Damrau a Kaufmann zaplavili diváky Obecního domu německou lyrikou

V Obecním domě se 29. března 2025 konal písňový dvojrecitál tenoristy Jonase Kaufmanna a sopranistky Diany Damrau. Na klavír je doprovodil jejich dlouholetý klavírní partner Helmut Deutsch. Koncert s názvem Love Songs přenesl diváky na pomyslnou vyhlídkovou cestu po písňové tvorbě Richarda Strausse a do Mahlerova světa Chlapce s kouzelným rohem.
Diana Damrau, Jonas Kaufmann (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau, Jonas Kaufmann (foto Petr Dyrc)

Již samotná jména hostujících umělců z Německa by tak trochu opravňovala titulek tohoto článku. (I když klavírista je rakouského původu a Kaufmann rakousko-německého.) Ale také repertoár se skládal výhradně z německých písní Richarda Strausse a Gustava Mahlera. Oba světově proslulí operní pěvci jsou vyhledávanými specialisty na koncertní, komorní a písňovou tvorbu, Diana Damrau to má jako komorní pěvkyně Bavorské státní opery přímo v titulu, Jonas Kaufmann zase byl prvním pěvcem po Lucianu Pavarottim, jemuž uspořádala Metropolitní opera sólový recitál. A samozřejmě natočil řadu oceňovaných desek s romantickým písňovým repertoárem. Jejich vystoupení v Praze je součástí evropského turné s názvem Love Songs.

Helmut Deutsche, Diana Damrau, Jonas Kaufmann (foto Petr Dyrc)
Helmut Deutsch, Diana Damrau, Jonas Kaufmann (foto Petr Dyrc)

Náročný písňový maraton

Na večeru ve Smetanově síni jsme měli možnost slyšet 34 písní – výběry z cyklů Richarda Strausse Letzte Blätter op. 10, Fünf Lieder op.32, Drei Lieder op.29, Fünf kleine Lieder op.69, Sechs Lieder op.68, Sechs Lieder aus „Lotosblätter, op.19 a Vier Lieder, op.27. Z Mahlerovy tvorby jsme slyšeli výběr z Chlapcova kouzelného rohu, Lieder und Gesänge aus Jugenzeit a z cyklu Fünf lieder nach texten von Friedrich Rückert.

Takové množství písní, z nichž každá je svým vlastním mikrokosmem nálad a poetických obrazů, je po interpretační stránce značně náročný úkol, a to ani nemluvě o technické náročnosti, jakou některé písně kladou na pěvce. Celý tento písňový maraton probíhal bez oddechu v podobě nějakého instrumentálního intermezza, jak bývá zvykem u operních galakoncertů, jen s přestávkou v polovině večera. Pěvci se střídali, každý zpíval sólově, pouze po konci oficiálního programu, jako přídavek, zazněly dva duety. Byl to Mahlerův Trost und Unglück a jediný kus v anglickém jazyce Spring Wind H. Thimana. 

Dramaturgie měla zajímavé řazení jednotlivých čísel, výběr byl z různých cyklů na přeskáčku, a pokaždé jako by zrcadlil u obou pěvců podobnou náladu; spojovaly se písně s podobným nábojem – když jeden zpíval něžnou introvertní píseň, nebo dramaticky vzrušenou, nebo virtuózně náročnou, byla stejné povahy i ta následující od jeho partnera. Po obsahové stránce byly písně a jejich texty esencí přírodní romantiky, jen těch květin, kterými je v textech obklopeno téma lásky, byly celé záhony. Namátkou – růže, lilie, jiřiny, ocún, rezedy, astry, kopretiny, tráva, lipové snítky… Nechyběli ani kukačky a slavíci, zvláště kukačky hned ve dvou písních byly ztvárněny i zvukomalebně. U Mahlera je ta lyrika jen vrchní vrstvou nad temnějším jádrem melancholie a světabolu. 

Jonas Kaufmann (foto Petr Dyrc)
Jonas Kaufmann (foto Petr Dyrc)

Německo-rakouské trio v Obecním domě

Velkou devízou Jonase Kaufmanna je jeho schopnost rozklíčovat, zpracovat a předat hluboké vnitřní hodnoty díla. Jeho introvertní, citlivý a neokázalý projev ohromně sluší intimní povaze písně s klavírem. Má rozsah tenoristy s mužným barytonovým zabarvením. Nedávno měl dvouletou pauzu kvůli zdravotním obtížím; po těžkém onemocnění dýchacích cest se loni začal opět vracet na operní i koncertní pódia. Zdálo se mi, že některé potíže, zvláště ve vysokých tónech, si nese dál. Např. obtížné nasazení výšek v jinak výrazově krásně vystavěné a gradující v Mahlerově písni Miluješ-li pro krásu. Ve složitých partech se Kaufmann stále může opřít o svou technickou zdatnost, například dobrý výkon ve Straussově Hymnu lásky s velkými skoky mezi rejstříky. V řadě písní to byl ten starý dobrý Kaufmann, jak jej známe – např. ve Straussově Noci op. 10/3, vášnivě podané Trpělivosti, op. 10/5, jemné a téměř bez vibrata prostě podané Mahlerově písni Dýchal jsem tu něžnou vůni. Mistrovsky vystihnul psychologický oblouk v písni R. Strausse Miluji tě, líčící naděje a energii mládí, a těžkou deziluzi a bídu života na konci. Ze stejného soudku byla i pomalá meditativní Mahlerova píseň Zmizel jsem ze světa, kterou Kaufmann zazpíval velmi tiše, rezignovaně, v pianissimech. 

Diana Damrau (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau (foto Petr Dyrc)

Diana Damrau zpívala energicky, s úsměvem, občas koketními posunky doplňovala Kaufmannovy milostné písně. Měla řadu písní radostných nebo zvukomalebných – například Straussův Tlukot srdce op.29/2 nebo již zmíněná kukačka v Letním střídání Mahlera. Mistrovsky podala Straussova Amora op.68/5 s náročnými koloraturami a akcenty na vysokých tónech, které vždy vypíchla s intonační jistotou. V přidaném Mahlerově duetu si zahráli rozhádaný pár a v obou přídavcích jim to spolu hezky ladilo. 

Nakonec pár slov ke klavírnímu doprovodu – vlastně je nejlepší, když jej posluchač samostatně nevnímá, když splyne s pěvci v každém okamžiku jako přirozená součást skladby, když obrazně řečeno dýchá s nimi. Takový byl mistrný výkon vysoce zkušeného klavíristy Helmuta Deutsche. Jeho kultivovaný a nevtíravý doprovod, měkký úhoz, brilantní zručnost vynikla až v jedné mezihře, kdy se zpěvačka odmlčela. 

Helmut Deutsche, Diana Damrau, Jonas Kaufmann (foto Petr Dyrc)
Helmut Deutsch, Diana Damrau, Jonas Kaufmann (foto Petr Dyrc)

Dlouhý program blížící se čtyřem desítkám písní, započtu-li i přídavky, byl náročný také pro publikum. Už jsem to jednou psala, když Kaufmann vystupoval ve Smetanově síni tuším se Schubertem, že tento prostor bohužel není optimální pro písňový recitál. Nedaří se tam navodit tak blízká komorní atmosféra, jako třeba v Rudolfinu. Bez orchestru má prázdné pódium zvláštní dozvuk, v řadách není dobře vidět ze všech sedadel na sólisty, sedačky jsou nepohodlné, vržou a lidé jsou méně soustředění. Tak mi to připadalo i na sobotním koncertu. Chápu, že s ohledem na ekonomiku akce i na velký zájem diváků o slavné hvězdy, je potřeba velkého sálu. Nezbývá než se těšit, že tyto potřeby jednou vyřeší moderní a akusticky dokonalejší síň Vltavské filharmonie.

Hodnocení autorky recenze: 80 %

Diana Damrau & Jonas Kaufmann Love songs
29. března 2025 od 19:30 hodin
Obecní dům, Praha

Program
Richard Strauss: Zueignung (Věnování) – z cyklu Acht Gedichte aus “Letzte Blätter“, op. 10, č. 1
Richard Strauss: Nichts (Nic) – z cyklu Acht Gedichte aus “Letzte Blätter“, op. 10, č. 2
Richard Strauss:
Die Nacht (Noc) – z cyklu Acht Gedichte aus “Letzte Blätter“, op. 10, č. 3
Richard Strauss:
Die Georgine (Jiřina) – z cyklu Acht Gedichte aus “Letzte Blätter“, op. 10, č. 4
Richard Strauss:
Geduld (Trpělivost) – z cyklu Acht Gedichte aus “Letzte Blätter“, op. 10, č. 5
Richard Strauss:
Die Verschwiegenen (Zamlčení) – z cyklu Acht Gedichte aus Letzte Blätter“, op. 10, č. 6
Richard Strauss:
Wer hat’s getan (Kdo to učinil?)

Gustav Mahler: Des Knaben Wunderhorn (Chlapcův kouzelný roh)
Gustav Mahler: Rheinlegendchen (Malá rýnská legenda)
Gustav Mahler: Des Antonius von Padua Fischpredigt (Kázání Antonína Paduánského rybám)
Gustav Mahler: Wer hat dies Liedlein erdacht? (Kdo vymyslel tu písničku?)
Gustav Mahler: Selbstgefühl (Ješitnost)
Gustav Mahler: Lob des hohen Verstandes (Chvála vznešeného rozumu)
Gustav Mahler: Es sungen drei Engel (Zpívali tři andělé)

Richard Strauss: Wozu noch, Mädchen, soll es frommen (K čemu to, děvče, má sloužit ještě) z cyklu Sechs Lieder aus “Lotosblätter“, op. 19, č. 1
Richard Strauss: Breit über mein Haupt (Rozprostři nad mou hlavou)
z cyklu Sechs Lieder aus “Lotosblätter“, op. 19, č. 2
Richard Strauss: Ich schwebe (Vznáším se)
z cyklu Fünf Lieder, op. 48, č. 2
Richard Strauss: Heimliche Aufforderung (Tajná výzva)
z cyklu Vier Lieder, op. 27, č. 3
Richard Strauss: Morgen (Zítra ráno) z cyklu Vier Lieder, op. 27, č. 4
Richard Strauss: Cäcilie
z cyklu Vier Lieder, op. 27, č. 2

Gustav Mahler: Des Knaben Wunderhorn (Chlapcův kouzelný roh)
Gustav Mahler: Ich ging mit Lust durch einen grünen Wald (Radostně jsem se zeleným lesem procházel)
Gustav Mahler: Nicht wiedersehen! (Na neshledanou!)
Gustav Mahler: Der Schildwache Nachtlied (Noční píseň předsunuté stráže)
Gustav Mahler: Scheiden und Meiden (Rozchod a stranění se
)

Richard Strauss: Einerlei (Shoda) – z cyklu Fünf kleine Lieder, op. 69, č. 3
Richard Strauss: Nachtgang (Noční procházka) – z cyklu Drei Lieder, op. 29, č. 3
Richard Strauss: Freundliche Vision (Příjemná představa) – z cyklu Fünf Lieder, op. 48, č. 1
Richard Strauss: Ich liebe dich (Miluji tě) – z cyklu Sechs Lieder, op. 37, č. 2
Richard Strauss: Wie sollten wir geheim sie halten (Jak bychom ji mohli v tajemství zachovat) – z cyklu Sechs Richard Strauss: Lieder aus “Lotosblätter“ op. 19, č. 4

Gustav Mahler: Des Knaben Wunderhorn (Chlapcův kouzelný roh)
Gustav Mahler: Um schlimme Kinder artig zu machen (Aby byly zlobivé děti hodné)
Gustav Mahler: Verlor’ne Müh (Marná snaha)
Gustav Mahler: Starke Einbildungskraft (Silná představivost)
Gustav Mahler: Aus! Aus! (Je po všem! Po všem!)
Gustav Mahler: Trost im Unglück (Útěcha v neštěstí
)

Účinkující
Diana Damrau – soprán
Jonas Kaufmann – tenor
Helmut Deutsch – klavír

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


3.7 3 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře