěžejní pozornost publika však patřila sólistovi večera, legendě amerického klavírního umění Emanuelu Axovi. V duchu obsahu Mozartova koncertu přistoupil ke skladbě s moudrostí zralého umělce, a nenechal se tak strhnout k přehnané dynamické a agogické rozevlátosti. Proto také hlavní kadence koncertu získala pod jeho prsty rozměr dynamického vrcholu celé skladby. Popisovaný sólový výstup totiž nevyužívá jen běhů a další virtuózní techniky. Pianista zde zahraje téměř úplnou orchestrální expozici, jako by šlo o klavírní výtah. Je to logické, protože prezentace tohoto typu není pro sólový nástroj využita v druhé expozici, kde je to očekáváno. Hra Emanuela Axe byla slyšitelná i v pianissimech za doprovodu orchestru a zřetelná v každém tónu. Za svůj oduševnělý výkon sklidil velký potlesk a odvděčil se za projevené sympatie přídavkem.

Hlavním autorem druhé poloviny večera se stal finský skladatel Jean Sibelius, od něhož zazněly dvě reprezentativní skladby. Životní data autora 1865–1957 promlouvají o tom, že je generačním vrstevníkem Gustava Mahlera či našeho Josefa Bohuslava Foerstera. Jean Sibelius patří tedy mezi pozdně romantické skladatele, pro finskou národní hudbu je však zjevem zakladatelským. Národní hrdost a obraz bojů za finskou nezávislost vtělil do heroické symfonické věty Finnlandia (1900). Je uzavřena hymnicky naladěnou melodií, jež je jádrem celé skladby. Obklopují ji dramatické, pochodové i fanfárovité díly. Dirigentka Daria Stasevska zde vedla Českou filharmonii do velebného zvuku, nebrzdila ani břesknost činelů a údernost bicí baterie. Po úspěšném provedení pak obřadně děkovala orchestru, že s úctou provedl jeden z největších hudebních symbolů její země.

Jako příklad rozměrných Sibeliových symfonických pláten byla zařazena autorova Symfonie č. 5 Es dur z roku 1915, finální verze vznikla v roce 1919. Úpravy díla tedy probíhaly nejen ve válečných letech, ale současně i v pohnuté době boje Finska za nezávislost. Ten byl vítězně završen v roce 1917. V hudbě Páté symfonie se již plně rozvinul ostře chromatizovaný pozdně romantický hudební jazyk. Není však snadno převoditelný do intencí středoevropských pozdně romantických skladatelů Gustava Mahlera či Richarda Strausse. Sibelius v době tvorby symfonie citlivě přejímá i další podněty z impresionismu, lze vyposlouchat i vlivy historického jazzu. Svět sledované symfonie je tak rozdělen do složitých raně modernistických pasáží, které rámují prostředek díla naplněný lidovou hudbou a jazzem. Tento pročištěný střed skladby mi připadal jako průzračná laguna v korálovém ostrově. Popsaný průběh je třeba chápat v intencích severské hudební kultury, a není nutné se tedy pozastavovat nad stylovou neurovnaností. Dirigentka Dalia Stasevska ke skladbě přistoupila jako odbornice na interpretaci a odhalila posluchačům všechny výrazové vrstvy. Pod jejím vedením se vyjevily uvedené inspirace. Pregnantně vyznělo též specifikum závěrů krajních vět, kdy posluchač skladbu opouští „v nejlepším“, tedy v okamžiku plně rozeznělé symfonické tkáně. To je v příkrém kontrastu se zvyklostmi valné většiny evropské romantické hudby, která z konce skladby vytváří zvláštní dějovost a hudbu uzavírá pomocí závěrových codových procesů.

Dalia Stasevska, Česká filharmonie, 20. června 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)
Dalia Stasevska, Česká filharmonie, 20. června 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Česká filharmonie)

Dalia Stasevská znovu objevila českému publiku Sibeliovu hudbu. Adekvátně umělecky vysvětlena se posluchačům evidentně líbila. V České filharmonii našla dirigentka zaníceného spojence. Večer se pak stal vítaným zpestřením v rámci Roku české hudby, kdy jsme mohli srovnat podmínky pro vznik finské národní hudby s podmínkami domácími.

Česká filharmonie • Dalia Stasevska
20. června 2024, 19:30 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň, Praha

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro klavír a orchestr č. 25 C dur, K 503 (39′)

— Přestávka —

Jean Sibelius: Finlandia, symfonická báseň, op. 26 (9′)
Jean Sibelius: Symfonie č. 5 Es dur, op. 82 (32′)

Účinkující:
Emanuel Ax – klavír
Česká filharmonie
Dalia Stasevska – dirigentka

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments