Chladivý Louskáček v předprázdninovém horku: Absolventské představení Taneční konzervatoře hlavního města Prahy

Stavovské divadlo se na konci června opět zaplnilo mladými adepty na angažmá v oboru tanečního umění, jejich rodinami, přáteli a pedagogy. Absolventy Taneční konzervatoře hlavního města Prahy doprovodili jejich spolužáci, vybraní z 2.–7. ročníků, a společně zatančili fragment z baletu Louskáček. Od školního roku 2024/25 se novou ředitelkou této školy stala MgA. Pamela Morávková, její dlouholetá pedagožka, která diváky přivítala krátkým úvodním proslovem, v němž nezapomněla poděkovat uměleckému řediteli Baletu ND Filipu Barankiewiczovi za umožnění realizace představení v prostorách Stavovského divadla.
Taneční konzervatoř hl. m. Prahy: Absolventské představení, 20. června 2025, Stavovské divadlo (foto Serghei Gherciu)
Taneční konzervatoř hl. m. Prahy: Absolventské představení, 20. června 2025, Stavovské divadlo (foto Serghei Gherciu)

Fragment z baletu Louskáček začal setkáním Klárky s princem Louskáčkem a s Vílou Vánoc. Následoval tanec sněhových vloček, tanec motýlů a ptáčků, španělský, arabský a čínský tanec, dále trepak, pastýřský tanec, květinový valčík, pas de deux Klárky a Louskáčka a společné finále. Místo děje vždy dokreslil obrázek promítaný na zadní prospekt: pokoj s vánočním stromkem, noční obloha, zasněžený zámek, jeho zahrada, a nakonec slavnostní síň. Přestože se nacházíme v pohádce, považuji za absurdní zařadit do zasněžené vánoční atmosféry tanec tří motýlů a dvou ptáčků v zahradě beze stop sněhu před zámkem Víly Vánoc. Ještě bych chápala jejich propojení s květinovým valčíkem. Ten se ale odehrál až mnohem později bez účasti těchto postav. Kostýmy navrhl Oldřich Vojta, absolvent této konzervatoře a v současnosti úspěšný kostýmní výtvarník a designér obuvi.

Choreografie Jiřího Horáka, místy v trochu pomalejším tempu, než jsem očekávala, byla ušitá na míru absolventům i ostatním účinkujícím. Plně tuto strategii podporuji. Pro celkový dojem a psychickou pohodu studentů i publika je důležité nechat vyniknout to, co studenti víceméně s jistotou ovládají. Všechny tance byly kvalitně nazkoušené a předvedené, takže se účinkujícím dostalo zaslouženého bouřlivého potlesku. V pátečním večeru se v titulních rolích Klárky a Louskáčka představili absolventi Alisa Mykhailets a Adam Fiala, v roli Víly Vánoc pohádkově éterická Naděžda Myšiaková. V sobotu jsme mohli vidět Kateřinu Iliinu a Huberta Vltavského. Vílu Vánoc zatančila Emma Vaninetti, která nebyla na seznamu absolvujících a ani neměla u svého jména uvedený ročník. Možná již není studentkou a vystoupila jako záskok za jednu z chybějících absolventek. Ostatní, pro něž byla tato představení posledním krokem k profesionální kariéře, dostali prostor v sólových výstupech ve výše zmíněných číslech. Po výrazové i technické stránce na mě lepší dojem udělal Hubert Vltavský. U Adama Fialy musím ocenit rozsah pohybu a výšku výskoku. Přestože obě Klárky podaly po všech stránkách velmi kvalitní výkon, typově se na tuto roli více hodila Kateřina Iliina. Divoce šarmantní Alise Mykhailets naproti tomu více slušelo sobotní obsazení do španělského tance.

Taneční konzervatoř hl. m. Prahy: Absolventské představení, 21. června 2025, Stavovské divadlo (foto Serghei Gherciu)
Taneční konzervatoř hl. m. Prahy: Absolventské představení, 21. června 2025, Stavovské divadlo (foto Serghei Gherciu)

Druhá část večera patřila modernímu tanci v kostýmech navržených Romanem Šolcem. V již tradičních choreografiích pedagožky Aleny Drapalíkové se představily absolventky s hlavním oborem moderní tanec, a to nejprve sólově Zuzana Högerová, poté v duetu s Victorií Palackovou. Novinkou byly dvě choreografie pro celý absolventský ročník od pedagožky Kláry Jelínkové a hostujícího Filipa Staňka. V první s názvem Transformation se pracovalo především s rejem improvizovaně se vlnících těl a postupným svlékáním různých částí kostýmu ze síťoviny. Na závěr zaznělo také mluvené slovo, jehož prostřednictvím si absolventi udělali legraci z nezadržitelně se blížící „transformace“ svého života od školních let, přes bujaré svobodné mládí až po stereotypní rozhádané manželství. Na úvod choreografie Arché zaplavil jeviště i hlediště nadměrný příval divadelního dýmu, zpoza nějž se začaly za doprovodu liturgického zpěvu vynořovat postavy v červených kápích, různě střižených tunikách a sukňových kalhotách. Za efektních proměn osvětlení se původně velmi vláčná choreografie postupně rytmizovala a vyvrcholila opět v improvizovaný rej těl, která v jejím průběhu postupně „poztrácela“ různé části svých kostýmů.

Obě představení potvrdila, že těžištěm výuky na této škole zůstává co možná nejlepší příprava studentů a studentek se zaměřením na klasickou taneční techniku. Výsledky se samozřejmě odvíjejí od jejich vrozených dispozic, přičemž možnosti výběru z uchazečů, především chlapců, jsou často velmi omezené. Lidové tance letos chyběly. Do budoucna by tedy stálo za úvahu, zda je nutné zachovávat také úvodní ukázky vybraných vazeb z výuky klasického tance, během kterých jsou účinkující nervóznější než při samotných choreografiích. Naproti tomu musím ocenit, že v moderní části představení byl znát nepatrný posun směrem k současnějších českým trendům. Doufám, že se absolventům a absolventkám podařilo získat jejich vysněné angažmá a přeji všem mnoho štěstí a úspěchu v jejich taneční kariéře!

Louskáček
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Jiří Horák
Návrhy kostýmů, scéna: Oldřich Vojta
Nastudování: Monika Čierniková, Zuzana Susová, Nelly Danko, Jurij Slypyč, Ivanna Rada Illyenko

Rozeznávám
Hudba: Petr Hapka, Michal Horáček
Choreografie: Alena Drapalíková

Transformation
Hudba: DARKSIDE, Dengue, Dengue, Dengue, Travis Lake
Střih hudby: Hubert Vltavský
Choreografie: Klára Jelínková

Oscillia
Hudba: Murcof Memoria
Choreografie: Alena Drapalíková

Arché
Hudba: Nicolas Jaar, Jan Garbarek, Pérotin, The Hilliard Ensemble, Cihangir Çinar
Úprava hudby: Jan Šikl
Choreografie: Filip Staněk

Světelný design: Tereza Szentpéteryová
Zvuk: Jan Pták
Inspice: Daniela Kalvodová

Maturanti a absolventi v hlavním oboru klasický tanec: Mariam Ezzeddine, Ludmila Hložková, Kateřina Iliina, Aneta Mieslerová, Naděžda Myšiaková, Tereza Torová, Veronika Stehlíková, Polina Vursii, Vladyslava Hladka, Alisa Mykhailets, Koko Inoue, Adam Fiala, Hubert Vltavský, Maksym Sinelnik

Maturanti a absolventi v hlavním oboru moderní tanec: Zuzana Högerová, Victoria Palacková

Absolventské představení Taneční konzervatoře hl. m. Prahy bylo uvedeno v rámci cyklu Host Baletu ND 20. a 21. června 2025, Stavovské divadlo, Praha.

O+
O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 hlasovat
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře