Daria Klimentová natáčí svoji Giselle v Praze pro ČT

Zavání to s trochu nadsázky až prvky sci-fi, když si člověk uvědomí časové souvislosti. Jedna z představitelek Giselle před dvaceti lety – Hana Vláčilová – dnes šéfuje baletu Státní opery v Praze, další – Marie Hybešová – tamtéž pracuje jako baletní mistr, a podobně na tom jsou jejich další tanečníci té doby. Jen Daria Klimentová, která tehdy v Adamově evergreenu tančila ve Svatebním páru (pravda, o něco mladší, než zmiňované kolegyně), je ve vrcholné formě pořád, její triumfy na jevištích po celém světě neberou konce a kytice, které za ně dostala, by se bezpochyby daly vážit na metráky.

Nejznámější česká primabalerína, letošní čtyřicátnice se v pražské Státní opeře teď ukázala znovu, aby po své Odettě – Odilii a Giselle tu druhou z nich opět připomněla. A pochopitelně zase zvedla celé hlediště z křesel. A i pro hodnocení jejího nejnovějšího představení stačí jediné slovo: strhující. Po technické i výrazové stránce. Její prostá venkovanka se srdcem na dlani není žádná přehnaně introvertní bytost, o to úchvatnější je pak její proměna v jednu z bloudících vil. Hlavně ve druhém dějství si prakticky v ničem nezadá s někdejší legendární představitelkou téhle role, Martou Drottnerovou.


Klimentová i tentokrát do Prahy dorazila se svým nejnovějším tanečním partnerem, teprve jednadvacetiletým ruským kolegou z English National Ballet, letos v létě i přes své mládí povýšeným z pozice prvního sólisty na tu nejvyšší – Principal dancer. Vadim Muntagirov je tanečníkem z říše snů, skvěle vybavený po všech stránkách, jakého Praha už dlouho nezažila.

Zahanbit se ale nenechal ani domácí soubor. Zaujal jak svatební pár – Daria Lazucova a Veaceslav Burlac, ona především citem pro hudbu, on svými skoky, tak i výrazný a technicky jistý Hilarion Viktora Kociana či snová Myrtha Aliny Nanu; pochvalu zaslouží i sbor, včetně jeho výtečné pánské části v první půli. „Nezklamal“ ale ani orchestr Státní opery, tentokrát řízený korepetitorem baletu Václavem Zahradníkem: najmě před přestávkou na nejednom místě, počínaje už smyčci v předehře, dokázal pořádně zatahat za uši. Jediná kaňka na tomto večeru o to víc mrzí.

Včerejší i druhé, zítřejší vystoupení Darii Klimentové coby Giselle v klasické inscenaci, nastudované v pražské Státní opeře letos na jaře Hanou Vláčilovou podle původní choreografie Coralliho, Perrota a Petipy, se rozhodla zaznamenat Česká televize. Díky za to, nejen primabalerína, ale i náš nejmladší baletní soubor, který ovšem už za pár týdnů z moci úřední zanikne, si to určitě zaslouží.

Adolphe Charles Adam:
Giselle
Choreografie a režie: Hana Vláčilová podle Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy
Dirigent: Václav Zahradník
Scéna: Martin Černý
Kostýmy: Josef Jelínek
Balet a orchestr Státní opery Praha
Violové sólo ve 2.jednání: Vít Kubík
Premiéra 7.dubna 2011 Státní opera Praha
(psáno z reprízy 18.10.2011)

Giselle – Daria Klimentová
Vévoda Albert – Vadim Muntagirov
Hilarion – Viktor Kocian
Berthe – Marie Hybešová
Princ z Courlandu – Milan Boček
Bathilde – Kamila Madejová
Wilfrid – Jurij Slipyč
Svatební pár – Daria Lazucová, Veaceslav Burlac
Myrtha – Alina Nanu
Družky Myrthy – Zuzana Hvízdalová, Philippine de Sevin

www.opera.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Adam: Giselle (Státní opera Praha/ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="21893" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
33 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments