David Radok: Musíte mít chuť udělat tu židli tak, aby se na ní dalo sedět

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Vizitka:
Operní a divadelní režisér David Radok se narodil 28. července 1954 v Praze. Jeho otec Alfréd Radok byl významným divadelním a filmovým režisérem. Po sovětské invazi v roce 1968 emigrovala rodina do Švédska. Po řadě různých divadelních profesí se David Radok od roku 1980 věnuje režii, převážně ve Skandinávii. Inscenoval řadu oper od raného baroka po současnost. V roce 1991 poprvé pracoval v Praze na představení Dona Giovanniho (dirigent Charles Mackerras). V Národním divadle také inscenoval opery Lady Macbeth Mcenského újezdu (dirigent František Preisler) a Vojcka (dirigent Elgar Howarth). Je spolu s Josefem Kroutvorem autorem libreta a hry Popis jednoho zápasu, které také režíroval v Divadle Na zábradlí a Göteborgské opeře. S malířem a sochařem Ivanem Theimerem spolupracoval na řadě oper, napřílad na Lazebníku sevillském pro festival v Aix-en-Provence (dirigent Daniele Gatti). V roce 2008 režíroval první uvedení hry Václava Havla Odcházení v divadle Archa. Z Janáčkových oper režíroval ve Skandinávii několikrát Její pastorkyni a Z mrtvého domu. Brněnská inscenace Věci Makropulos je koprodukčním představením s Göteborgskou operou, kde byla uvedena na podzim 2015. Na jaře 2015 inscenoval Schönbergovo Očekávání a Bartókův Modrovousův hrad pro Göteborgskou operu. Krom Janáčka k jeho oblíbeným operním skladatelům patří Benjamin Britten, Dmitrij Šostakovič, Alban Berg, Gioachino Rossini, Georg Friedrich Händel, Christoph Willibald Gluck. A mimo operu Bach a Beatles. Ve volných chvílích se věnuje výtvarné práci, občas i scénografii.
(zdroj: ndbrno.cz)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Fanopera

Díky za tento rozhovor. Pan Radok je výborný režisér a je vidět, že této branži dobře rozumí. Díky také za letmý pohled do zákulisí vedení Národního divadla v Praze. Když se člověk podívá na ten obrovský rozpočet, je ostudné, že opera ND není schopna kvalitou inscenací za poslední léta, konkurovat nejen evropským divadlům, ale i regionálním českým divadlům. Připadá mi, že jim jde jen o to, aby režie byly co nejvíce moderní, nové a kontroverzní, ale často to dopadá tak, že jsou spíše blbé.

HonzaB

Též chci moc poděkovat. Tohle jsou přesně ten typ rozhovorů, kterých si zde nejvíce cením. Informace ze zákulisí ND jsou určitě zajímavé. Nestálo by ale za to požádat o reakci vedení ND. Rozhovor s p. Kofroněm zde myslím byl naposledy někdy, když v ND začínal. A od té doby uplynulo hodně vody. Určitě by bylo o čem s ním hovořit. Taky by mě osobně zajímalo, proč ND zrovna za p. Kofroně (milovníka moderní opery) Očekávání a Modrovousův hrad odmítlo. Ale pokud nechceme spekulovat, nezbývá než se ho na to zeptat.