Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Dirigentka Alena Hron bude řídit světovou premiéru v Betlémské kapli
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávyZ domova

Dirigentka Alena Hron bude řídit světovou premiéru v Betlémské kapli

V podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu a mladé dirigentky Aleny Hron si posluchači vychutnají Mendelssohnovu koncertní předehru Pohádka o krásné Meluzíně i kompozici Jany Vöröšové Chlapeček a Dálka podle knihy Daisy Mrázkové. V ní spoluúčinkuje Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu pod vedením Věry Hrdinkové. Interpretačnímu mládí bude patřit zasloužený prostor v Brilantní fantazii Henryka Wieniawského. Právě jeho hudbu, inspirovanou nesmrtelnými melodiemi Charlese Gounoda, si pro své vystoupení zvolila vítězka Mezinárodní rozhlasové soutěže Concertino Praga 2022, houslistka Diana Chausheva. To vše ve čtvrtek 29. února od 19:30 hodin v Betlémské kapli. Záznam koncertu vysílá ČRo Vltava 18. března 2024.

Eliška KratěnováPR
Publikováno 27/02/2024
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Alena Hron (zdroj Alena Hron)
Alena Hron (zdroj Alena Hron)

Koncertní předehra Pohádka o krásné Meluzíně vznikla jako Mendelssohnův příspěvek k námětu opery Melusina německého skladatele Conradina Kreutzera. Příběh se týká ženy, která musí za trest trávit jeden den v týdnu jako mořská víla. Když muž hrůznou skutečnost odhalí, proměňuje se žena v tuto postavu natrvalo a jemu se hroutí svět. Skladatel v díle zachycuje spíše náladu než přímo děj. V roce 1833 ho věnoval jako dárek k narozeninám své starší sestře Fanny, pianistce a skladatelce.

Premiéra Jany Vöröšové, odložená z roku 2021, dává zaznít dílu, které vychází z knihy Chlapeček a Dálka od Daisy Mrázkové, poetického zamyšlení nad hlubším smyslem lidské existence. Příběh velkého přátelství se odehrává v kulisách zimní krajiny. Skladatelku předloha nevedla k poetičtějšímu vyjadřování než obvykle, ale vědomí, že část sdělení směřuje k dětem, roli určitě hrálo, včetně toho, že jí schopnosti Dětského pěveckého sboru Českého rozhlasu umožnily napsat komplikovanější vícehlas. V orchestru se ve jménu zvukové bohatosti uplatní neobvyklá hřmotidla a rovněž děti nejen zpívají a mluví, ale také hrají na nástroje.

Wieniawského Fantaisie brillante sur Faust je z roku 1865. Tvoří ji pět jasně identifikovatelných a navzájem výrazově i tempově kontrastních částí zakončených krátkým virtuózním finále. Faustovské téma bylo v 19. století velmi oblíbené a Gounodova opera i proto zažívala vrchol popularity, árie z ní byly všeobecně známé a některé se dostaly až do populárního repertoáru. Jejich otisk ve virtuózní skladbě houslisty a autora Wieniawského není překvapivý. Žánr fantazie byl v jeho době oblíbený. Podobné skladby vznikaly často s ohledem na vlastní koncerty komponujících virtuosů, ke kterým měly přitáhnout další publikum.

Schubertova Osmá, takzvaná Velká, se stala v roce 1838 překvapením. Předchozí symfonie, kterou v roce 1822 zaslal Hudební společnosti do Štýrského Hradce a která tam do roku 1865 zůstala zapomenuta, pak byla převratným objevem. Zařadila Schuberta jako symfonika hned za Beethovena. Je lyrická i dramatická, zajímavě barevně instrumentovaná, je úsporná, koncentrovanější než předchozí. Traduje se, že ji Brahms označil za „Dokončenou“, tak uspokojivý mu přišel její tvar i při pouhých dvou větách. Dodnes není jasné, proč vlastně skladba nemá obvyklý čtyřvětý formát.

TémataAlena HronČeský rozhlas VltavaDětský pěvecký sbor Českého rozhlasuDiana ChaushevaSEZSymfonický orchestr Českého rozhlasuVěra Hrdinková
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Brahms & Janáček: Ion Marin, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, 21. února 2024, Obecní dům, Smetanova síň, Praha (zdroj Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK) Brahms a Janáček v podání Iona Marina s orchestrem FOK
Další článek Balet Tristan a Isolda (foto archiv Jihočeského divadla) Týden s tancem
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up