Do čela souboru opery DJKT se od nové sezóny postaví dirigent Jiří Petrdlík

Ředitel Divadla J. K. Tyla Martin Otava pověřil vedením souboru opery s účinností od 1. srpna 2020 dirigenta Jiřího Petrdlíka. Dlouholetý dirigent plzeňského divadla s mezinárodní zkušeností tak ve vedení vystřídá dosavadního šéfa opery Tomáše Ondřeje Pilaře.
Jiří Petrdlík (foto Roman Albrecht)

Tomáš Ondřej Pilař oznámil svůj odchod po dohodě s ředitelem DJKT Martinem Otavou na začátku února 2020. „Po velmi pečlivém zvážení jsem se rozhodl pověřit vedením souboru opery pana Petrdlíka. Zvolil jsem jej pro jeho osobní i nesporné umělecké kvality, které prokázal během jeho dlouholetého působení v plzeňském divadle. Organizační a manažerské zkušenosti potřebné pro vedení souboru, získal jako dlouholetý umělecký ředitel a šéfdirigent osmdesátičlenného souboru Káhirského symfonického orchestru,“ vyjadřuje se ke svému rozhodnutí Martin Otava a dodává: „Věřím, že toto rozhodnutí bude přínosem pro soubor opery i pro celé naše divadlo a že navážeme na výborné výsledky předchozího šéfa Tomáše Ondřeje Pilaře.“

„Pověření vedení operního souboru přijímám s velikou odpovědností a radostí, že mohu navázat na inspirativní mnohaletou práci dosavadního šéfa Tomáše Ondřeje Pilaře. Rád bych učinil vše proto, aby především v této době opera zažívala další rozkvět a přinášela nejen plzeňskému publiku hodnotné umělecké zážitky,“ vyjadřuje se ke svému novému úkolu Jiří Petrdlík.

Jiří Petrdlík náleží k nejvýraznějším dirigentským osobnostem své generace. Vystudoval dirigování na Pražské konzervatoři a HAMU a hudební vědu na FF UK. V letech 2002–2009 působil jako dirigent Národního divadla v Brně a jako šéfdirigent Městského divadla Brno. Od roku 2005 je dirigentem Divadla J. K. Tyla v Plzni. V letech 2011–2015 byl generálním hudebním ředitelem a šéfdirigentem Káhirského symfonického orchestru. Spolupracuje s většinou českých filharmonických orchestrů, jako host je zván ke spolupráci s významnými scénami a orchestry v Evropě, Severní Americe i Asii. V současné době je také hlavním hostujícím dirigentem Podkarpatské filharmonie Rzeszow (Polsko), stálým spolupracovníkem americké nahrávací společnosti Parma Recordings, uměleckým šéfem Pražského smíšeného sboru, vedoucím dirigentského oddělení na Konzervatoři a VOŠ Jaroslava Ježka v Praze. Je členem Společnosti Antonína Dvořáka a předsedou Společnosti Zdeňka Fibicha a od roku 2016 hudebním ředitelem světově unikátního Mezinárodního festivalu koncertního melodramu. Jako porotce je zván do mnohých mezinárodní soutěží, mimo jiné je předsedou poroty mezinárodního festivalu Praga Cantat.

Mohlo by vás zajímat