Chaos, napětí, smích: baletní Sarkasmy odhalují hloubky lidské zkušenosti

„Naše nová inscenace nabízí kontrastní pohledy na lidskou zkušenost – od grotesky přes napětí až po neklid v tichu. Chceme, aby se divák zasmál i zamyslel. Sarkasmy nejsou výsměch. Jsou pozvánkou ke sdílenému prožitku. Tento večer je oslavou choreografické rozmanitosti a odvahy, s jakou se každý z tvůrců dívá na náš svět. Jsem hrdý na to, že Balet Národního divadla může uvést dvě světové premiéry v jednom večeru a současně přivítat v Praze klasika evropské taneční moderny Hanse van Manena,“ říká umělecký ředitel Baletu ND Filip Barankiewicz.
V choreografii …And How Is Your Life? přichází Andrej Kajdanovskij s poetickým, avšak výstižným pohledem na fenomén stresu v dnešním světě. V absurdním koloběhu každodenního života hledá choreograf okamžik zastavení, oddechu i syrové reakce na zahlcení vnějšími podněty. Tato práce vychází z hluboce lidské otázky: jsme ještě schopni cítit, nebo už jen běžíme vpřed – protože běžet je jednodušší než se zastavit?
Tělo – a tanec jako jeho nejpřirozenější výraz – se v této choreografii stává nástrojem výpovědi o našem nitru. Kajdanovskij balancuje mezi instinktem a racionalitou, mezi touhou utéct a potřebou zůstat. Vizuálně výrazná inscenace je výzvou k autenticity, k odvaze projevit emoce i uprostřed tlaku, který se často tváří jako nutnost.
„Žijeme v době, kdy se stres stal normou. Už to není reakce na nebezpečí, ale na informaci. A tělo si pořád myslí, že musí bojovat nebo utéct – jen mu nedáváme prostor. Tanec je pro mě způsob, jak tenhle vnitřní boj zviditelnit. A třeba si ho konečně uvědomit,“ říká Andrej Kajdanovskij.



Choreografie Sarcasmen vznikla v roce 1981 a patří k vrcholům tvorby Hanse van Manena. Toto komorní dílo pro dva tanečníky a klavíristu bylo původně vytvořeno pro Rachel Beaujean a Clinta Farhu. Jak je pro Van Manena typické, i zde tvoří ústřední téma vztahy – jejich napětí, ironie
i vzájemná provokace. Sarcasmen je baletem o vymezování se, souboji i vnitřním pnutí, které se však nikdy nepřehoupne do otevřené agrese. Je to hra, v níž se přitažlivost střídá s odtažitostí, důvtip s vášní – vše v dokonale elegantní choreografii s nenápadnou erotičností.
Balet zazářil hned při premiéře, která pro Rachel Beaujean znamenala průlom v kariéře – po úspěchu Sarcasmen byla povýšena na sólistku Nizozemského národního baletu. Nyní se Rachel Beaujean do Prahy vrací, aby dílo nastudovala, a přináší s sebou nejen své osobní zkušenosti z původního uvedení, ale i hluboké porozumění Van Manenovu stylu.
Hudebním podkladem baletu je výjimečný cyklus Sarkasmy op. 17 Sergeje Prokofjeva – expresivní skladba pro sólový klavír, která vznikla mezi lety 1912 a 1914. Pět drobných částí, plných ostrých rytmů, disonancí a prudkých kontrastů, představuje hledání nové hudební řeči. Skladba se stala oblíbenou mezi avantgardními skladateli a interprety – i díky ironickému podtextu, který přechází od sarkasmu ke zneklidnění a smutku.

V nejnovějším díle Katastrof se izraelský choreograf Eyal Dadon zabývá hranicí mezi řádem a chaosem, mezi kontrolou a její ztrátou. Zkoumá také to, jak člověk reaguje v obtížných situacích, které ho zatěžují. Nechá se zdeptat, nebo pojme složitou zkušenost jako příležitost k růstu? „Můžeme se rozhodnout, jaký postoj zaujmeme,“ říká tvůrce.
Tématem choreografie Katastrof je napětí, které vzniká, když se střetneme s „katastrofou“, na niž musíme reagovat. Věci se často neodehrávají tak, jak bychom si přáli, vyvíjejí se jinak, než jsme plánovali. Někdy nás zasáhne zdrcující rána v podobě války, jindy každodenní ztráta, zrada, porušený slib. Nakonec i káva rozlitá na bílou košili je něco, s čím jsme nepočítali. Jak se v krizi zachováme – a co uděláme po ní? Malé i velké tragédie se mnohdy mísí s absurditou, sarkasmem a ironií. „Život je složitý, ale pořád máme naději,“ připomíná Eyal Dadon. „Kéž se nám opakovaně daří nacházet ve tmě světlo.“



Premiéra nového složeného programu proběhne v historické budově Národního divadla v Praze 24. a 25. dubna 2025 od 19.00 hodin.
Sarkasmy
… And How Is Your Life
Choreografie: Andrej Kajdanovskij
Zvukový design: Clemens Kirschfink
Scéna a kostýmy: Karoline Hogl
Světelný design: Christian Kass
Sarcasmen
Choreografie: Hans van Manen
Hudba: Sergej Prokofjev
Scéna a kostýmy: Hans van Manen
Světelný design: Bert Dalhuysen
Nastudování: Rachel Beaujean, Raffaella Renzi
Katastrof
Choreografie: Eyal Dadon
Hudba: Eyal Dadon, Gil Nemez
Scéna: Eyal Dadon
Kostýmy: Bregje van Balen
Světelný design: Felice Ross
Asistentka choreografa: Tamar Barlev
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]