Druhá premiéra Kouzelné flétny, jiné obsazení

Srovnání obou premiér je více než zajímavé. V leckteré roli bych dala přednost obsazení prvnímu, což v Národním divadle občas nebývá úplně běžné. V takto revuální inscenaci, jako je Morávkova, získává bezesporu body navíc Tamino Richarda Samka, který pěvecky nepropracovává roli do filigránských detailů jako Jaroslav Březina (jehož pianissima však na rampě stejně zaniknou a jsou v protikladu k pastóznější hře orchestru), je však postavě blíže představitelsky a také typem a barvou hlasu. Pro práci se sólisty stačí režisérovi plocha proscénia. Musí mu stačit, když chce každou chvíli spustit jinou revuálku a když ta z nich, která je orchestřišti nejblíž, je pouze pět metrů od rampy.Na druhé premiéře jsem si při jiném obsazení znovu ověřila, že zpívat ve Stavovském divadle na forbíně je akusticky nevýhodné, zvláště když je navíc do hloubky uzavírána oponami. Zvuk pak nemá patřičný prostor a zní suše, odhaleně, málo kulatě. Morávkovo forbínové aranžmá ublížilo všem sólistům. Ale pan režisér zjevně není muzikant (promiňte, pane režisére) a jistě by kvůli „hloupé akustice“ neposunul sólové figury o nějaký metr hlouběji. Koncepce inscenace by byla zničena. Ještě tam musí zůstat prostor pro tři černé a tři bílé dámy Královny noci (tři génie), pro sbor, pro „artisty“, pro myši, slony, žáby… Jeviště je otevřeno do mimořádné hloubky třiadvaceti metrů a aranžmá tomu odpovídá. Režisér Morávek ve Stavovském divadle režíruje do hloubky. Dějiště také otevírá směrem do hlediště, které „ožívá“ rozsvěcováním a zhasínáním světel nebo stále otevřenými dveřmi do chodeb v přízemí, jimiž vcházejí různí účinkující. „Hejkalové“ zní odněkud shora, hrdličky tentokrát, tuším, necukrovaly.Prvo- a druhopremiérové Paminy jsou právě tak rozdílné jako Taminové. Marie Fajtová má v sobě éterickou, ale živou ženskost a stejnou schopnost hlasově vylehčit a vypointovat pěvecké jemnosti. Paní Yukiko Šrejmová Kinjo je v roli Paminy bytostí nešťastnou, málo dynamickou a její hlas temnějšího zabarvení málo pracuje s dynamickými a výrazovými kontrasty. Dvojice Paminy a Tamina jsou jako dvě strany téže mince.Královny noci – obě jsou koloraturní sopranistky jak se sluší a patří. Jana Sibera je hlasově výraznější, dramatičtější, pracuje s kontrastem temnější barvy a lehce světlejších koloratur, Olga Jelínková je veskrze lyrická a herecky poněkud matná. Sarastro – velký oříšek, protože basů profondo se rodí málo. Mladý Jan Šťáva patřičné hloubky má, jen je potřebuje prozpívat, aby se usadily a dozrály. Pavel Vančura se s rolí nesžil ani pěvecky, ani herecky, nebyl člověkem na svém místě. Jeho Sarastro byl rozpačitý a bojoval s němčinou nejvíc ze všech sólistů – byl téměř na úrovni dvou knězů, kteří jako by zabloudili do Stavovského divadla odněkud z amatérského souboru. Monostatové – Aleš Voráček z první premiéry vložil do zpěvního partu obdobnou karikaturu, jakou si od něj vyžádal režisér představitelsky, byl kulhavým ďáblem se znetvořenou tváří, Ondřej Koplík pracuje spíš s kontrastem obojího – je to ošklivý ďábel s lahodným hlasem.Papageno a Papagena – víc mne oslovily výkony Jiřího Brücklera a Lenky Pavlovič na druhé premiéře než Miloše Horáka a Lucie Hájkové, dávám přednost pěvecké i herecké kultivovanosti Brücklerově a Papagenin part je okleštěn tak výrazně, že dámy ani neměly moc možností, aby na sebe víc upozornily. Černé dámy Královny noci zněly sezpívaněji na první premiéře a tři „génijky“ zpívaly na té druhé naplno.Divadlo praskalo ve švech a obecenstvo živě aplaudovalo.

Wolfgang Amadeus Mozart:
Die Zauberflöte
(Kouzelná flétna)
Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink
Dirigent: Jaroslav Kyzlink (alt. David Švec)
Režie: Vladimír Morávek
Scéna: Miroslav Huptych, Martin Ondrúš
Kostýmy: Tomáš Kypta
Sbormistr: Martin Buchta, Adolf Melichar
Sbormistr Kühnova dětského sboru: Jiří Chvála
Choreografie: Leona Qaša Kvasnicová
Pyrotechnické efekty, záře a zjevení: Ivan Martínek
Dramaturgie: Beno Blachut
Orchestr a sbor Národního divadla
Balet Opery Národního divadla
Akrobatická skupina Long Vehicle Circus
Premiéry 5. a 7. února 2015 Stavovské divadlo Praha

Sarastro – Jan Šťáva / Pavel Vančura
Tamino – Richard Samek / Jaroslav Březina
Královna noci – Jana Sibera / Olga Jelínková
Pamina – Marie Fajtová / Yukiko Šrejmová Kinjo
Papageno – Miloš Horák / Jiří Brückler
První dáma – Petra Perla Nôtová / Gabrijela Ubavić
Druhá dáma – Michaela Kapustová / Jana Horáková Levicová
Třetí dáma – Václava Krejčí Housková / Kateřina Jalovcová
Papagena – Lucie Hájková / Lenka Pavlovič
Monostatos – Aleš Voráček / Ondřej Koplík
První ozbrojenec – Jan Markvart / Václav Lemberk
Druhý ozbrojenec – Aleš Hendrych / Roman Vocel
První genius – Eliška Soukupová / Marie Šimůnková
Druhý genius – Kateřina Zikmundová / Tereza Lázňovská
Třetí genius – Amálie Koppová / Karolína Motýlová
První kněz – Josef Hervert
Druhý kněz – Martin Davídek
Mozart – Ondřej Mataj (alt. Martin Donutil)

www.narodni-divadlo.cz

Foto Ilona Sochorová

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: Kouzelná flétna (ND Praha)

[Celkem: 31    Průměr: 3.5/5]

Mohlo by vás zajímat


15
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
7 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
skeptik

Kolik máme takových nadějných barytonů, jako je Jiří Bruckler? Jeho Posu, Sylvia, Figara… kritika i “znalci” téměř nezaznamenali. Není divu, škatulky jsou dané, automatická podpora zavedených hvězd (nic proti nim) funguje, nastražit ucho na mimořádně barevný, nosný, volumenózní a kultivovaný hlas by vyžadovalo – zdá se – jistou dávku odvahy. Docela by mě zajímalo, jestli jsem ve svém úsudku tak osamocen. Ono slyšet není vždy snadné…

Milan V.

Já se k vám přikláním, Jiří Brückler mi také přijde velmi zajímavý a nadějný, velice se mi líbil jako markýz Posa v Donu Carlovi a další.

operafan

Zcela souhlasím s hodnocení Jiřího Brücklera, v Donu Carlovi (což je dle mého názoru jinak dost nepovedená inscenace) byl velmi přesvědčivý a moc se mi jeho výkon líbil.

Zbynek Brabec

Vážení pánové,
myslím, že jste nezaznamenali, že pan Jiří Brückler byl právě za roli Rodriga, markýze z Posy, nominován na Cenu Thálie za rok 2013.
Zbyněk Brabec, předseda operní poroty

bronino

Milí diskutující, J.Brückler je jistě perspektivní mladý baryton, s pěkným hlasem a solidní technickou výbavou. Papageno je pro něho určitě super role. Figaro už postrádá plastičnost, šibalství a herckou suverenitu, je to jen souhrn pěkných tónů, kterým ale mnohdy chybí lehkost a ohebnost! To, že vůbec byl obsazen do Posy a ještě navíc navržen na Thálii jen svědčí o naprosté degradaci této ceny!!! Je smutné, že se na výjimečné interpretační ocenění navrhují začátečníci, co jen odzpívají noty v partu. Ta postava jakoby tam ani nebyla! A přitom je tak silná a výrazná! Toto by se vskutku dříve stát nemohlo. K… Číst vice »

skeptik

Původně jsem zamýšlel, že se pouze rozteskním a půjdu si po svých, protože pustit se do křížku se “zastáncem objektivních estetických pořádků” – to je předem prohraná bitva. Bez pocitu nenaplněnosti se vzdávám reakce na slova o “začátečnících, co jen odzpívají noty” a dalších soudech, které neříkají nic o panu Brücklerovi, ale mnohé o vás. Jen se směšností, kterou jste pocítil, když stál pan Brückler vedle pana Mikuláše, jste to poněkud přehnal. Vnímavým okamžitě dojde kdože, odkud, proč… (Možná by neškodilo se pozeptat pana Mikuláše a pana Cury, jak se jim s panem Brücklerem zpívalo, když už nemůžete vstát od… Číst vice »

operafan

Domnívám se, že výkon pana Brücklera si určitě pozornost zasloužil, a tedy to, že se dostal do nominace, hodnotím velmi kladně. A ano, dle mých představ více do role Rodriga charakterově pasuje starší interpret (např. výborný Hampson v Salzburku), ale to nic nemění na faktu, že pan Brückler podal solidní a vyrovnaný výkon a byl pro mě milým překvapením inscenace.

solim

k: bronino Figarovu svatbu jsem sice neviděl, ale to co jste napsal o Jiřím Brücklerovi mi nedá, abych nerereagoval. Vy jste snad nemohl jeho Posu vidět a slyšet! On byl za tuto roli právem navržen na Thálii a jen mě mrzí, že ji nedostal. Jeho Posa byl po všech stránkách přesvědčivou postavou a ne jak píšete, že jako by ta postava tam ani nebyla nebo že jen odzpíval noty z partu!Byl nejlepší ze všech alternací. A to byli mnohem zkušenější zpěváci. On byl naopak velmi důstojným pěveckým partnerem pana Mikuláše a jeho výkony na jevišti byly opravdu strhnujícím zážitkem. Odzpíval… Číst vice »

Zbynek Brabec

Vážený Bronino, operní porota je sestavena z lidí, kteří v oblasti opery mají u nás své místo. A protože hodnocení jakéhokoli uměleckého výkonu, nejen v opeře, ale třeba i ve výtvarném umění, je do jisté míry subjektivní (podívejte na diskuse k poslední Kouzelné flétně v ND na této platformě nebo na hodnocení dvou kritiček – H. Havlíkové a O. Janáčkové festivalových představení), nelze dospět k absolutnímu označení nejlepšího nebo nejhoršího výkonu. Také záleží na kontextu, v jakém je ten který výkon hodnocen. Jsou roky, kdy se urodí více výborných výkonů a roky, kdy naopak méně. Tímto nechci snižovat výkon pana… Číst vice »

Sarka

Vážený pane předsedo operní poroty, správně píšete, že některý rok se urodí více či méně výborných výkonů hodných nominace. Chtěla bych se v této souvislosti zeptat, zdali když píšete, že se Vaše porota účastní všech operních produkcí, náhodou nechyběla v Liberci na uvedení Evy. Ptám se proto, že jsem byla přítomna bez tří na všech večerech festivalu opera 2015, takže mám srovnání mnoha nominantů a nominantek, byť třeba v jiných rolích.Jaksi nechápu, po shlédnutí Evy, i při vědomí subjektivity, že v letošních nominacích chybí paní Vénosová.
Šárka

Zbynek Brabec

Milá Sarko,
operní porota na premiéře Evy v Liberci byla.

Sarka

Dobrý den, děkuji za odpověď….přiznám se, že má otázka byla vzhledem k nominaci pana Moravce pouze řečnická.Proto mi dovolte otázku skutečnou.Píšete,že komise je sestavena. Zkoušela jsem zjistit, bohužel neúspěšně, kým a jak.Děkuji za odpověď.
Šárka

Zbynek Brabec

Stačí si na internetu zadat Ceny Thálie a dostanete se na stránku (http://www.ceny-thalie.cz/), kde jsou nejen složení všech porot, ale i statut a pravidla udílení Cen Thálie, najdete tam i nominační lístek, který sama můžete použít, když Vás některý výkon zaujme.

bronino

Dobré dopoledne. Ano, připouštím, že hodnocení a posuzování výkonů je hodně subjektivní, leč existují nezpochybnitelné objektivní zákony a pravdy, které se prostě popřít nedají! Už se nechci vracet rozebírání nominace J. Brücklera, je to dávno pryč a samozřejmě vím, že cenu nakonec nedostal. Jen mi opravdu není jasné, jak mohl být nakonec navržen on a ne p. Mikuláš, který vytvořil v této špatné inscenaci tak skvělou a po všech stránkách plnokrevnou figuru? Vždyť ta bezprostřední konfrontace mezi “mistrem” a talentovaným “učněm” byla více než výmluvná!!! Tak kde je tedy pravda?!? Nehledě k tomu, že P.Mikuláš v tom samém roce exceloval… Číst vice »

bronino

Pane skeptiku, opravdu nevím, o co vám jde…? Vyjadřuji jen a pouze svůj názor a přesvědčení. Nikoho nehaním ani o nikom nepíšu vulgárně! Vaše subjektivní soudy vám neberu, pokud to cítíte jinak, je to v pořádku, máte na to právo. Jen si dovolím poznamenat, že moje názory jsou podpořeny důkladnou znalostí jak operní literatury, tak teoretickými i praktickými zkušenostmi celé problematiky a konfrontací s hudebně dramatickým uměním v evropském měřítku! Co je dobré opravdu poznám a není pravdou, že bych nepřál a neuměl ocenit mladé… Máme jistě několik opravdu výrazných osobností mladší a střední generace (Kačírková, Kněžíková, Burešová, Poláčková, Hajnová,… Číst vice »