DOX uvede skladby nastupující generace evropských skladatelů

V úterý 15. listopadu 2022 bude holešovický DOX+ patřit nejmladší generaci evropských skladatelů. Na koncertě s příznačným názvem Zásadní mládí / Essential Youth zazní pět světových orchestrálních premiér děl pětice autorů z pěti evropských zemí, kterými jsou Liisa Hirsch, Adrián Demoč, Ian Mikyska a Christian Ferlaino a María de Grandi Ruzafa. Koncert připravilo Ostravské centrum nové hudby a všechny skladby zazní v Praze v podání mezinárodního orchestru ONO – Ostrava New Orchestra v čele s dirigentem Petrem Kotíkem. Jako sólisté vystoupí klarinetista Irvin Venyš a perkusionista Martin Opršál.

Ian Mikyska (zdroj Ian Mikyska)
Ian Mikyska (zdroj Ian Mikyska)

Koncert má ambici zmapovat směry, kterými se ubírá současná tvorba mladých skladatelů a nabídnout pohled do budoucnosti na poli vážné hudby. Skladatel, dirigent a umělecký ředitel Ostravského centra nové hudby Petr Kotík k programu koncertu uvádí: „Se všemi pěti skladateli jsem pracoval v rámci třítýdenního institutu a festivalu Ostravské dny, s mnohými více než jednou. Všichni jsou seriózní, soustředěni na kompozici, nikdo z nich se nesnaží udělat dojem a uspět vykalkulovaným způsobem podbízení se tomu, co se zrovna líbí. A to dává naději, že v jejich skladbách je něco víc než zvuk sám, že je to autentický projev tvůrců nové generace.“

Pražský koncert nabídne světové premiéry děl autorů, kteří slaví úspěchy na mezinárodní scéně. Ve Španělsku žijící slovenský skladatel Adrian Demoč (1985) je držitelem několik skladatelských ocenění a v roce 2019 se stal také laureátem skladatelské soutěže České filharmonie. Estonská skladatelka a performerka Liisa Hirsch (1984) pracovala na řadě hudebních, divadelních a filmových projektů a je dvojnásobnou držitelkou Estonian Theatre Annual Award a řady dalších ocenění (European Composer Award, Heino Eller Music Prize).

Christian Ferlaino (1981) je saxofonista, improvizátor, skladatel a etnomuzikolog původem z Itálie, jehož hudební aktivity by bylo možné charakterizovat výrazem „eklektická fragmentace“: Jako dudák interpretuje tradiční hudbu z oblasti střední Kalábrie, jako saxofonista se specializuje na improvizovanou hudbu a je součástí evropské improvizační scény a jako skladatel píše kompozice pro jazzové soubory i pro ansámbly věnující se soudobé hudbě. Významnou součást práce českého skladatele a interdisciplinárního umělce Iana Mikysky (1994) tvoří přesahy do jiných forem umění, instalace, videa, texty, performance, spolupracuje s divadelníky a výtvarnými umělci. Kompozici studoval na Guildhall School of Music & Drama v Londýně (James Weeks, Laurence Crane) a na Universität der Künste v Berlíně (Marc Sabat), dále studoval také v Centru audiovizuálních studií FAMU a na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU.

Španělská skladatelka a houslistka María de Grandi Ruzafa (1998) je houslistkou Ostrava New Orchestra od jeho založení v roce 2017, která zároveň pracuje jako historička umění na volné noze a zvukařka. V Praze se poprvé představí jako skladatelka. Tento pestrý výběr umělců a jejich kompozice psané v roce 2022 nám představí způsob, jakým mladá skladatelská generace řeší problémy hudební (klasické) kompozice, s jakou senzibilitou přistupuje z uměleckého hlediska k prostředí soudobé společnosti. Program koncertu slibuje ojedinělý zážitek a nabízí konfrontaci uměleckých názorů nové generace z různých oblastí Evropy. V rámci orchestrální scény nás tedy čeká výjimečná událost.

Ostravské centrum nové hudby ve spolupráci s Centrem současného umění DOX se tímto koncertem vrací k sérii „Zásadních“ koncertů. Jejich historie začala na jaře 2018, kdy DOX zpřístupnil nový koncertní sál. Každoročně tu zněly skladby, které svým způsobem zásadně přispěly k formování hudby dneška: Zásadní Feldman, Zásadní Xenakis, Zásadní změny / Essential Changes (Cage, Fluxus, Kotík, La Monte Young) a Zásadní Bernhard Lang.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments