Denisa Hamarová, nepřehlédnutelný mezzosoprán SND

Ač se to ani nechce věřit, už celé desetiletí v Opeře Slovenského národního divadla má za sebou mezzosopranistka Denisa Hamarová, absolventka bratislavské Konzervatoře a Vysoké školy múzických umění. Na slovenské první operní scéně se za tu dobu představila v celé řadě rolí, od Rossiniho Rosiny z Lazebníka sevillského až po Skladatele ve Straussově Ariadně na Naxu, od Mozartova Cherubína ve Figarově svatbě až po Judith v Bartókově Modrovousově hradu. Denisu Hamarovou ale velmi dobře znají i návštěvníci pražského Národního, kde se poprvé objevila před osmi lety v Adamsově Smrti Klinghoffera jako Omar, nejnověji pak ve dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny ve Dvořákově Rusalce. Neznámá není ani ve Státní opeře Praha, díky svojí Gertrudě v Thomasově Hamletovi či Musettě v Leoncavallově Bohémě, hostovala i na dalších českých scénách, v Severočeském divadle opery a baletu v Ústí nad Labem i plzeňském Divadle J.K.Tyla. Denisa Hamarová má za sebou pochopitelně i nejedno zahraniční vystoupení, a to nejen v opeře; ostatně na koncertní pódium se už za pár dnů vrátí i do české metropole, a to při jednom z koncertů Dvořákovy Prahy.


 

Jak byste vůbec sama charakterizovala svůj hlas? V čem si myslíte, že jsou vaše přednosti, a v čem – řekněme – musíte víc „zabrat“?

Svoj hlas by som charakterizovala ako farebný mezzosoprán, ktorý je schopný zvládnuť vyššie položené mezzo party, ako aj altové. Mojou prednosťou je asi práve ta flexibilita a farebnosť. Nakoľko mam veľký hlas, obsiahne aj dramatiku a aj rossiniovské party, ktoré by mi ale asi dali trošku viac “zabrať”.

Jste žačkou někdejší přední slovenské mezzosopranistky Ľubicy Baricové. Zažila jste ji ještě jako divák? V čem, v jaké situaci si na ni nejčastěji vzpomenete?

Bohužiaľ ako diváčka som moju pani profesorku nemala možnosť vidieť. Ale počula som ju z nahrávok. Pani Ľubica Baricová mala krásny farebný hlas a bola výborná herečka. Veľmi veľa ma naučila, za čo som jej nesmierne vďačná. Dodnes s ňou konzultujem každú postavu, či už herecky alebo spevácky. Je pre mňa stále veľmi dôležitý jej názor.

Ve vašem profesním životopisu mě také zaujala zmínka o mistrovských kurzech, které jste absolvovala mimo jiné u Carla Bergonziho a Rainy Kabaivanské. To jsou z dnešního pohledu skutečné legendy. Co vám dali? Jací byli?

Na kurzoch Carla Bergonziho som bola veľmi mladá ako osemnásťročná. Sama som bola prekvapená, že si spomedzi toľkých oveľa starších spevákov vybral mňa. Asi som bola mladá perspektívna:-) Sústredil sa hlavne sa dychovú oporu pri spievaní a talianske frázovanie.

Pani Raina Kabajvanska bola diva, ktorá uznávala len techniku spevu, ktorá bola la technicha giusta. Delila spevákov na tých, ktorý majú šancu spievať v Taliansku a na tých, čo šancu nemajú. Venovala sa všetkým, najviac však svojim žiakom, u ktorých dbala na správne frázovanie, vycibrenú dynamiku hlasového prejavu.

Jaký druh repertoáru se vám nejlíp zpívá? A je to ten, který současně máte nejraději?

Z môjho repertoáru som mala veľmi rada Čajkovského Pannu Orleánsku, lebo je to kladná ženská postava, ktorá sa vymyká postavám, do ktorých som zväčša obsadzovaná. Mám rada aj nohavicové postavy ako bol Xerxes, Ruggiero, Cherubin, Hänsel. Myslím, že v každej postave je niečo z nás, len to musíme chcieť v sebe objaviť. Takže hľadám rada všetky moje podosobnosti 🙂

Judith v Bartókově Modrovousově hradu (s G.Beláčkem -SND)

Azucena ve Verdiho Trubadúrovi (s M.Zhangem -SND)

Ruggiero v Händelově Alcině (s A.Kučerovou -SND)
V pražském Národním hostujete ve dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny ve Dvořákově Rusalce, v rolích, které zdaleka ne každá z vašich kolegyň současně v jednom večeru zvládne. Jak hodně těžké je to pro vás? Určitě se vám jedna z nich zpívá líp….

Z dvojrole mám najradšej tretie dejstvo, kedy sa vraciam do postavy Ježibaby už dobre rozospievaná po parte Cudzej kňažnej:-) Charakterovo je mi bližšia Cudzia kňažná, vzhľadom na môj vek. Pri Ježibabe mám predsudky, že musí mať hrb, sto rokov, strašidelnosť a démonickosť. Čo sa týka hlasového partu, na zvládnutie oboch zaberá iba technická zdatnosť.

Na Dvořákově Praze budete zanedlouho interpretovat jeden ze sólových partů ve Dvořákově Requiem. Jaký vztah k Dvořákovi a k české hudbě vůbec máte?

Dvořáka milujem. Rusalku spievam často, ale nikdy sa mi neopočúva, je nádherná, poučná, citlivá. Keď som spievala Stabat Mater prvýkrát v katedrále v Remeši vo Francúzsku, mala som čo robiť, aby som sa nerozplakala na vlastnom koncerte. Tak na mňa vplývala Dvořákova hudba. Z ostatných českých autorov som mala možnosť spievať len Lišiaka v Janáčkovej Líške Bystrouške. Teším sa časom na Kostelníčku, ktorá by bola vhodná pre môj hlas. Samozrejme mam veľmi pozitívny vzťah aj k českej piesňovej tvorbe.

Já osobně mám s vaším jménem spojeného Xerxese, v němž jsem měl možnost vás poprvé poznat. Myslím, že vám úžasně seděl. Ale současně se mně vryla do paměti také vaše vysoká postava. Nemůžu se nezeptat: Neměla jste s ní nikdy na jevišti vy či režiséři tak trochu problém?

Aspoň ma je vidno:-) Myslím, že v dnešnej dobe obsadzovania aj podľa fyzických dispozícii speváka, som obsadzovaná do postav pre moju výšku vhodných. Plusom je, že aspoň že som štíhla. A nemám nič proti nižším tenorom. Naopak. Veď aj v živote platí, že vysoké ženy sa páčia nižším mužom. Prečo by to tak nemohlo byt v opere:-)

Vaše doposud nejoblíbenější role? A naopak role, po jteré nejvíc toužíte, a která ještě nepřišla?

Asi vás sklamem. Nemám ani jedno ani druhé. Beriem čo mi život prinesie!

Jaké úkoly vás čekají v příští sezoně?

Tuto sezónu ma na domovskej scéne opery SND čaká doštudovanie Tretej dámy v Čarovnej flaute, možno Orlovski v Netopierovi a naďalej hosťovania s Aidou a Rusalkou v Čechách. Dúfam, že ma niečo nové ešte prekvapí!

V jaké stavu je podle vás v současné době opera na Slovensku? Byť patříte k mladší pěvecké generaci, změnilo se toho hodně od doby, kdy jste začínala?

Zmenilo sa veľa. Som rada že som mala možnosť zažiť naše divadlo pred jedenástimi rokmi. Keď som začínala, bola disciplína, nadšenie celého ansámblu. Mali sme zahraničných dirigentov a režisérov. Dnes máme zasa veľa mladých dobrých kolegov, veľký potenciál ansámblu. Chýbajú však dobrí zahraniční dirigenti a režiséri, ktorí by mohli ansámbel posunúť. Všetko je otázka financií.

A jaký je váš mimoprofesní život? Kolik času vám na něj zbývá? Jaké jsou vaše zájmy mimo hudbu?

Mimo divadla sa venujem hlavne môjmu štrnásťročnému synovi Vincentovi. Milujem rastliny, kvety, takže som domáca a balkónová vášnivá pestovateľka. Chovám rybičky, mačku a psa. Prírodu bytostne potrebujem. Je mojou najväčšou vášňou a nevyhnutnosťou. Ako hudba. Okrem toho športujem. Hrávam tenis s mojim otcom, plávam, bicyklujem a rada sa túlam po lesoch. Ako lesná víla:-) Občas si tam aj zaspievam niečo z Rusalky!

Díky za rozhovor!

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře