Druhý ročník skladatelské soutěže festivalu Konvergencie vyhlásil své laureáty
Cílem skladatelské soutěže Konvergencie je iniciovat vznik a uvádění nových děl mladých slovenských skladatelů a autorů a vytvářet generační vazby mezi skladateli a interprety. V prvním ročníku soutěže byli oceněni Michal Blažek, Ľuboš Kubizna, Richard Grimm, Barbora Tomášková a Sebastián Buch.
Do aktuálního ročníku soutěže se přihlásilo patnáct mladých slovenských skladatelů, kteří studují na Vysoké škole múzických umění a konzervatořích v Bratislavě a Banské Bystrici, ale i v zahraničí: ve Vídni, Valencii a na JAMU v Brně. Letos bylo úkolem vytvořit komorní skladbu pro duo nebo trio v délce do osmi minut. Kromě smyčcových a dechových nástrojů a klavíru byla nabídka nástrojů rozšířena o kytaru. Díla čtyř laureátů (porota udělila dvě třetí ceny) zazní v rámci podzimního programu festivalu Konvergencie 2022 na koncertě 24. září 2022 v Zrcadlové síni Primaciálního paláce v Bratislavě. Program s díly laureátů doplní Concerto per archi italského skladatele Nina Roty (1911–1979), který zazní v podání Komorního orchestru konzervatoře pod vedením Daniela Rumlera.
„Těší mě, že naše výzva ke skládání nových děl opět přilákala zájem mladých skladatelů. Porota byla letos rozšířena o mezinárodní účast a mezinárodní rozměr má i skutečnost, že jedna z prací bude vybrána pro koncert v rámci skladatelské soutěže Vladimíra Mendelssohna na festivalu v italském Ascoli Picenu,“ uvedl Jozef Lupták, umělecký ředitel Konvergencie.
Porota soutěže, které předsedal profesor Jevgenij Iršaj (VŠMU), ve složení Lukáš Borzík (skladatel, VŠMU, Spolek slovenských skladatelů), Adrián Demoč (skladatel, Španělsko), Nora Skuta (klavír, Österreichisches Ensemble für Neue Musik), Nils Økland (housle, Norsko), Ronald Šebesta (klarinet, Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu, Lotz Trio), Ondrej Veselý (kytara) a Jozef Lupták (violoncello, umělecký ředitel Konvergencie) vybrala z přihlášených děl následující skladby, které hodnotili na základě bodového hodnocení a po společné online konzultaci:
Adam Hudec (1989): Self-Centered Variations pro basklarinet a klavír
Adam Hudec dokončuje studium na bratislavské konzervatoři. Kromě klasické hudby se jako baskytarista věnuje také jazzu. Pracuje také jako producent a stojí za online vzdělávacím projektem Baskytarová akademie. Skladba Self-Centered Variations jsou variace skomponované na téma vytvořené z anagramu autorova jména. „Každá z pěti variací vyjadřuje jiný stav mysli, který se postupně mění díky neustálému proudu asociací a podnětů. Závěrečná variace v podobě račí formy fugové expozice symbolicky vyjadřuje zklidnění, ale také návrat na začátek cesty. Skladba pracuje s rezonancí a s rozdílnými technickými a artikulačními možnostmi jednotlivých nástrojů,“ napsal o skladbě skladatel. „Ve skladbě Adama Hudce Self-Centered Variations se před posluchačem jako malířské plátno rozlévá pestrá harmonická síť, invenčně strukturovaná na pozadí proměnlivého metra a nepravidelného rytmu, naplněná křehkou subtilností, náhle přerušovanou expresivními gesty, která nečekaně ústí do barokního kontrapunktu. Tato sofistikovaná a inteligentní skladba zaujme netradičními hráčskými technikami a barevně působivým spojením basklarinetu a klavíru,“ napsal o skladbě člen poroty, skladatel a pedagog kompozice Lukáš Borzík.
Michal Blažek (1992): Compassion pro housle, violoncello a klavír
Michal Blažek pochází ze Zvolena, vystudoval obor Výroba hudebních nástrojů, ale jak sám říká, více ho zajímalo vyrábět hudbu samotnou. Na bratislavské konzervatoři byl žákem Petra Martinčeka, Petra Grolla a Konstantina Ilievského. Žije ve Vídni a podle vlastních slov vytváří umění, „které odráží vše, čím je“. Inspirací pro klavírní trio Compassion bylo nesmyslné utrpení, „které v době vzniku této skladby prožívají miliony nevinných Ukrajinek, Ukrajinců, ale také zvířat a v neposlední řadě příroda. Utrpení, které navždy změnilo můj pohled na svět a zejména na smysl mého života v něm. Nejsem voják, ale umělec, a to je jediný způsob, jak umím s touto situací pracovat. Toto dílo je tedy odrazem mých pocitů z destrukce, kterou může člověk napáchat bezcitně a bez soucitu.“ Lukáš Borzík popsal Compassion jako „silně narativní skladbu, která poukazuje umělecky přesvědčivou formou na zákoutí temných vášní a pomyslné prohlubování destrukce vrcholící v ničivou explozi tónů. Tím však tento hudebně-epický obraz nekončí a závěr přeci jen naznačí hledaný soucit. Paradoxně mi toto dílo v těchto dnech připadá jako umělecká paralela k současné rostoucí agresi, kterou může zastavit jen slitování se člověka nad člověkem.“
Marek Fóra (2001): Broken Toccata pro flétnu, violoncello a klavír
Marek Fóra je v současné době studentem skladby na bratislavské konzervatoři u K. Ilievského. Hudbu začal studovat v devíti letech na ZUŠ M. R. Štefánika v Považské Bystrici. Hraje na několik nástrojů (akustická kytara, baskytara, elektrická kytara, bicí) a také nahrává. Autor skladbu Broken Toccata popsal jako „monotematickou kompozici s prvky serialismu a jazzu, která vznikla instrumentací původně klavírní skladby. Hudba je čistě abstraktní, nemá žádný program a není za ní žádná konkrétní představa. Je čistě o zvuk, který se snaží naplnit svůj potenciál.“ Člen poroty Adrian Democ, skladatel působící ve Španělsku, o díle napsal: „Broken Toccata mě zaujala zejména svou pregnantní rytmickou konstrukcí a svěží energií blízkou hudbě jazzu či komorním skladbám Nancarrowa. Zejména v rychlých pasážích si skladba udržuje příjemné napětí a dravost, čemuž napomáhá nejen práce s pestrými rytmickými prvky (synkopy, duoly, trioly) při stabilním pulsu, ale také využití širokého rejstříku jednotlivých nástrojů a jejich začlenění do ‚rovnocenné faktury‘ tria.“
Šimon Lučenič (1990): La Conversación pro housle, violu a violoncello
Šimon Lučenič je absolventem ekonomie a v současné době studentem 3. ročníku kompozice na VŠMU. Jeho díla byla uvedena na festivalech Orfeus, Asynchrony a Nová slovenská hudba. Ve svých kompozicích se především věnuje krátkým studiím či preludiím s přísným zaměřením na některý z hudebních prvků a rozsáhlejším orchestrálním dílům. Mezi své nejvýznamnější skladby řadí symfonickou báseň Equilibrium a vokálně-instrumentální skladbu Soldati. La Conversación je podle Simona Lučeniče „krátký rozhovor tří nástrojů, který se odehrává na půdě akordu a moll. Tento jediný akord je základním stavebním kamenem celé skladby a strukturálně je na něm postavena melodická a rytmicko-harmonická složka skladby. Po úvodu, kde spolu nástroje vedou rozhovor, se postupně dostávají do popředí housle, které si uzurpují prostor a stávají se hlavním sólovým nástrojem druhé věty s výrazným vrcholem ve vysoké poloze na tónu a. Skladba je krátkou studií práce s omezeným materiálem v omezeném prostoru vymezeného mollovou stupnicí.“ Podle porotce, skladatele Adriana Democa: „La Conversación je krátká, jasně formulovaná a přesvědčivá skladba pro smyčcové trio. Oceňuji na něm jasnost a srozumitelnost hudební myšlenky a její sdělení pomocí přehledné formy. Faktura a instrumentace je příjemně vzdušná, střídmá a nepřesycená, efektivně se podílí na celkovém zpracování. Obohacující jsou také občasné změny taktů, které jemně a nenásilně narušují pravidelnost metrického členění.“
Skladby laureátů skladatelské soutěže Konvergencie na festivalu přednesou mladí talentovaní umělci, houslistka Karolina Krigovska, violista Matej Michalec, klavíristka Radka Kováčová a zkušení komorní hráči Ivica Gabrišová (flétna), Branislav Dugovič (basklarinet), Petr Biele (housle), Andrej Gál (violoncello) a Jozef Lupták (violoncello).
Festival komorní hudby Konvergencie se bude konat od 13. do 25. září 2022 v Bratislavě a návštěvníci se mohou tradičně těšit na atraktivní a pestrý program, včetně exkluzivního provedení Stockhausenovy skladby Harlekýn v podání klarinetisty Martina Adámka, člena slavného Ensemble Intercontemporain, vystoupení renomovaných norských jazzových hudebníků Steinara Raknese (kontrabas) a Toreho Brunborga (saxofon), dětský koncert s Tibor Feledi Kairos Quintet a Dětským a dívčím sborem Slovenského rozhlasu, Bratislavskou noc komorní hudby, monodrama Kontrabas s Martinem Hubou nebo komorní verzi soundtracku z filmu Interstellar.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]