Divadlo F. X. Šaldy uvede Pucciniho nejznámější operu

Soubor opery Divadla F. X. Šaldy nastudoval a v premiérách 10. a 12. března 2023 uvede operní skvost Madama Butterfly. Opera patří k nejvýraznějším a nejznámějším, které italský skladatel Giacomo Puccini zkomponoval. Zaujímá sedmé místo v žebříčku nejuváděnějších operních děl a tragický příběh již od roku 1904 dojímá miliony lidí po celém světě. V komorním příběhu s překvapivě jednoduchou zápletkou vsadil Puccini na psychologii postav, které hudebně rozkrývá do nejmenších detailů. Existuje jen málo dalších jevištních děl jakéhokoli druhu, která jsou tak přesvědčivá jako právě Madama Butterfly.
Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Divadlo F. X. Šaldy Liberec (zdroj Divadlo F. X. Šaldy Liberec, foto Daniel Dančevský)
Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Divadlo F. X. Šaldy Liberec (zdroj Divadlo F. X. Šaldy Liberec, foto Daniel Dančevský)

Pod hudebním nastudováním je podepsán významný a vyhledávaný italský dirigent Paolo Gatto, který je považován za jednoho z předních odborníků na Pucciniho tvorbu. „Madama Butterfly zaujímá v mém profesním životě velmi významné místo a patří mezi mé nejoblíbenější opery,“ prozrazuje dirigent. „Puccini obdivuhodně pracoval s leitmotivy, jejichž pomocí hudebně ztvárnil nejen jednotlivé postavy, ale vykreslil dokonce i jejich emoce. Dílo je neuvěřitelně detailně propracováno a je jakousi Pucciniho intimní introspekcí. Nastudovat dílo, jakým je Madama Butterfly, je práce velmi komplexní. Při zkouškách kladu největší důraz především na skvělý zvuk a hlavní je, abychom na něm orchestr, sólisté, sbor i já pracovali společně. Ačkoli mám hlubokou představu a pevnou koncepci, jak chci, aby dílo znělo, přesto třeba frázování nebo různé zvukové efekty často, a rád, přizpůsobuji ansámblu, který mám před sebou. Puccini nám v podobě Madama Butterfly zanechal geniální dílo, ke kterému je potřeba přistupovat s pokorou, ale současně s obrovskou vůlí a snahou interpretovat, jak nejlépe je možné, to, co skladatel do partitury napsal, což je na tom právě to nejtěžší! Cítím, že s libereckým operním souborem se nám taková spolupráce velmi dařila, a já se z ní upřímně těším. Všichni ze sebe vydali maximum, aby splnili má přání a mé představy a abychom se všichni společně přiblížili ideálu, se kterým by i maestro Puccini byl spokojen.“

Režie se zhostila režisérka Kateřina Dušková, která s operním souborem DFXŠ v minulosti spolupracovala v inscenacích jako Jakobín nebo Legenda z Mlžných hor. „Tolik překrásné hudby plné citu a lásky, a proti tomu tak strašný a surový příběh patnáctileté dívky a amerického vojáka,“ přibližuje svůjpohled režisérka. „Když zavřu oči, slyším v Pucciniho hudbě pohádku o dokonalé lásce, slyším spojování dvou duší a těl navěky a jen tu a tam a zcela nenápadně zazní ostří hrotu, kterým sběratelé připichují pestrobarevné motýlky ke kartonové desce. A pak ty oči otevřu a slyším a vidím realitu. Vidím matku, která se vzdává svého dítěte pro jeho dobro. Vidím ženu, které bolestí puká srdce, vidím to, co vidět nechci. A pak s údivem hledím na sílu ducha, kterou nezlomí ani smrt. Je to příběh křehký jako domeček pro panenky vyrobený z papíru, je to příběh silný jako tisícovka papírových jeřábů, která vám splní přání, je to příběh naděje, která je v každém zrození. Je to příběh cti a hrdosti, zbabělosti, bezohledného plundrování. Je to příběh nenaplněných očekávání a touhy, příběh síly lásky až za hrob, příběh každé z nás, která potkala a ztratila lásku.

Scénografie se ujal Pavel Kodeda, který přibližuje vizuální stránku inscenace: „Koncepce scénografie koreluje s dramaturgickým výkladem hlavní postavy Cio-Cio-San jako dívky, která uvěřila dívčím snům a stala se obětí zištných lží lehkovážných mužů. Posuvná průsvitná paravánová stěna dělí prostor na japonské ,uvnitř a vně‘. Úplné uzavření vůči vnějšímu světu, z něhož má přijít (vrátit se) láska, zajišťuje velká prospektová stěna představující list papíru neposkládaného, nebo rozloženého, origami srdce – možná neodeslaný milostný dopis? Tvarosloví nábytku, ačkoli zpracovaného jako velké skládačky origami, vychází spíše z tradičních evropských forem a představuje tak zhmotnění snu o slibovaném životě s americkým manželem. Prostor pak doplňují další, záměrně romanticko-infantilní origami symbolizující dívčí svět a pomíjivost či křehkost hrdinčiných představ konfrontovaných se surovou, osudovou realitou.“

Roman Šolc byl osloven, aby pro libereckou Madama Butterfly vytvořil kostýmy. „Snažil jsem se jít cestou, která by na první pohled nepůsobila, že jsme v Japonsku, ale současně aby příběh, scéna i kostýmy byly uceleným konceptem výtvarného názoru,“ říká kostýmní výtvarník. „Chtěl jsem, aby výtvarno korespondovalo s hudbou, stejně tak jsem ale hned od počátku věděl, že bych nerad replikoval japonská kimona, bílé obličeje a výrazné červené rty. Myslím, že se mi podařilo najít jakousi lehkou stylizaci, která voní Japonskem a je zároveň nenásilná. S celkovým konceptem souvisí také citlivé pojetí make-upu, které není přehnané. Kostýmy jsou laděné do odstínů šedé a látky na ně jsme si nechali dovézt z Itálie.“

Příběh se odehrává na přelomu 20. století v japonském přístavním městě Nagasaki. Důstojník amerického loďstva B. F. Pinkerton se z rozmaru ožení s mladičkou gejšou Cio-Cio-San přezdívanou Butterfly, která ale sňatek bere vážně. Pinkerton se vrací zpět do Ameriky, zatímco Butterfly čeká na jeho návrat. Po tři roky každý den vyhlíží jeho loď. A není sama – porodila syna. Pinkerton se nakonec skutečně vrací, ale připlouvá i se svou americkou manželkou. Jsou rozhodnuti dítě odvést a vychovat ho v Americe. Butterfly se pokorně podřizuje a vzdává se svého syna. Své neštěstí ovšem neunese a umírá.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments