Divadlo J. K. Tyla uvede světovou premiéru dvou jednoaktových oper
Poslední premiéra právě končící divadelní sezony připadá na její závěrečný den, sobotu 28. června 2014. Hudbymilovnému publiku poskytne výjimečnou příležitost zhlédnout ve světové premiéře dvě operní jednoaktovky soudobých autorů, Parodii Gábora Kereka a Šaty, jaké svět neviděl Jaroslava Krčka. Nastudovány byly v rámci spolupráce operního souboru s mezinárodním projektem Armel Opera Competition and Festival, mezi jehož stálé partnery Divadlo J. K. Tyla od roku 2010 patří. (Plzeňským soutěžním inscenacím Sluha, Rigoletto a V kárném táboře se tak v minulých letech dostalo světové publicity.)Dalšími partnery letošního sedmého ročníku festivalu Armel jsou operní domy z Tbilisi, Szegedu, Vídně a švýcarského Bienne.
Nová inscenace obou aktovek není zařazena do abonmá, na jevišti Velkého divadla ji mohou diváci vidět ještě 4. října. Pro příští sezonu se dále počítá s jejich uváděním na Malé scéně Nového divadla.
V Budapešti na festivalu Armel uvede plzeňský soubor Šaty, jaké svět neviděl a Parodii 12. října 2014. Díky tradiční spolupráci televizí Arte, Mezzo a Duna budou moci představení následně zhlédnout milovníci opery v sedmdesáti zemích světa.
Komorní opera Parodie maďarského skladatele Gábora Kereka je vítězným dílem skladatelské soutěže probíhající v rámci operního festivalu Armel v maďarském Szegedu. Příběh opery je opravdu parodií, nebo spíš anekdotou o hodině chemie, v níž nervózní paní učitelka nedokáže zvládnout třídu neposlušných žáků, kteří neznají uloženou látku – Mendělejevovu tabulku prvků. Když žáky nezvládne ani učitelkou přivolaný ředitel, musí nakonec zasáhnout sám duch slavného chemika. Režisérem Parodie je Dominik Beneš, v hlavních rolích se představí Ivana Šaková, Pavel Horáček a Dalibor Tolaš.
Libreto opery Šaty, jaké svět neviděl zpracoval sám skladatel Jaroslav Krček jako zkrácenou a upravenou verzi stejnojmenné divadelní hry Věry Provazníkové. Inspiroval se nejen známou pohádkou Hanse Christiana Andersena Císařovy nové šaty, ale také pitoreskními obrazy Hieronyma Bosche.
Děj opery zasazený do středověku přibližuje režisérka inscenace, skladatelova dcera Magdalena Švecová: „Hlavní linii příběhu tvoří soupeření Krále a Kašpara, jež se ostře vyhrotí příchodem Královny, velkou roli sehrává stálá přítomnost Katova. Celá hra je v podstatě Kašparovou výpovědí před popravou, ke které sice nakonec nedojde, nicméně napětí tohoto vztahu nápadně připomíná známou hru Bolka Polívky Šašek a královna.“
Ústřední postavy ztvární Jan Ježek, Jiří Brückler, Jan Adamec a Ivana Klimentová.
Oba tituly hudebně nastudoval dirigent Vojtěch Spurný, který se v Plzni nezapomenutelně zapsal nastudováním barokní opery Henryho Purcella Dido a Aeneas (Inscenace roku 1998), autorkou výpravy je Zuzana Přidalová.
Foto Richard Beneš
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]