Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Českolipský komorní cyklus se proměnil v malý festival a zahájil předprodej vstupenek
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyZ domova

Českolipský komorní cyklus se proměnil v malý festival a zahájil předprodej vstupenek

Českolipský komorní cyklus v roce 2025 přichází s novou koncepcí. Původně celoroční řada komorních koncertů se proměňuje v intenzivní čtyřdenní festival, který od 8. do 11. května 2025 přinese nejen skvělé hudební zážitky, ale i hlubší dramaturgické propojení. Jako jeho středobod zvolili pořadatelé průsečík mezi klasickou hudbou, folklórem a improvizací.

Jitka CidlinováPR
Publikováno 06/03/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Kostel Mistra Jana Husa v České Lípě (zdroj Město Česká Lípa)
Kostel Mistra Jana Husa v České Lípě (zdroj Město Česká Lípa)

„Klasika a folklór nejsou dva oddělené světy, ale naopak se vzájemně inspirují a prolínají. Do programu jsme proto zařadili interprety, kteří toto vzájemné působení zkoumají, nebojí se experimentovat a překvapovat,“ říká dramaturg cyklu Martin Prokeš.

Nová koncepce komorního cyklu rozšiřuje tradiční vidění klasické hudby. Přivítá vynikající klasicky erudované hudebníky, všichni se ale zároveň velice rádi pohybují na poli improvizace. „Chceme ukázat, že i například tak tradiční nástroje jako jsou varhany nebo cimbál, mají pro diváka až netušené nadžánrové možnosti,“ doplňuje Prokeš.

Během čtyř dní se v prostoru kostela Mistra Jana Husa v České Lípě potká cimbál s varhanami, elektronika s historickými příběhy, improvizace s barokními harmoniemi. Společné téma? Folklór. Ten původní, zapomenutý i nově vymyšlený. Když už je řeč o varhanní improvizaci, je nasnadě, že se neobejdeme bez dvou zvučných jmen. Na komorním cyklu se představí mistr i žák, Jaroslav Tůma i Jiřina Marešová.

Varhaník Jaroslav Tůma cyklus zahájí 8. května v programu postaveném na zvukových principech zdánlivě kontrastních nástrojů, varhanám a cembalu budou odpovídat cimbál a píšťaly Jana Rokyty. V pátečním programu přijde na řadu nová podoba tzv. Heimatliteratury. Moos Loos a Further Down v projektu Heimatcore spojují básně a elektroniku, romanticky i naturalisticky reflektují krajinu severních Čech a rázovité typy, které ji obývají.

Sobota 10. května nabídne koncerty hned dva. Na čistě improvizační „Momentum / oka-mžik“ varhanice Jiřiny Marešové a klarinetisty Matouše Vlčinského a naváže ČaroTaj, s lidovými písněmi z pomezí Moravy a Slovenska v neotřelém aranžmá. Nevšední kontrast čistých vokálů a nástrojů z basové části spektra zaujme na první poslech. Českolipský komorní cyklus zakončí v neděli 11. května houslista Jiří Sycha a cembalista Filip Dvořák barokní hudbou kořeněnou folklórem. Koncertní program doplní besedy s historikem Tomášem Cidlinou a litoměřickým biskupem Stanislavem Přibylem.

Nedílnou součástí cyklu zůstává moderátor Pavel Ryjáček a jeho rozhovory s umělci. „Tyto diskuse jsou u diváků nesmírně oblíbené a pomáhají jim porozumět hudbě v hlubších souvislostech. Vzniká tak mimořádně blízký vztah mezi hudbou, interpretem a divákem,“ zdůrazňuje Prokeš.

Vstupenky na jednotlivé koncerty i abonmá je již v prodeji. Podrobný program a informace o vstupenkách naleznete na www.clkc.cz.

TémataJaroslav TůmaJiřina MarešováLípa Musica
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek ZUŠ Říčany – logo ZUŠ Říčany hledá učitele hry na hoboj
Další článek Musica Florea: Hudební improvizování 17. století, 3. března 2025, Atrium Žižkov, Praha (foto Adam Rojko) Musica Florea v proudu improvizace – Když pravidla mizí a zůstává jen hudba
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up