Collegium Marianum uvedlo hudbu francouzských královských komnat

Poslední koncert jarní části cyklu Barokní podvečery patřil dílům Françoise Couperina, Jeana-Féry Rebela či Louis-Gabriela Guillemaina. Večer nabídl eleganci, vytříbenost a charakteristikou zdobnost. Potvrdil tak, že Collegium Marianum má u nás výjimečné zkušenosti a zásluhy, pokud jde o uvádění francouzské barokní hudby.
Barokní podvečery: Le concert royal, 10. června 2025, Břevnovský klášter, Tereziánský sál – Collegium Marianum (foto Petra Hajská)
Barokní podvečery: Le concert royal, 10. června 2025, Břevnovský klášter, Tereziánský sál – Collegium Marianum (foto Petra Hajská)

První polovině koncertu kralovaly housle na úkor traversa

Probíhající pětadvacátý ročník cyklu Barokní podvečery se částečně zaměřuje na hudbu francouzské provenience. Květnový večer nabídl výlet do pozdního středověku se světskou hudební a literární tvorbou Guillauma de Machaut. Na listopad bylo avizováno „Soirée u Krále Slunce“ s hudbou Hotteterra, Maraise a Roberta de Visée. Červnový koncert příhodně konaný v Tereziánském sále Břevnovského kláštera patřil dalším skladatelům spjatým s královským dvorem Ludvíka XIV., respektive Ludvíka XV. a jeho hudbymilovné choti Marie Leszczyńské.

O+

Hned dvojnásobně byl v programu tohoto koncertu zastoupen François Couperin, ke kterému se pojí přídomek „Le Grand“. Couperin pocházel z významného hudebnického rodu, jak připomenulo zařazení sólové skladby jeho strýce Louise Couperina, a dosáhl významného postavení u dvora (dvorskou hudebnicí se stala i jeho dcera Marguerite Antoinette). François Couperin zanechal mimořádný odkaz jako cembalista a autor skladeb pro cembalo, ale podstatný je také jeho přínos v oblasti ansámblové instrumentální hudby. Couperin je znám svou otevřeností dalším „národním“ stylům, která jej dovedla ke svébytné syntéze francouzské a italské hudby. To se částečně projevuje i v úvodní sonátě Le Françoise z jeho sbírky Les Nations. Následující sled tanců snoubí eleganci s energičností, která v podání Collegia Mariana měla daleko k plebejské bujarosti.

Vrcholem programu před přestávkou se stala suita Les Caractères de la Danse, již Jean-Fery Rebel zkomponoval pro slovutnou tanečnici Françoise Prévost (vystupovaly s ní však i její neméně slavné žačky Maria Sallé a Marie-Anne Cupis de Camargo). Jak po přestávce vzpomenula Jana Semerádová, i Collegium Marianum má s uváděním této skladby s tanečníky zkušenosti. Jednotlivé části se na sebe plynule navazují v poměrně rychlém sledu, takže skladba obsahuje množství charakterových a tempových zvratů, které samy o sobě provokují fantazii posluchačů. Se svým bravurním závěrem a exponovaným partem houslí v podání Lenky Torgersen vyzněla i v komorním podání pětičlenného ansámblu (kromě již jmenovaných Hana Fleková – viola da gamba, Jan Krejča – teorba, Jiří Havrlant – cembalo) velmi efektně.

Barokní podvečery: Le concert royal, 10. června 2025, Břevnovský klášter, Tereziánský sál – Jana Semerádová (foto Petra Hajská)
Barokní podvečery: Le concert royal, 10. června 2025, Břevnovský klášter, Tereziánský sál – Jana Semerádová (foto Petra Hajská)

Louis-Gabriel Guillemain Collegiu Marianu rozhodně sedl

Zatímco první půle místy až trochu překvapovala mocným zvukem, jemuž kralovaly housle na úkor traversa, po pauze byl celkový dojem vyváženější (Jana Semerádová zde také využila model traversa z ebenového dřeva) a graciéznější. Po prvním z královských koncertů Françoise Couperina se ohlášený program završil o něco pozdější hudbou dvou slavných houslistů. Nejprve to byla ukázka ze slavnostní suity Françoise Francœura z roku 1773 a poté Sonáta č. 3 F dur o něco méně známého Louis-Gabriela Guillemaina. Jeho sonáty s podtitulem „Galantní a zábavné rozhovory“ se inspirují Telemannovými kvartety a poukazují až ke klasicismu. Poněkud odlišný charakter skladby byl podržen i tím, že Jana Semerádová a Lenka Torgersen ji odehrály vsedě. Jak se publikum dozvědělo, byla to pro soubor premiéra s hudbou tohoto skladatele – a byla rozhodně zdařilá.

Vděčně aplaudujícímu posluchačstvu, jemuž symbolicky v první řadě předsedal francouzský velvyslanec Stéphane Crouzat, se poté ještě dostalo přídavku v podobě ukázky z Deuxième récréation de musique Jean-Marie Leclaira. Ta mohla být pozvánkou jak na podzimní podobně zaměřený koncert Barokních podvečerů, tak na červencový koncert Letních slavností staré hudby, na němž se v programu „Les Frères Francoeur“ představí houslista Théotime Lagloise de Swarte a cembalista Justin Taylor.

Hodnocení autora recenze: 80%

Barokní podvečery: Le concert royal
10. června 2025, 19:00 hodin
Břevnovský klášter, Tereziánský sál, Praha 6

Program:
François Couperin: Suite „La Françoise“ (Les Nations, 1er Ordre, 1726)
François Couperin: I. Sonada (Gravement – Gayement – Gravement – Gayement – Vivement – Air: Graciesement – Vivement)

Louis Couperin: Prélude non mesuré mi mineur, OI 14

François Couperin: Suite „La Françoise“
François Couperin: II. Allemande (sans lenteur)
François Couperin: III. Première Courante (noblement)
François Couperin: IV. Seconde Courante (un peu plus viste)
François Couperin: V. Sarabande (gravement)
François Couperin: IV. Gigue (gayement)
François Couperin: VII. Chaconne ou Pasacaille (modérément)

Jean-Féry Rebel: Les caractères de la Danse
Jean-Féry Rebel: Prelude – Courante – Menuet – Bourée – Chaccone – Sarabande – Gigue –
Jean-Féry Rebel: Rigaudon – Passepied – Gavotte – Sonate – Loure – Musette – Sonate)

François Couperin: Premier Concert Royal (Concert Royaux, 1715)
Prélude – Allemande – Sarabande – Gavotte – Gigue – Menuet en Trio

François Francoeur: Air gracieuse – 1er & 2eme Gavotte (Simphonie du Festin Royal, 1773)

Louis-Gabriel Guillemain: Sonáta č. 3 F dur (Six sonates en quatuors ou Conversations galantes et amusantes, op. 12, 1743)
Allegro moderato – Larghetto – Aria gratioso – Allegro

Účinkující:
Collegium Marianum
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flauto traverso
Lenka Torgersen – barokní housle
Hana Fleková – viola da gamba
Jan Krejča – teorba, barokní kytara
Jiří Havrlant – cembalo

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře