Den D pro Litomyšl

Zápisník Jindřicha Bálka (113)

Smetanova Litomyšl měla neděli opravdu slavnostní. Den s Mahlerovou Osmou symfonií a zároveň Den Českého rozhlasu, kdy se vysílaly oba koncerty v přímém přenosu a k nim živě také Krásné hlasy a úvodní beseda před koncertem.

Odpolední koncert originálně připomněl historii už zcela dokonale opraveného Piaristického chrámu Nalezení sv. Kříže. Chlapecký sbor Pueri Gaudentes společně s Capellou Regia Praha tu provedl hudbu českých piaristů, zejména svatováclavskou mši Václava Kalouse. Tento řád skutečně pečoval o výchovu chlapců z chudých rodin a v Litomyšli měl jedno ze svých hlavních sídel. Další z autorů, Vojtěch Pelikán, se tu dokonce narodil. Hudbu komponovali členové řádu sami, na rozdíl od jezuitů měli méně prostředků objednávat skladby u významných skladatelů nebo bývalých žáků, jak upozornil Hugo v tištěném programu. I když by provedení, noblesně řečeno, sneslo nějaký ten zkouškový čas navíc, koncert měl atmosféru a velký, impozantně opravený chrám byl hojně navštíven.

Hudba českých piaristů - Smetanova Litomyšl 2016 (foto František Renza)
Hudba českých piaristů – Smetanova Litomyšl 2016 (foto František Renza)

Vojtěch Stříteský potom pro vltavské Krásné hlasy připomněl čtyři výrazné hosty festivalu. Atmosféru devadesátých let reprezentovali Katia Ricciarelli a Sherrill Milnes, desetileté výročí má famózní galakoncert Neila Shicoffa, což pokaždé sugestivně připomene jeho provedení árie Eleazara z Halévyho Židovky. A nemohlo nedojít ani na stopu české legendy Eduarda Hakena. Na desítky dalších pěvců samozřejmě nedošlo…

Další rozhlasem vysílaná beseda z litomyšlské Jízdárny uvedla Mahlerovu Osmou. A všichni protagonisté za sebe řekli to důležité. Dramaturg Stříteský to, kolikrát už dílo plánovali a kolikrát ho odložili – je to vlastně dvacetiletá historie odložených provedení. Šéfredaktor Lukáš Hurník, že se toto dílo „nevejde na nahrávku“ a kontakt s živým provedením je mimořádný. Bohuslav Vítek okolnosti vzniku a premiéry v Mnichově. Z toho je asi nejpodstatnější, že už Mahler sám neměl rád přízvisko „Symfonie Tisíců“ protože mu nešlo o žádnou ohromující megalomanii. I dirigent Ondrej Lenárd zdůraznil, kolik komornějších až intimních pasáží dílo obsahuje – a monumentální unisono všech účinkujících se ozve opravdu jen několikrát.

Dirigent Ondrej Lenárd a ředitel Smetanovy Litomyšle Jan Pikna (foto František Renza)
Dirigent Ondrej Lenárd a ředitel Smetanovy Litomyšle Jan Pikna (foto František Renza)

Ač všichni doufali v počasí bez deště, v sedm hodin začala bouřka a samotný přenos se posouval o deset minut, aby nejprudší déšť ustal. Zvuková kulisa kapek do něj skutečně tolik nepronikla a ustala alespoň do té míry, že všechna tišší místa symfonie – a těch je opravdu mnoho – byla i v zámeckém nádvoří pohodlně slyšet.

Výjimečnost takového živého provedení vede vždy k tomu, že už dopředu omlouváme některé nedostatky. Ten největší ostatně velmi upřímně pojmenoval opakovaně už na tiskovce sám dirigent, totiž že se všechny složky provedení – osm sólistů, tři sbory a velký orchestr – sešli jen k jediné společné zkoušce v týž den v poledne. Inu, co by si na západ od našich hranic nikdo nedovolil, musíme u nás stejně považovat za mimořádný počin. Faktem ovšem je, že sólistický ansámbl obstál velmi čestně, sborovému partu kraloval skvělý Český filharmonický sbor Brno, který tak psychologicky podržel sbor bratislavský a Symfonický orchestr Českého rozhlasu odvedl velmi profesionální práci. Zpětně člověk mnohem více zazlívá Pražskému jaru, že provedení se všemi nejlepšími silami situovali do nazvučené O2 arény, i když je v Praze naprosto mahlerovsky stylová Smetanova síň. A to vlastně jen proto, že O2 aréna automaticky zvyšuje množství mediálních ohlasů. Kolik jich posbírá Litomyšl, nevím, ale toto živé provedení rozhodně bylo velkým zážitkem.

Gustav Mahler: Symfonie Tisíců - Smetanova Litomyšl 2016 (foto František Renza)
Gustav Mahler: Symfonie Tisíců – Smetanova Litomyšl 2016 (foto František Renza)

Autor je redaktorem Českého rozhlasu-Vltava

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na