Collegium Marianum nabídlo „francouzského“ Telemanna plného emocí
Barokní refektář dominikánského kláštera v Praze na Starém Městě hostil koncert Collegia Mariana, tematicky zaměřený na Telemannův pobyt v Paříži mezi lety 1737 až 1738. Během něho se skladatel stýkal (a hrál své kvartety) s předními tamějšími hudebníky, jako byli flétnista Michel Blavet, houslista Jean-Pierre Guignon nebo hráč na violu da gamba Jean-Baptiste Antoine Forqueray. V Paříži Telemannovi vyšla i druhá řada kvartetů pod názvem Nouveaux quatuors en six suites, z nichž dva celý program rámovaly.
Na začátek zazněl v podání Jany Semerádové (traverso), Lenky Torgersen (housle), Hany Flekové (viola da gamba) a Filipa Hrubého (cembalo) šestivětý Pařížský kvartet č. 4 h moll, během něhož jako by posluchači i interpreti teprve nacházeli optimální koncertní soustředění. Již brilantní prélude, jakož i další rychlé části s náročnými pasážemi gamby slyšitelně prověřily umění Hany Flekové. I tak bylo patrné, že právě Telemannovy kvartety rovnocenně exponující traverso i housle a vytříbeně mísící italský a francouzský styl představují pro Collegium Marianum téměř ideální repertoár. Po klidné druhé části (coulant) a lidově melodické gay v provedení vystoupil kontrast hravě až komicky působící čtvrté věty s tklivou částí následující (triste). Závěrečný menuet představoval elegantní závěr.
Prostřední část programu patřila převážně sólovým skladbám. Nejprve se takto představila Jana Semerádová se dvěma drobnějšími skladbami Michela Blaveta. Jedním z vrcholů večera byl suverénní výkon Lenky Torgersen v Sonátě d moll pro housle a basso continuo François Francœura. Zaujala i mocným a barevným zvukem svého nástroje, na který v krátkém průvodním slově upozornila i Jana Semerádová. Jde o původní, nepřestavované housle z roku 1740, který zrestauroval Petr Zdražil. Připomenula i zajímavou historickou okolnost: Francœur spolu se svým dlouholetým uměleckým souputníkem Françoisem Rebelem v roce 1723, kdy zde pobývala řada předních italských i dalších hudebníků u příležitosti korunovačních slavností, navštívil Prahu. V době Telemannovy návštěvy Paříže Francœur nepatřil do užšího kruhu jeho přátel a spolupracovníků, ale jako s významným virtuosem se s ním Telemann jistě osobně seznámil.
Po chaconne ze Sonáty A dur Jean-Pierra Guignona zazněla dvojice charakteristických skladeb pro sólovou gambu a continuo připisovaných Antoinu Forquerayovi (i když autorem může velmi pravděpodobně být jeho syn Jean-Baptist). Druhá z uvedených skladeb odkazuje k postavě rokokového portrétisty Maurice Quentina de la Tour, který zpodobnil řadu osobností předrevoluční Francie od Ludvíka XV., Madame de Pompadour až po Rousseaua a Voltairea. Telemannův Kvartet č. 6 e moll byl působivým závěrem večera. Galantní hravost druhé věty s dialogem flétny a houslí evokovala zpěv ptáků, v poslední, klidné, větě pak posluchači mohli být čarovně pohlceni emotivním vírem hudby.
Barokní podvečery ve své podzimní části budou pokračovat ještě dvěma koncerty. Nejprve to bude 6. listopadu koncert v Tereziánském sále Břevnovského kláštera, na kterém se vedle Jany Semerádové v triu představí loutnista David Bergmüller a gambista Christoph Urbanetz. Zazní opět hudba Telemanna ve spojení se skladbami francouzských autorů, které doplní české premiéry děl Johanna Georga Weichenbergera a Ernsta Gottlieba Barona. Vánoční koncert s Telemannovým Magnificat i kantátami Johanna Sebastiana Bacha Süsser Trost, mein Jesus kömmt, BWV 151 a Ehre sei Gott in der Höhe, BWV 197a se uskuteční v tradičním předsilvestrovském čase v kostele sv. Šimona a Judy.
Hodnocení autora recenze: 80%
Les Amis
16. října 2023, 19:00 hodin
Praha, Klášter dominikánů, Barokní refektář
Program
Georg Philipp Telemann
Pařížský kvartet č. 4 h moll. TWV 43:h2
Prélude (Vivement – Flatteusement) – Coulant – Gay – Vite – Triste – Menuet
(Nouveaux quatuors en six suites, Paříž 1738)
Michel Blavet
Prélude & Gigue en rondeau
(1er Recueil de Pièces, petits airs, brrunettes, menuets, Paříž 1744)
François Francoueur
Sonáta d moll pro housle a basso continuo, op. 2, č. 9
Adagio – Allemande – Sicilienne – Rondeau – Adagio – Gay
Jean-Pierre Giugnon
Chaconne ze sonáty A dur č. 1
(Six sonates en Trio, op. 4)
Antione Froqueray
Le Carrillon de Passy & La Latour pro violu da gamba basso continuo
(Pièces de viole, suita č 4 g moll, Paříž 1747)
Georg Philipp Telemann
Pařížský kvartet č. 6 e moll, TWV 43:e4
Prélude – Gay – Vite – Gracieusement – Distrait – Modéré
Účinkující
Collegium Marianum
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flauto traverso
Lenka Torgersen – barokní housle
Hana Fleková – viola da gamba
Filip Hrubý – cembalo
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]