Dojemný hold virtuózovi: Večer mistrovských výkonů a vzpomínek na Jiřího Nováka

Dagmar Virtová ve spolupráci s Českou filharmonií uspořádala vzpomínkový koncert ke 100. výročí narození svého otce, houslisty Jiřího Nováka. Koncert proběhl 23. listopadu 2024 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina, na programu zazněl smyčcový kvartet „Z mého života“ Bedřicha Smetany v podání Wihanova kvarteta a koncert pro housle a orchestr K. 218 Wolfganga Amadea Mozarta v interpretaci žáků a přátel Jiřího Nováka v čele s Hanou Kotkovou. Celý koncert provázelo průvodní slovo Jitky Novotné, která program doplnila životopisnými informacemi o Novákovi a několika zajímavostmi.
Koncert ke 100. výročí narození Jiřího Nováka 23. listopadu 2024, Rudolfinum, Praha (foto Lero Modelero)
Koncert ke 100. výročí narození Jiřího Nováka 23. listopadu 2024, Rudolfinum, Praha (foto Lero Modelero)

Jiří Novák se narodil 5. září 1924 v Horním Jelení u Vysokého Mýta. Jeho otec byl amatérským houslistou, který si přivydělával na vesnických zábavách a měl též i několik žáků. Prvním učitelem hry na housle se Jiřímu Novákovi stal ředitel školy ve Vysokém Mýtě, profesor Böhm. Rodina se kvůli existenčním problémům musela přestěhovat do Prahy, kde Jiřího Nováka vyučoval ve hře na housle primárius Českého kvarteta, Karel Hoffmann. Později docházel na hodiny k prof. Emilu Leichnerovi. Jeho talentu si všimla též dcera Tomáše Garriqua Masaryka, která jej pozvala na zámek Lány. V roce 1938, kdy mu bylo 14 let, studoval u Jindřicha Felda. Během druhé světové války úspěšně vykonal konkurz do orchestru Německé opery (dnešní Státní opery) a díky tomu se vyhnul narukování do armády. Po válce nastoupil na pražskou AMU k prof. Jaroslavu Pekelskému a zároveň zastával post koncertního mistra v Talichově komorním orchestru.

V roce 1948 byla z politických důvodů ukončena činnost orchestru a Jiří Novák byl Antonínem Kohoutem osloven s nabídkou členství v Smetanově kvartetu. Od této doby se Jiří Novák naplno věnoval koncertní činnosti. Své studium na AMU završil provedením koncertu Arama Chačaturjana společně s Českou filharmonií, se kterou později dále spolupracoval jako sólista. Vedle koncertní činnosti se též věnoval nahrávání houslových kusů, z čehož jeden dokonce zazněl na vzpomínkovém koncertu. Jednalo se o Allegro maestoso z Koncertu pro housle a orchestr č. 1, op. 6 Niccoly Paganiniho, kterou Novák pořídil společně se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK pod vedením dirigenta Václava Smetáčka.

Program koncertu následoval provedením Smyčcového kvartetu č. 1 e moll „Z mého života“ Bedřicha Smetany. Smetana svůj první kvartet zkomponoval již jako hluchý a vtiskl do něj mnoho programních témat. Úvodní houslové figury v prvních taktech připomínající neúprosný tok času, Wilhanovo kvarteto interpretovalo s dramatickým nádechem, kterým hráči připravili pole intimnímu violovému sólu. Zajímavá byla stavba frází prvních a druhých houslí v motivu uprostřed vedlejšího tématu, kdy interpreti chápali poslední osminovou dobu taktu jako předtaktí taktu následujícímu. Obdobná situace se opakovala v prvních houslí na konci expozice. Zde však pod prvními houslemi zněl precizní trylek druhých houslí. Význačné pro druhou větu kvartetu byly zejména sebejistá sóla violy a II. houslí. Výraznější violoncellové sólo zaznělo až v části Largo sostenuto na začátku třetí věty, které Michal Kaňka přednesl s působivou prací s dynamikou. Provedení Smetanova kvarteta bylo velmi kvalitní, diváci umělce ocenili dlouhými ovacemi, po kterých se umělci několikrát vraceli pro potlesk.

Koncert ke 100. výročí narození Jiřího Nováka 23. listopadu 2024, Rudolfinum, Praha (foto Lero Modelero)
Koncert ke 100. výročí narození Jiřího Nováka 23. listopadu 2024, Rudolfinum, Praha (foto Lero Modelero)

V první části druhé poloviny koncertu byl promítnut úryvek z dokumentárního filmu Smetanovci (režie Jaromil Jireš; 1998) a krátký rozhovor s dcerou Jiřího Nováka, Dagmar Virtovou. Tématem rozhovoru byl hudební odkaz Jiřího Nováka a rozsáhlý archiv Jiřího otce, Antonína, který velmi poctivě archivoval fotografie, programy a další materiály spojené s koncertní kariérou houslisty. Nutno zmínit, že několik předmětů bylo exponováno posluchačům v čase přestávky v Bělohlávkově salónku.

Na závěr koncertu byl proveden Koncert D dur pro housle a orchestr, K. 218 Wolfganga Amadea Mozarta. Orchestr byl složen z členů Wilhanova kvarteta, z přátel a žáků Jiřího Nováka. Sólový part přednesla též žačka Jiřího Nováka, Hana Kotková. Komorní orchestr hrál bez dirigenta, jeho funkci částečně plnil primárius Wilhanova kvarteta, Leoš Čepický. Částečně pak také sólistka. Hana Kotková předvedla velmi slušný výkon. Je však škoda, že svůj part neuměla zpaměti. Precizní byl zejména přednes trylků a melodických ozdob, vyznamenala se však též při hře sólových virtuózních kadencí v rondu. Kromě sólistky se vyznamenali též hráči na lesní rohy a hoboje, obzvlášť v rychlém, dvoutaktovém sólu prvního kontrastního dílu ronda.

Koncert byl až dojemnou připomínkou narození fenomenálního houslisty Jiřího Nováka, který díky své dramaturgii nabídl nejen kvalitní hudební poslech, ale hlavně také silný příběh a mnoho důvodů, proč si narození této osobnosti připomenout.

Koncert ke 100. výročí narození Jiřího Nováka
23. listopadu 2024, 19:30 hodin
Rudolfinum, Praha

Program:
Niccolò Paganini: Koncert pro housle a orchestr č. 1 D dur, op. 6 – Allegro maestoso (nahrávka Jiřího Nováka se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, dir. Václav Smetáček, Supraphon 1955)
Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“
Ukázka z dokumentárního filmu „Smetanovci“, režie Jaromil Jireš, 1998
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert D dur pro housle a orchestr, K. 218

Účinkující:
Hana Kotková – housle
Wilhanovo kvarteto
Komorní orchestr žáků a přátel Jiřího Nováka
Jitka Novotná – průvodní slovo

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments