Dmitri Hvorostovsky v Českém Krumlově

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Rigolettem se de facto kouzelný svět opery ukončil a závěr večera, koncipovaného kupodivu zcela bez pauzy, uzavřely neapolské písně, jež pěvec zpíval s gustem, chutí, plným výrazem i pro dámy v publiku zajisté působivým, mužně širokým slovanským úsměvem. Patrně prezidenta Klause bezpečnostně jistící poletující „sršán“ na počátku nad Pivovarskou zahradou možná až zázračně rozptýlil stále hrozící déšť z černých mraků od vrcholu Kleti. Až v přídavcích začalo pršet a rozdané pláštěnky dostávaly svoji příležitost. To už znělo slavné O sole mio v barytonové poloze do ges. Nu a v samotném finále zřejmě nemohly chybět trošku sentimentální Oči čjornyje, leč co platno, v Hvorostovského strhujícím podání vnitřně procítěné a přesvědčivé. Déšť, který pořád hrozil, přišel až během přídavků, což bylo velké štěstí pro vstupní koncert festivalu. Resumé koncertu? Hvorostovsky se předvedl dle očekávání jako světový pěvec velkého formátu. Jeho úspěch tkví především ve velkolepém hlasovém materiálu, nádherné, již zmíněné tmavé, až varhanní barevné charakteristiky. Zřetelně výborným školením v rodném Rusku získal ohromné voce apperta, které jeho mimořádný materiál umocnilo k impozantní barevné voluminóznosti a zároveň volnosti. Nemusí nijak dynamicky taktizovat. Jeho hlas hýří okázalým forte, což někdy vede k samoúčelnosti a podcenění výstavby skladby v hudebním slova smyslu (Luna). On se předvádí a koupe se ve fortové plné a syté barvě, která jako by byla až nekonečná. Při poukazu na Stauprincip dechové techniky si nelze nevšimnout hlučných dodechů. Ty byly dosti znatelné už v přenosech z MET (nejvíc v Ernanim) a u znamenitých pěvců, kupodivu, nebývají k vidění či lépe k slyšení. Žel mikrofon v Pivovarské zahradě nedával pocit reálu jako v divadla, kde prostě mikrofony být v opeře nemohou.  Možná tento typ hlučného nadechování, lépe dobírání dechu a apostace hrdla do nutné hluboké pozice pěvci slouží k právě k onomu na pohled až trochu násilnému snižování hrdla Arminovského metodického typu. Občas výška nevyšla ideálně v plné zářivé krytosti (Wagner, Bizet v 1. sloce, ale i F Luny, ne však kulminační gé!). Jinde ale zazněla vzorově a monumentálně. V dynamice patrně pěvec zvyklý na zápasy s prostory arén velkých scén a orchestry prostě přestal piana preferovat, ani decrescenda nijak nenese na podnosu publiku. Jeho mocnou parketou tak zůstává dar velikého hlasu od Boha, rozvinutý technikou novoitalské školy dramatizovaného bel canta (přesněji neobelcanta). A v neposlední řadě je zde to, co patří ke světové kariéře ať v opeře, ať i v populárních žánrech. Charisma. Vzhled. Přirozenost. Neafektovanost projevu i pohybu na podiu. Umění navazovat kontakt s publikem, být mu sympatický. Což jsou vše ale dary od Boha, které se nelze naučit, které lze již jen pedagogicky usměrnit a dotvořit.Rozhlasoví symfonici rozhodně tvořili výborné partnerství s temperamentním dirigentem Constantinem Orbelianem. Nechali se strhnout k zaujatým výkonům víc, než před třemi týdny v Litomyšli. Nejvíc asi v Chačaturjanově Maškarádě a ouvertuře Glinkově, již jsem výše zmínil. Bohužel nazvučení orchestru, oproti oné Smetanově Litomyšli, působilo celkově méně kompaktně a trochu ve zvuku zkresleně. Byl bych si symfoniky raději poslechl na rozhlasové stanici Vltava v přímém přenosu. Leč rozdvojit jsem se neuměl. Věřím, že v radiu byl celkově zvuk techniky zvládnutější, než v reálu Pivovarské zahrady.

Zažil jsem v krátké době po sobě již v úvodu zmíněný koncert Marcella Giordaniho, pěvcova přítele, kterého na září pozval do Petrohradu na koncert svých blízkých přátel. Giordani i nastudoval jako první Ital v MET v ruštině Lenského v Oněginovi! To, že si hodnot ruské hudby cením, je asi z mého pojednání znát, nemusím to akcentovat. Ale srovnám-li koncerty obou superhvězd brzy po sobě, Giordani mi imponoval o něco více. Také publikum v Litomyšli bylo uvedeno do mnohem většího tranzu. Giordaniho Kalaf jako přídavek mně dodnes zní v uších, až tak mi z toho „spadla čelist“. Zde v Krumlově jsem byl rovněž nadšen. Ruskému kumštýři jsem fandil už ze vztahu k jeho kultuře. Ale Giordani dynamicky, schopností piana i descrescend i přirozeným nadechováním, zcela neznatelným, jak i má býti, upoutal moji osobu o trochu víc. Ale ono i počasí tam bylo ideální. Nebe plné hvězd a inspirace nádherným prostředím jistě mocnější. Pokud bych byl tázán, která z přednesených árií hvězdou Dmitrijem Hvorostovským zazněla pro mne osobně nejpřesvědčivěji, pak bych asi mnoho neváhal. Nadšen jsem byl Démonem Antona Rubinštejna technicky, výrazově, ale i hudebním vývojem tektoniky skladby ku zřetelnému vrcholu, silnou espresí a ponorem do hloubky výrazu to byl Rigoletto. Litoval jsem, že velký pěvec nezařadil více písní rodné země na úkor neapolských, byť je interpretoval svrchovaně a v globálu vytvořil jistě úctyhodný vstupní koncert festivalu.
Mezinárodní hudební festival Český Krumlov 2012
Dmitri Hvorostovsky (baryton)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Dirigent Constantin Orbelian
21. července 29012 Pivovarská zahrada Český Krumlov

program:
Giuseppe Verdi : Předehra k opeře Nabucco
Vincenzo Bellini : Árie Or dove fuggo io mai! z opery Puritáni
Richard Wagner: Árie 
O du, mein holder Abendster z opery Tannhäuser
Georges Bizet: Předehra k opeře Carmen
Georges Bizet: Árie 
Votre toast, je peux vous le rendre z opery Carmen
Michail Ivanovič Glinka: Předehra k opeře Ruslan a Ludmila
Anton Grigorjevič Rubinstein: Árie Na vozdushnom oceane z opery Démon
Petr Iljič Čajkovskij: Pljaska skomorochov (Tanec trpaslíků)
Giuseppe Verdi : Árie Tutto e deserto… Il balen del suo sorriso z opery Trubadúr
Giuseppe Verdi : Árie Cortigiani vil razza dannata z opery Rigoletto
Aram Chačaturjan: Valčík ze scénické hudby k dramatu Maškaráda
Ernesto Tagliaferri : Píseň Passione
Rodolfo Falvo, Enzo Fusco: Píseň Dicitencello vuje
Cesare Andrea Bixio: Píseň Parlami d’amore Mariu
 

www.festivalkrumlov.cz 

Foto: MHF Český Krumlov – Libor Sváček

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - D.Hvorostovsky (MHF 2012 Český Krumlov)

[yasr_visitor_votes postid="24439" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments