Čtyřicet let neklidu: Agon Orchestra v dialogu s českým undergroundem

První koncert v rámci oslav 40. výročí od vzniku orchestru proběhl 23. září 2025 v Divadle Komedie. Pod poetickým názvem Čeští básníci I. byl představen průřez repertoárem inspirovaným českou undergroundovou scénou. Během večera zazněly zhudebněné texty Pavla Zajíčka, Filipa Topola a Ivana Magora Jirouse, který by ve stejný den oslavil 81. narozeniny.

Aneta Tkačenko Peterová
5 minut čtení
Jana Vébrová, Pavel Šnajdr, 23. září 2025, Divadlo Komedie, Praha (zdroj Agon Orchestra)

Dvojí narozeninová oslava a tři nekonvenční básníci přilákali do Divadla Komedie opravdu pestré publikum. Spojení surové poezie s hudbou současných skladatelů vytvořilo zvláštní mix krásy a šerednosti, který přinejmenším nutí k zamyšlení. Ačkoliv se nejedná o repertoár, který by byl primárně určený pro velká pódia a širokou veřejnost, své diváky rozhodně nachází a nutno říct, že zaslouženě.

Jana Vébrová, 23. září 2025, Divadlo Komedie, Praha (zdroj Agon Orchestra)
Jana Vébrová, 23. září 2025, Divadlo Komedie, Praha (zdroj Agon Orchestra)

Program tohoto výročního koncertu byl složen jako takové malé básnické pásmo. Hlavním protagonistou se stala tvorba undergroundové skupiny Dg307 z pera Pavla Zajíčka, tu doplnila jedna skladba z dílny skupiny Psí vojáci s textem Filipa Topola a zhudebnění tří básní Ivana Magora Jirouse. Z větší části se tedy jednalo o hudební úpravy již existujících skladeb, pouze Jirousova slova zazněla v originálním hudebním zpracování. Už zde je možné se zamyslet nad výhodami vlastního hudebního pojetí básně nad přijetím a úpravou cizího konceptu, který neposkytuje ani zdaleka tak velký prostor k vyjádření. Na druhou stranu Agon Orchestra sám přiznává undergroundovou tvorbu jako svůj inspirační zdroj a je tedy signifikantní a logické, že jsou tato díla předkládána s maximální autenticitou, a to i s ohledem na instrumentaci přizpůsobenou orchestru z rukou Petra Wajsara, Marka Ivanoviče, Ivana Achera, Michala Nejtka nebo Petra Kofroně.

Byť by teď znělo lákavě podrobně si rozebrat instrumentační přístupy jednotlivých skladatelů, smysluplné je spíše zaměřit se na některé zajímavé detaily. První skladba Hrůzy v úpravě Petra Wajsara předestřela estetický rámec práce s původní skladbou. Rytmizovanou recitaci puštěnou ze záznamu střídaly postupně gradující barevné plochy v orchestru, který byť sám nazvučený, kontrastoval se zvučením pouštěných nahrávek.

Pavel Šnajdr, Agon Orchestra, 23. září 2025, Divadlo Komedie, Praha (zdroj Agon Orchestra)
Pavel Šnajdr, Agon Orchestra, 23. září 2025, Divadlo Komedie, Praha (zdroj Agon Orchestra)

Ve druhé skladbě Vrost do stromu v úpravě Marka Ivanoviće se k orchestru přidala zpěvačka a akordeonistka Jana Vébrová. Její velice civilní a neexponovaný projev vytvořil vkusný protiklad k recitacím. Ivanović ve své instrumentaci využil barevných možností jednotlivých nástrojů i disharmonie k postupnému zvyšování napětí a moderování atmosféry veršů.

Následovaly dvě originální skladby na texty Ivana Magora Jirouse. Michal Nejtek ve skladbě Jednorožec / Na poli Lilií opsal oblouk od zpívaných veršů k prosté recitaci (po krátké rozpačité pauze) a pak zpět ke zpěvu. Vedle toho Ivan Acher ve Fantasmagoratoriu s recitátorem a nápaditou instrumentací přišel s novým médiem večera – vlastním videem, to bylo použito i během poslední části před pauzou.

Skladbu Papírová země v úpravě Ivana Achera doprovodil pravděpodobně záznam produkce skupiny Dg307 od Jana Daňhela. Speciálně u tohoto kusu a nejenom u něj je nutno ještě vyzdvihnout výkon klávesisty. Po pauze ještě naposledy zazněla skladba upravená Michalem Nejtkem Procházím se krajem střepů, aby vzápětí započal blok z rukou Petra Kofroně. Jeho úpravy skladeb Jak sup letící nad krajinou snu a Prší připravily návštěvníky koncertu na závěrečnou gradaci ke skladbě Magor for sampler. Nápaditá, rytmicky i dynamicky bohatá hudba plnohodnotně uzavřela koncert orchestru, který Kofroň zakládal, dirigoval i umělecky vedl. Vlastně bylo i trochu poetické, že celý program uzavíral, čímž se pomyslně uzavřel kruh historie tělesa, i kdyby to tak původně nebylo myšleno.

Pavel Šnajdr, Agon Orchestra, 23. září 2025, Divadlo Komedie, Praha (zdroj Agon Orchestra)
Pavel Šnajdr, Agon Orchestra, 23. září 2025, Divadlo Komedie, Praha (zdroj Agon Orchestra)

Na závěr by se hodilo shrnout klady a zápory celého vystoupení. Záporů bude pomálu, vytkněme přeci jen trochu ne příliš vyrovnané ozvučení zvláště záznamů s recitací. Některé stopy byly příliš hlasité, naopak v poslední skladbě nebylo téměř rozumět slovu, což je obrovská škoda. Naopak za velký klad je třeba rozhodně považovat výkony jednotlivých hráčů orchestru, a především dirigenta Pavla Šnajdra. Koncentrované výkony všech umělců napomohly celkovému dobrému dojmu z celého večera.

Čeští básníci I.
23. září 2025, 19:30 hodin
Divadlo Komedie, Praha

Program:
Dg307, text Pavel Zajíček, arr. Petr Wajsar: Hrůzy
Dg307, text Pavel Zajíček, arr. Marko Ivanović: Vrost do stromu
Text Ivan Magor Jirous, hudba Michal Nejtek: Jednorožec / Na poli lilií
Text Ivan Magor Jirous, hudba a video Ivan Acher: Fantasmagoratorium
Dg307, text Pavel Zajíček, arr. Ivan Acher, video Jan Daňhel: Papírová země

Dg307, text Pavel Zajíček, arr. Michal Nejtek: Procházim se krajem střepů
Dg307, text Pavel Zajiček, arr. Petr Kofroň: Jak sup letící nad krajinou snu
Psí vojáci, text Filip Topol, arr. Petr Kofroň: Prší
Text Ivan Magor Jirous, hudba Petr Kofroň: Magor for sampler and electric ensemble

Účinkující:
Agon Orchestra
Jana Vébrová ‒ akordeon, zpěv
Pavel Šnajdr ‒ dirigent

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře