Do Brna se vrací Schnittkeho faustovská kantáta

Černý rytíř Edvarda Elgara a faustovská kantáta Alfreda Schnittkeho Buďte rozvážní a bděte. Jeden z vrcholů 66. filharmonické sezony, který je na programu 11. a 12. listopadu 2021. Dvě dramata: hororový příběh a boj o lidskou duši. Dvě díla s velkým obsazením, při kterých jsou na podiu bezmála dvě stovky umělců. Dva důvody, proč je program řazen mezi vrcholy sezony. Partu Mefistofely se opět zhostí Iva Bittová.

Filharmonie Brno při faustovské kantátě (zdroj Filharmonie Brno)
Filharmonie Brno při faustovské kantátě (zdroj Filharmonie Brno)

Při faustovské kantátě se Filharmonie Brno poprvé setkala s Dennisem Russellem Daviesem, který se po této spolupráci postavil do čela orchestru. „Není zvykem, abychom takto opakovali program, k výjimce nás vedl fenomenální úspěch před šesti lety, kdy se po dva večery strhly v divadle několikaminutové ovace,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Centrálním bodem Schnittkeho kantáty je sedmá část líčící Faustovu smrt. Ďábelský výsměch a ponížení autor komponoval jako tango, při kterém zpěvaččin kontraalt hřmí nad orchestrem. „Schnittke si v této roli představoval Allu Pugačovovou, my jsme při prvním uvedení v roce 2008 na královéhradeckém Hudebním fóru uvažovali o Lucii Bílé nebo Heleně Vondráčkové. Nakonec jsme na to šli odjinud a vybrali Ivu Bittovou. Byla tak dokonalá, že se jako Mefistofela představila i v roce 2015 v Brně, a dokonce si ji poté na provedení tohoto estrádního tanga přizval i legendární ruský houslista a dirigent Vladimir Spivakov,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Stejně jako před šesti lety i tentokrát se titulky nad podiem při vrcholu kantáty obarví do ruda. „Běžte, tohle jste ještě nezažili!“ psali po brněnském provedení hudební kritici. Po oba večery se účinkujícím dostalo několikaminutových bouřlivých ovací.

Při hledání textu pro faustovské téma se Schnittke záměrně vyhnul Goetheovu romantizujícímu zpracování a zvolil takzvané lidové čtení z roku 1587, jehož závěrečné mravní naučení začíná slovy Buďte rozvážní a bděte. Celé dílo je vystavěno na půdorysu barokních pašijí a je ukázkovým příkladem autorovy polystylovosti. Faustovské téma provázelo Schnittkeho celý život, stalo se jeho stěžejním tvůrčím motivem. „Ostatně v předvečer premiéry přijal katolický křest,“ doplnil Mikeš.

Kromě Bittové se sólových partů ujme Jan Mikušek, Richard Samek a Jiří Brückler. Orchestr ve velkém obsazení s neobvykle rozsáhlou baterií bicích a elektrických nástrojů doplní i Český filharmonický sbor Brno. Na podiu tak budou bezmála dvě stovky účinkujících, kteří při zkouškách v Besedním domě zaberou kompletně celé hlediště i podium. Koncert povede šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Je to pro mě i pro orchestr svým způsobem srdcový projekt. Právě při faustovské kantátě jsme se potkali poprvé, bylo to v květnu roku 2017, kdy jsem přijel do Brna a zkoušel s Filharmonií Brno toto dílo, se kterým jsme vystoupili na Pražském jaru. Přeskočila mezi námi ona pomyslná jiskra a pár měsíců poté jsem se stal šéfdirigentem orchestru, dodnes jsem za to nesmírně rád,“ uvedl Davies.

První půle programu nabídne hudební obraz rytířského turnaje, který se příchodem tajemného cizince proměňuje v horor. Čtyřvětá kantáta na text balady německého romantického básníka Ludwiga Uhlanda vychází z anglické tradice sborového zpěvu a chrámové hudby kultivované německým novoromantismem. Přesně takové jsou totiž Elgarovy hudební kořeny. I v této kantátě orchestr doprovodí sbor.

Oba koncerty začínají v 19:00 hodin v Janáčkově divadle. Vzhledem k tomu, že se jedná o první koncert abonentního cyklu FJD I, mohou si zájemci zajistit místo i v rámci abonmá, které cenu oproti jednotlivým vstupenkám sníží přibližně o polovinu.

Před vstupem na koncert se musejí návštěvníci nad dvanáct let prokázat jedním ze tří způsobů bezinfekčnosti, k testování mohou využít centrum Bohéma, které sídlí v budově Janáčkova divadla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments