Desetiletí s Mozartem a Myslivečkem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Rozhovor se sopranistkou Simonou Houda Šaturovou a dirigentem Zdeňkem Klaudou o jejich novém CD decade

Simona Šaturová 
Jak se projekt, nazvaný decade, vůbec zrodil? Jak dlouho zrál a jakým vývojem prošel před samotným natáčením?

Před pár lety jsem pro jiný projekt hledala árie z Myslivečkových oper a tenkrát jsem si poprvé uvědomila, že by mohlo být spojení Myslivečka s Mozartem dramaturgicky velmi zajímavé. Myšlenka se oživila vloni při přípravě Olimpiade pro Národní divadlo. Proto mě mile překvapilo, když s tím samým nápadem za mnou přišel krátce před premiérou Olimpiade dirigent Zdeněk Klauda. Výběr skladeb zpřesnil na jednu dekádu a ten nápad mne nadchnul. V říjnu loňského roku jsme celý projekt odstartovali. Zdeněk připravil výběr Myslivečkových oper, které splňovaly kritérium, a v prosinci jsme se poprvé sešli a vybrali kandidáty. Na Mozartových áriích jsme se domluvili téměř hned. V únoru proběhlo první setkání s kvartetem vedoucích hráčů jednotlivých skupin a začali jsme se s Myslivečkem seznamovat. Já jsem byla celou sezonu hodně na cestách, ale vždy, kdy to bylo možné, jsme se se Zdeňkem a někdy i s kvartetem scházeli. A ten doopravdy hluboký ponor nastal asi měsíc před natáčením. Moc jsem uvítala, že jsme s orchestrem mohli před natáčením téměř týden zkoušet, což nebývá pravidlem.

Decade – v tom názvu je skryto nejen desetiletí, ale i pády. Jaké souvislosti s dramaturgií nového CD hlavně cítíte?

Název se rodil dost těžce. Měli jsme hodně verzí, ale až na této jsme se domluvili. Hlavním dramaturgickým motivem je samozřejmě desetiletí, kdy se v našem projektu v rozmezí 1771–1781 setkává vyzrálý a úspěšný Mysliveček s mladičkým Mozartem, s již jasně rozpoznatelným géniem. Zdá se mi nesmírně zajímavé, že někdo mohl být inspirací pro samotného Mozarta. Celý tento projekt vnímám jako splácení dluhu vůči Myslivečkovi.

Co samotná příprava nového CD před příchodem do studia obnášela pro vás jako interpreta? Co všechno a do jaké hloubky a šíře souvislostí jako interpret potřebujete o té které árii vědět, než předstoupíte před mikrofon?

Co se interpretace týče, jsem hodně intuitivní člověk. Možná se to může zdát někomu povrchní, ale dříve, než si můj mozek začne dělat názor na věc, tak potřebuji porozumět hudbě. Pro mne bylo například velice důležité již zmíněné první setkání s hudebníky. Tam jsem se začala s áriemi doopravdy seznamovat. A nakonec vám hudba, melodie, koloratury přinesou obsah. Samozřejmě jsem měla od Zdeňka skvěle připravené podklady a až mě pobavilo, že širší informace o áriích mě vlastně jen utvrdily v mé intuici.Pohledem interpreta: Co Myslivečka s Mozartem spojuje a co naopak rozděluje?

Spojuje je velký cit pro melodii a dramatičnost a nemyslím, že by je něco zásadně rozdělovalo. Pro mne osobně je Mozart již v tomto období „krok napřed“. Ale vlastně bych je nerada srovnávala. Každý má v dějinách své důležité místo. Když jsem poprvé slyšela master, tak jsem sama byla překvapena a potěšena, jak v dobrém světle se náš Mysliveček vedle Mozarta představil.

Zdánlivě banální otázka: Zpívá se vám lépe Mozart, nebo Mysliveček?

Repertoár obou autorů na této nahrávce byl stejně náročný. Většina árií je hodně virtuózních, některé až na hranici zpívatelnosti. Mám na mysli hlavně Mozartovu Giunii, která je asi vůbec nejnáročnější koloraturní árií, jakou jsem doteď zpívala. Ale i Myslivečkovy árie, například Sento nel alma mia z opery Il Gran Tamerlano, byly velkou pěveckou výzvou. Pokud bych měla vzít v úvahu i tvorbu mimo toto CD, tak je mi interpretačně bližší Mozart.

V řadě čísel z vašeho nového CD představujete scény z oper, s nimiž jste se na jevišti jako interpretka zatím nesetkala. Přišla jste některé z nich během přípravy natolik na chuť, že byste si ji zatoužila zazpívat celou, na jevišti?

Nejvíce mě zaujala velká scéna Selene z opery Medonte, re di Epiro. Ta je z Myslivečkových árií na CD pro mne nejatraktivnější. Má deset minut, ale ve střídání emocí, hudebních motivů, výrazu a nálad je to málem miniopera. Jestli toto vše nabízí již jedna árie, tak by mohlo být nastudování celé opery víc než zajímavé.

Co hlavně vám váš nový projekt dal? Čím vás obohatil? Kam vás jako interpretku posunul?

Nemyslím si, že by mě někam interpretačně posunul. Přece jen jde o repertoár, kterému se hodně věnuji. Ale určitě mě obohatil. Mám velkou radost z toho, že nabízíme čtyři skladby ve světové premiéře, že jsme znovu dali život hudbě, která si to po právu zaslouží. Snad inspirujeme další muzikanty a muzikology, aby věnovali Myslivečkovi čas a péči.A jaké místo nové CD ve vaší diskografii má? Máte to také tak, že poslední projekt je vám vždy nejmilejší? Že k němu máte nejniternější vztah?

Kdysi jsem při nahrávání měla až svazující pocit, že všechno musí být naprosto dokonalé, abych s nahrávkou byla navždy spokojená. Doufám, že jsem jako člověk i jako pěvec pořád ve vývoji a přirozeně mám výhrady k tomu, co bylo. Až časem jsem pochopila, že každé CD je záznam okamžiku a že důležité je do projektu dát to momentálně nejlepší ze sebe. A to se snad i tentokrát podařilo. Takže s novým CD se vždy opakuje to samé, mám z něj velikou radost, ale to nejdůležitější místo v mé diskografii vždy přebírá to CD, které bude následovat (úsměv).

Jak často se ve vašem dalším kalendáři vyskytuje Mozart? A nemáte alespoň rozjednaného nějakého dalšího Myslivečka? A co ostatní pracovní závazky, které vás čekají?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama